Kresebné techniky Teoretická část: V kresbě se odrážejí různé psychické i jiné procesy. Projevuje se v ní typ temperamentu, osobní tempo i emoční prožívání. Kresebné testy poskytují psychologovi mnoho informací. Kresebné techniky zaměřené na orientační posouzení celkové vývojové úrovně k posouzení celkové vývojové úrovně je možné využít dětskou kresbu pouze v předškolním a raném školním věku. V pozdějším období tuto diferenciační schopnost ztrácí. Kresbu lze chápat jako neverbální symbolickou funkci. V ní se projeví tendence zobrazit realitu tak, jak dítě chápe. Vývojové fáze kresby * Presymbolická senzomotorická fáze * Fáze přechodu na symbolickou úroveň * Fáze primárního symbolického vyjádření Presymbolická senzomotorická fáze * Pro děti batolecího věku je grafomotorická činnost, tj. čmárání, zajímavá sama o sobě, často víc než její výsledek. * Dítě se svým výtvorem ještě dále nezabývá ještě pro ně nemá žádný význam. Fáze přechodu na symbolickou úroveň * Na počátku předškolního věku se děti začnou zajímat o to co vytvořily. * Postupně zjistí, že čmárání může být prostředkem ke zobrazení reality. * Kresba se stává symbolem. Vývoj kresby lidské postavy * Děti kreslí všechno co je nějak zaujme, velmi často zobrazují lidi. * Vývoj této kresby má rovněž svůj typický průběh odrážející celkový psychický rozvoj. Stádium hlavonožec * Kresba člověka se projevuje přibližně ve třech letech. * Dětské pojetí lidské postavy vychází ze zkušeností s vlastním tělem, i výsledkem pozorování jiných lidí. * Pro děti má největší význam lidský obličej, je důležitý při navazovaní lidského kontaktu. * Důležité jsou i končetiny, které jsou důležité pro jakoukoliv aktivitu. Primární zobrazení lidské postavy jsou hlavonožnožci, jejichž existence potvrzuje předpoklad, že dítě nejdříve kreslí to co považuje za důležité. Stádium subjektivně fantazijního zpracování * Období 4-5 roku. * Typické zobrazení akcentuací detailů. * Typickým příkladem jsou průhledné * Kresby (např. dítě nakreslenou postavu postupně obléká) * Zde již zobrazují trup. Stádium realistického zobrazení * Tj. přechod k realismu. Na konci předškolního věku se dětské výtvory stále více podobají reálné skutečnosti. Kresba postavy bývá v této době již dvojdimenzionální. Obsahuje všechny objektivní důležité detaily. Postava je propracovanější. Stádium stagnace a preference schematického zobrazení * Po desátém roce se kresebné schopnosti obvykle už nerozvíjí. V období prepuberty nebývají se svými výtvory spokojené a jsou k nim nadměrně kritické a kreslení je přestává bavit. V této době již nelze kresbu používat ani pro orientační odhad celkové úrovně rozumových schopností! Test kresby lidské postavy Administrace * Test lze použít již od tří let. Není časově limitován, jeho administrace trvá obvykle 10 -15 minut. * Je možné jej dávat individuálně nebo skupinově, v závislosti na věku testovaných dětí i účelu vyšetření. Charakteristika testu Zkoušku kresby lidské postavy vytvořila v roce 1926 F. Goodenoughová. K hodnocení užívala volné kresby, dle představy, kdy dítě musí námět samostatně zpracovat. Vycházela při tom z předpokladu že dětská kresba se zákoně vyvíjí a její vývoj se projevuje přibýváním detailů i s rostoucí správností jejich provedení. * Testy určené pro děti od 3,5 do 11 let. * Může být administrován buď individuálně či skupinově. Hodnocení a interpretace Součet bodů za splněné položky získáme obsahový, formální a celkový skór. Obsahový skór charakterizuje kvalitu a počet detailů kresby. Formální skór klasifikuje způsob provedení kresby. Kresebné techniky zaměřené na hodnocení senzomotorických dovedností * Pokud je třeba posoudit úroveň senzomotorických dovedností pak jsou vhodnější testy obkreslovány. Dítě má pouze za úkol napodobit tvar předlohy. * Metody obkreslování jsou založeny na předpokladu, že schopnost dítěte napodobit určitý obrazec je závislá jak na zralosti a dobré funkce mozkových center. Vývoj kresebné nápodoby je podmíněn rozvojem jemné zrakové precepce a senzomotorické koordinace. Pokud dítě nepozná že obrázek nakreslilo nesprávně jde nedostatky v oblasti vizuální percepce. Test obkreslování Charakteristika testu * Metoda slouží k posouzení vývojové úrovně senzomotorických dovedností respektive jejich nedostatků. * Testový materiál tvoří 12 předloh které zobrazují geometrické obrazce různé složitosti. Administrace * Test lze použít již od tří let. Není časově limitován, jeho administrace trvá obvykle 10 -15 minut. * Je možné jej dávat individuálně nebo skupinově, v závislosti na věku testovaných dětí i účelu vyšetření. Hodnocení interpretace * Reprodukce každé předlohy je hodnocena podle způsobu provedení kresby, součet bodů převedený na stanovenou normu nám určí stupeň rozvoje senzomotorickýcho dovedností každého dítěte. * Kresbu lze analyzovat podrobněji, podle převažujících, typických chyb, podle kvality výkonu v průběhu času atd. Bender-gestalt test Charakteristika testu * Test obkreslování obrazců L. Benderové patří mezi klasické metody klinické psychodiagnostiky. * Vznikl v roce 1948, vychází z gestaltistické teorie berlínské školy. * Podle této teorie vychází vývoj vnímání i zobrazování od prvotních, neuspořádaných komplexů a směřuje k celkům nějak tvarově vyhraněným a vnitřně diferencovaným. * Na základě této teorie je možné hodnotit vývojovou úroveň dítěte podle toho, jak je jeho kresba vnitřně členěna a jak respektuje reprodukovaný tvar. Administrace * Test je určen pro děti od 5 do 11 let. * Lze jej administrovat individuálně i skupinově, obkreslení všech obrázků 10-15 minut. Hodnocení a interpretace * Kresbu posuzuje podle způsobu provedení jednotlivých obrazců. * Hodnotící schéma obsahuje 51 položek, zaměřených na kvalitu provedení obrazce, jeho lokalizaci v prostoru, zvládnutí integrace, části figury v rámci celku. * Testy obkreslení jsou vhodné zejména pro předškolní děti a mladších školních dětí. * U starších dětí je používáme především tehdy, když lze předpokládat že jejich senzomotorické schopnosti nejsou na obvyklé úrovni! To znamená u dětí s CNS a ADHD, syndromem mentálně, sluchově, řečově a jinak handicapovaných! Praktická část: Výzkum - proběhl ve školce u dětí kolem 3-5 let. Děti nakreslily všichni lidské postavy Literatura: ŠKUBALOVÁ, T. Re: Prezentace – doplnění k tématu „Kresebné techniky“ [elektronická pošta]. Message to:David Hubený [2009.05.12]. Osobní komunikace.