Skupina: Po 11.35 Název tématu: Řeč Vypracovala: Kateřina Kročilová Datum: 22.5. 2009 Když se dítě učí mluvit, je to nejvíce zatížený duševní pracovník na naší planetě, aniž o tom má, naštěstí, nejmenší tušení. K. Čukovskij MOZEK · V mozku jsou specializované oblasti na řeč - LH, temporo-okcipitální oblast; Brockova a Wernickeho oblast, jejichž poškození vede ke vzniku afázií · Brockova afázie - kostrbatá řeč, má smysl, ale jen telegrafickou kvalitu, málo morfémů a složitých vět; způsobena narušením syntaktického stadia, možná zpomalený přístup k významům slov · Wernickeho afázie - řeč plynulá, ale naprosto nesmyslná, občas vymyšlená slova; narušení na úrovni slov a pojmů, výrazný pojmový deficit JAZYK A ŘEČ Jazyk Jazyk lze chápat jako kognitivní a komunikační kód, užívající různé symboly, které jsou systematicky, dle určitých pravidel uspřádány Řeč Řeč, mluvená i psaná, je konkrétní jazykovou dovedností Druhy řeči Zevní řeč (mluvená řeč, mluva) · vyjadřuje schopnost člověka užívat sdělovacích prostředků vytvářených mluvidly · realizuje se mluvením Vnitřní řeč · je to chápání, uchovávání a vyjadřování myšlenek pomocí slov, a to nejen verbálně, ale i graficky (četba, písmo) · má složku motorickou (expresivní, výrazovou) a symbolickou (percepční, vnímavou) Funkce řeči · Expresivní fce řeči – složí k vyjádření pocitů a potřeb · Sociální, komunikační fce řeči – dítě brzy pochopí, že řeč je užitečný komunikační prostředek, kterému rozumí maminka i ta cizí paní s lízátkem · Poznávací fce řeči – jazyk je prostředek zpracování informací a umožňuje další rozvoj poznávacích schopností (hlavně myšlení) Vady řeči · Foniatrie – porucha hlasu (alergie, úraz, hormony, psychologická nerovnováha) – porucha řeči (výslovnost hlásek, mozková příhoda · Logopedie – zabývá se rozvojem, vzděláváním, vzděláním a výchovou jedinců s řečovými nedostatky Osvojování jazyka · Děti ze všech kultur procházejí stejnou vývojovou sekvencí: 1. rok – první slova 2. roky – věty ze 2-3 slov 3. roky – začínají užívat gramatická pravidla 4. roky – mluví téměř jako dospělý člověk · Neslyšící děti – samy se začnou dorozumívat posunky; užívání se vyvíjí stejně jako u řeči (nejdřív jeden samostatný posunek, pak dva spolu) · Osvojení jazyka závisí na konkrétních verbálních podmětech a je tedy sociokulturně ovlivněno Kritické období · První měsíce života jsou kritickým obdobím pro vylaďování se na fonémy mateřského jazyka (pochycování melodie řeči) · Pozorování hluchých lidí učících se posunkovou řeč naznačují, že je i kritické období pro učení se syntaxi Specifické strategie Pomáhají dítěti chápat jazyk a jeho smysl ž Komunikace matky s malým dítětem (krátká, jednoduchá, dobře artikulovaná opakovaná sdělení) ž Přetváření („Co dělá pejsek?“ „Pejsek štěká.“ „Kde štěká pejsek?“) ž Opakování (matka opakuje dítěti, co řeklo) ž Rozvinutí (doplnění a zpřesnění toho, co dítě řeklo, obsahově podobné, ale správnější sdělení) ž Pojmenování (označování objektů a činností jménem) Křik · Prvním komunikačním projevem dítěte · V prvních hodinách a dnech však ještě nevyjadřuje jeho náladu. Je pouze fyziologickým reflexem dýchacích a hlasových orgánů, které se uvádějí v činnost. · Až později začíná dítě křikem vyjadřovat jednotlivé druhy nepříjemných pocitů. · Rozezná-li matka křik z hladu od křiku z bolesti a zachází-li s dítětem podle toho, pomáhá mu tím jeho křik dále rozlišovat, a tak tento nejprimitivnější slovník obohacovat a zpřesňovat. STRUČNÝ POPIS VÝVOJE ŘEČI DÍTĚTE V ZÁVISLOSTI NA VĚKU Rozvoj slovní zásoby: ž Novorozenec 0-1 měsíc Prvním komunikačním projevem dítěte je křik, komunikuje přímo či nepřímo především neverbálními způsoby ž Do 1 roku Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší. ž Do 2 let Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co je to", rozšiřuje svou slovní zásobu ž Do 3 let Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se proč, získává nové kvality slovní zásoby, začíná se tvořit verbální slovní paměť ž 4 roky Dochází ke zpřesnění slovní zásoby a gramatické stavby vět, umí již vyprávět, chápe děje. ž Do 6 let Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí ž Do 8 let Baví ho vyprávět vtipy, dávat hádanky, chápe gramatická pravidla a řídí se jimi. Plynně se baví s dospělými. ž 9-14 let Dochází k rozšiřování slovní zásoby, k učení cizích jazyků. Když dítě řekne své první slovo, je to veliká sláva. Zapisujeme si do deníčku, kdy to bylo a co jsme z té změti zvuku vlastně vylovili. Později nás baví svými zkomoleninami a neuvěřitelnými slovními spojeními. Řeč je pro nás prostě hodně důležitá… POUŽITÁ LITERATURA · Základy psychologie (M. Vágnerová) · Škubalová, T. Re: Prezentace – doplnění tématu Řeč · Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace (Doc. PhDr. Otto Čačka)