Úvod Místo úvodu bych si dovolila ocitovat spisovatele Roberta Fulghuma, který se o hře vyjádřil kouzelnou, lehce pochopitelnou a výstižnou větou „ Žij vyrovnaně – trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj.“ KOJENEC Prvních 6 měsíců Hra je pro dítě více než jen zábava. Hra je zkoumání, objevování, osvojování, procvičování a nacházení. Dítě používá při hře smysly, rozvíjí myšlení a inteligenci. Považuje za hru každou běžnou činnost. Aby byla hra zábavná pro matku, ale i pro dítě je dobré si uvědomit několik zásadních pravidel. Přizpůsobit hru náladě dítěte Dítě unavené a hladové nebude balit žádná hra, pokud je klidné a něžné, libuje si v mazlení a pokud je čilé, baví ho hra divoká. Načasování hry podle dítěte Reakce dítěte jsou pomalejší než reakce dospělých. Pokud chceme zapojit dítě do hry, musíme ji přizpůsobit jeho tempu. Chceme-li aby si dítě od nás vzalo hračku, nedávejme mu hračku hned do rukou, nechme ho se chvíli snažit ,hračku si od nás vzít. Přizpůsobení hry temperamentu dítěte Každé dítě je jiné. Některé děti jsou nadšené při vyhazování do vzduchu, jiné se ihned rozpláčí. Zvolte typ hry tak, aby nebylo pro dítě stresovou záležitostí. Zajištění správného množství novinek Známé předměty děti nudí. Již o nich vše zjistily a chtějí zkoumat něco nového, nepoznaného. Vhodné hračky Nejlepší hračkou je blízká osoba. Tělo dospělé osoby je gymnastickým náčiním, svaly nahrazují jeho svaly a dítě je fascinováno hlasem a obličejem. Hračky pro tuto věkovou skupinu jsou bezpečné, barevné a dítěti se snadno drží. Mají různé tvary a jsou z různých materiálů. Dětem nestačí jen koupené hračky (chrastítka, kroužky, mazlíčci, pohyblivé a pískající věci a míčky). Dítě chce věci držet, dívat se na ně a ochutnávat. Jakmile to udělá hračku odhazuje a chce něco jiného. Je vhodné dítěti nabídnout běžné věci v domácnosti. Pozor na bezpečí dětí! Hrčky na pozorování – dětské kolotoče Hračky na nácvik dotyku – ramena na postýlce, brázdičky, závěsy na kočárku Hračky k uchopení – brázdičky Rada od autora – pomozte dětem prozkoumávat předměty STARŠÍ KOJENEC Od šesti měsíců do jednoho roku Jde o velmi fyzicky náročný půlrok. Dítě se učí samo posadit, postavit se na vlastní nohy a dostat se napříč pokojem. Dítě také potřebuje stálou citovou podporu a povzbuzení. Dítě v tomto období získává velkou míru nezávislosti. Může si samo rozhodnout s čím si zrovna bude hrát. Pokud si dítě hraje s nějakou hračkou a je mu nabídnuta nová, první odhodí a zajímá se o nový podnět. Pro dětskou hru je v tomto období nejdůležitější podlaha. Je vhodné aby byla snadno omyvatelná, v blízkosti pozornosti dospělé osoby, přiměřeně měkká a teplá. Vhodné hračky Hračky v tomto období nahrazuje pocit volnosti pohybu a možnost objevování. Děti si rády hrají s hračkami , které se pohybují. Dávají tak impulz k tomu, aby za nimi dítě lezlo, postrkovalo jimi a honilo je. Vhodný je míč či hračka na kolečkách. Dítě se také učí pouštět předměty. Velkou zábavou bude házení nebo překládání věcí z místa na místo. Dítě se učí poznat proces příčiny a následku. Objeví jednoduché hudební nástroje a bude se radovat ze způsobeného rámusu. Vhodné jsou i aktivní hračky. Úkol pro rodiče – vymyslet bezpečné a účelné uspořádání hraček. Oblíbenou činností dětí je zapojení do běžných činností např. nakupování, zahradničení, uklízení, vybalování nákupu, vaření. BATOLE Od jednoho roku do dvou a půl let Batole už není miminko.Je čilé, pohyblivé, dosáhne na předměty a dokáže je pevně sevřít. Hračky jsou zábavné a jsou to také nástroje pro poznávání světa a pro získávání stovek dovedností. V jednom roce si bude dítě většinou hrát doma, nyní však nastává období, kdy mu toto prostředí nebude stačit. Předměty ohmatává, ochutnává, očichává, poslouchá a dívá se na ně. Z průzkumníka se stává výzkumník. Zjistí, že když něco upustí, padá to dolů. Objevuje společné vlastnosti skupin věcí. Zjišťuje podobnost i odlišnost. Dokáže třídit i klasifikovat. V knížce najde všechny auta či všechny pejsky, ale pojmy těžký, pěkný jsou mu zatím cizí. Ke konci tohoto období se dítě stává vynálezcem. Kastrůlek používá jako klobouk… Vhodné hračky Výběr hraček je v tomto období obrovský. Děti velice zaujme sestavování hraček, spojování hraček a navlékání hraček. Ke své hře využívá různé materiály. Bláto, hlína, těsto, bublinky ve vodě, voda, písek, kameny, ulity, větvičky…Začíná období tělesných her. Dítě je šťastné na prolézačkách, stále dokola zdolává schody, rádo zkouší udržet rovnováhu, houpe se, jezdí na různých odrážedlech a zkouší nejrůznější akrobatické prvky. Baví ho házení a chytání. Neméně důležité jsou také tiché hry. Jsou to hry s knihou, kreslení, poslech hudby a zábavná vystoupení profesionálů. DÍTĚ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU Od dvou a půl do pěti let V předškolním věku se rozvíjí schopnost myslet, představovat si, tvořit a hrát si ve vlastní hlavě. Zvětšuje se manuální zručnost a vyvíjí se tělesná zdatnost. Uvede věci do chodu, uvažuje o barvě, nanese ji na papír, opatřuje si rekvizity ke svým hrám. Potřebuje vhodný prostor ke hře, ochotu spolupracovat, potřebuje více volného prostoru, nové zážitky a nové tváře. Rozvíjí se představivost. Vhodné hračky Velkou výhodou je ochota nechat se začlenit do běžných činností při chodu domácnosti. Nákupy, úklid, vaření…Slovy mu můžete dát možnost přemýšlet o lidech se kterými se setkává. Předškolní dítě je obvykle někým jiným. Napodobuje každou činnost, kterou vidělo u dospělých. Je zedníkem a míchá maltu, ale je také upocený a unavený. Citově důležité události doplňuje dramatickým výstupem. Rádo vytváří vlastníma rukama. Stříhání, vybarvování, kreslení, trhání jsou oblíbené činnosti. Hry při kterých vzniká nepořádek jsou pro děti svátkem, prosím rodiče o trpělivost, i když ne vždy se zadaří. Hra s vodou, hlínou, blátem a pískem nahradí nejdražší hračky na světě. Doporučuji obléci děti do staršího oblečení. Dítě neustále něco staví, skládá a něco počítá. V tomto období je možné začít s výukou některých sportů. Nejvhodnější je plavání, jízda na kole, tancování, různé pohybové hry, lyžování i bruslení. Každý má smysl pro rytmus a děti hudbu milují. Zpívají jednoduché melodie, zkouší hudební doprovod. Vhodnou činností jsou knihy. Potřebujeme tři druhy knih. Obrázkové, bohatě ilustrované pohádkové knihy a naše knihy. Když nás vidí dítě číst, uvědomí si, že knihy jsou důležitou součástí světa dospělého i světa dětí. PROBLÉMY S HROU Existují sporné otázky ve světě dětské hry. Pušky, válka, násilí Hra na válku je ve všech kulturách všeobecnou součástí hry obou pohlaví. Děti používají klacku jako meče či pušky. I v Bibli je celá řada bitev, naše historie, dětské pohádky i příběhy jsou plné násilných činů, bitev i válek. V tomto stadiu je nejlepší přijímat tento typ her, jako období v dětském světě. Televize Nadměrné sledování televize hraje jistě velmi negativní roli, ale je zde i role pozitivní. Je to prostředek pro výchovu v nejširším slova smyslu. Rozdíly v pohlaví Nerozlišujme hračky pro dívky a pro chlapce. Zcela normální je vidět holčičku v obleku krále a hrát si s autíčky. Doplnění od Mgr.Terezy Škubalové Seminář k psychologii duševního vývoje Druhová specifika hry Mláďata – hra intenzivní pohyb: honění, dovádění, orientace na druhé Čím výše na „vývojovém“ žebříčku, tím orientace na neživé předměty – symbolizace (něco představuje něco jiného) Užití předmětů vázáno na: manipulativní dovednosti představivost rozvoj kognitivních dovedností jazyk (komunikaci) Úloha jazyka Jazyk - sémiotická funkce - Piaget - spočívá ve schopnosti představovat si něco ("označovaný" předmět, událost, pojmové schéma atd.) prostřednictvím něčeho jiného, co "označuje" a co slouží jen této představě Utváří se na konci senzomotorického období jazyk utváří myšlení, tok myšlenek =konverzace se sebou samým, proto sémiotická fce jazyka umožňuje symbolické myšlení a tudíž symbolizaci ve hře Význam hry Západní společnost – důraz na práci x činnosti pro potěšení (motivace slast = menší hodnota Psychologie – důležité co přispívá ke zdraví jedince Allport: zdravý jedinec - pracovat, hrát si a milovat dětství – emoce ostřejší a intenzivnější kvalita – neopakovatelná fáze Dospělý má dávat najevo, že hra je hodnota sama o sobě (ne ztráta času!) Johan Huizinga (Homo ludens): pokles hravosti v západní civilizaci – znepokojivý (prezentace „sportování za odměnu“, přihlížení x aktivní účast) Vývoj hry Kojenec (2 - 12 měsíců) předstupeň - „opakování si pro sebe“ (např. broukání, žvatlání) interakční sociální hra (např. „paci-paci“) Batole (1 - 3 roky) — prozkoumává okolí – rozšíření prostoru pro hru Postupně: a) experimentace, manipulace s věcmi, první forma samostatné hry b) funkční hra – procvičování c) fikční hra (námětová) - předměty nabývají funkci znaků, symbolů či ikon = projev rozvoje symbolického myšlení. Předškolní věk (3- 6 let) přelom batole/předškolák - paralelní hra pak společná (kooperace, soutěžení) Mladší školní věk (6 - 12 let) postupný přechod od hry k zájmům. Zákaz hry je vždy vážným ohrožením duševní rovnováhy. Typy her námětová pohybová (role „ventilu“, rozvoj obratnosti) dramatická výchova (posiluje sebeovládání a sebejistotu) Dělení hry dle Fontany Senzomotorická hra (1 rok) – manipulace s předměty (do úst, házení, třesení) První předstíravá hra (kolem 2. roku) – předměty užívány k obvyklému účelu, ale orientované na dítě Reorientace k objektům (1,5-2,5) předstíravá hra zaměřena k druhým Náhražková předstíravá hra (2-3 r) – předměty představují něco jiného Sociodramatická hra (5 let) – hra na maminku a tatínka Uvědomění rolí (6 let) – uděluje role jiným, plánuje Hry s pravidly (od 7) (např. sport – vzrůstá podíl soupeření, ztrácí „nevážnost“) Hra a učení pro děti je učení vedlejší produkt hry Postupné spojování hry s „užitečností“ a odměnou (2-3 roky – hra s moukou, koláče nezajímají x pochvala za pomoc v domácnosti) základem je podnětné prostředí – dostupnost materiálů, bezpečných konstrukčních hraček, tvarů a barev Problém: ve výuce ubývá hry a odehrává se v umělém prostředí školní třídy (k úspěšnému učení je třeba vidět vztah mezi učivem a světem v němž má být prakticky použito) Alternativní pedagogika: Montessori – výuka za pomoci speciálních názorných pomůcek – učitel/ka instruuje jak si s nimi hrát Úkol učitele/ky - nabídnout široké spektrum herních činností - zahájení činností (ukázat „jak“) - obměňování a rozvíjení činností - rozvíjí rukodělné dovednosti (tužky, štětce, nůžky, konstrukční hračky) - podpora verbalizace (co dělají, k čemu si myslí, že to povede apod.) - pozorování – jak dítě třídí a přiřazuje (kategorizace), porovnává barvy, velikosti, tvary, rozpoznává tvary a symboly, identifikuje příčiny a účinky, užívá získané poznatky (transfer na nové situace) - identifikace nápadností Identifikace nápadností hraje si samo agresivita destruktivita reakce na frustrace vyžadování pozornosti reakce na druhé role při hře na „domov“ způsob verbální komunikace Sociální aspekty Pojmy: pohlaví, rod, rodová role, rodový stereotyp, gender Všechny kultury se dělí na biologické muže nebo ženy V každé kultuře je jiná náplň pojmů co to znamená „být mužem“, „být ženou“ Všechny kultury se domnívají, že tyto jejich představy o náplni vyplývají z „přirozenosti“ a daností biologického těla („ženská práce“ žen z Bamendy) Gender je pružný, flexibliní a závisí na situaci, kontextu. Gender je viditelný jako suma vlastností (chování, způsob řeči, oblečení výběru témat ke konverzaci atd.) Gender je stále vidět pohlaví ne. Gender je preformativní – předváděný, vykonávaný v opakujících se aktech, činnostech. Děti nepoužívají anatomii jako kritérium pohlaví Do 6-7mi let tvrdí, že chlapci se mohou stát dívkami a naopak, když si vyberou správná jména, oblečení, účes ….a správné hračky. Děti jsou rodiči (muži nebo ženami) seznamovány s hračkami, které mají podporovat jejich „rodovou roli“ Nesoulad dítěte s jeho rodovou rolí je trestán – sankce (nelibost, nesouhlas, odmítnutí, pokárání) ZADÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE Proveď pozorování dětské hry Pozorování individuální hry dítěte nebo skupiny dětí stejného i různého věku Popiš prostředí, denní dobu, přítomnost dalších osob … ZAZNAMENEJTE (dle vlastního výběru) * Psychomotorické projevy dítěte * Úroveň pohybové aktivity * Odklony pozornosti dítěte * Verbální a neverbální projevy * Použité prostředky a předměty * Téma hry a změny * Interakce s pozorovatelem * Role dívka/chlapec ve hře Vybraná věková skupina Batolecí období (do 3 let) Pozorovány 3 děti Aneta 33 měsíců Adéla 30 měsíců David 27 měsíců ANETA Hra probíhá v domácím prostředí, v sobotu dopoledne. Hře předchází vytahání všech koníků, které doma jsou, Anetka si přesně pamatuje, kde jsou koníci uklizení. Téma hry je svět koní, krmení, jízda, vožení panenek. Verbální projevy během hry jsou velmi časté a hlasité, neustálá komunikace s koníky a hlavně se mnou (koníku neutíkej, dáme napapat, vodičku, hurá, zvládli jsme to, maminko já jsem mu to dala, podívej!) Neustálá snaha zapojit pozorovatele do hry, ale vydrží si hrát i sama. Pohybová aktivita není tak častá, činnost spíše na koberci v sedě, leze po čtyřech. Odklony pozornosti způsobuji spíše já, jako pozorovatel. Hra většinou trvá kolem 20 min. ADÉLA Hra s dřevěným vláčkem Hra probíhala v domácím prostředí v neděli odpoledne. Téma hry ježdění s vláčkem, stavba domečků z kostek, hra s figurkami. Verbální projevy-komunikace s hračkami a spíše pro sebe ( zpívá jede, jede mašinka, děti jsou na zastávce, nastoupí do vláčku…) Snaha zapojit pozorovatele do hry, ale vydrží u hry i sama. Velmi aktivní pohyb, stále mění pozice, dráha je na stole, pohyb kolem stolu. Odklony pozornosti jsou způsobovány spíše intenzivními impulzy z okolí (příchod návštěvy, bouchnutí dveří ) Hra trvá 30 a více minut. DAVID Hra s plyšovým krtečkem Hra probíhala ve všední den odpoledne Téma hry-starost a péče o krtečka, hra na maminku Verbální komunikace-velmi aktivní, vykládá krtečkovi co budou dělat, slovní projev přiměřený věku (krtku jdeme spinkat, ham, miluju tě, dej pusinku) Hraje si sám, ale snaží se na sebe při hře upozornit (maminko dej krtečkovi pusinku) Aktivní pohyb po bytě. Napodobování péče o dítě. Nenechá se u hry vyrušit, vydrží 30 minut a více. ZÁVĚR Pozorovala jsem 3 děti věkově velmi blízké. Zjistila jsem, že projevy při hře jsou u všech tří dětí podobné. Můžu tedy říci, že děti se vyvíjí přiměřeně svému věku a neshledala jsem u nich žádné odchylky a anomálie. Zjistila jsem také, že nejvíce je baví hra společná a to pod vedením mé starší dcery (Karolíny 8 roků). POUŽITÁ LITERATURA Leachová, Penelope. Dítě a já. 2. vyd. Praha : Ottovo nakladatelství, 1998. 544 s. ISBN 80-7181-203-X ŠKUBALOVÁ, T. Re: Prezentace – doplnění k tématu „Dětská hra“ [elektronická pošta]. Message to: „Be ranová Šárka“ [cit. "2009-04-30“]. Osobní komunikace.