Seminář k psychologii duševního vývoje SZ7BP_sPDV Mgr. Tereza Škubalová 67915 Požadavky • Aktivní účast + 1 prezentace 20 min (cvičení na vybrané téma + teoretické propojení s příslušnou oblastí vývojové psy. ) • Zakončení – seminární práce z prezentace • Povolená absence – 2x (jinak dle domluvy) • Celkový počet setkání – 10 Struktura dnešního semináře • Přidělení prvního a druhého cvičení • Přehled námětů cvičení • Komunikace s dítětem, specifika Cvičení 1 – motorické dovednosti: dětská kresba (Předn. 3) 1. Kresba postavy (pouze tužkou) Instrukce: „Nakresli postavu pána“ 2. Kresba rodiny Instrukce: „Nakresli vaši rodinu“ 3. U předškolních dětí: kresba křížku, kruhu, čtverce, trojúhelníku (pouze tužkou) • bílý papír formátu A4, tužka, případně pastelky, podle vaší volby tématu. • můžete získat více kreseb, např. zvolte obě témata u jednoho dítěte, získejte kresby od více dětí stejného věku, od dětí různého věku apod. …cvičení 1… • pokuste se získat kresbu od TŘÍ dětí ve věku: 3 roky, 4-5 let, 6-8 let, 9-10 let, 11-12 let • pozorujte dítě u kreslení: celkové chování během kresby např. zacházení s tužkou, výběr pastelek, odklony pozornosti, spontaneitu při kreslení, známky inhibice, kontakt s vámi apod. • Po kreslení proveďte s dítětem rozhovor o kresbě. Vyhodnocení: Srovnejte kresby v jednotlivém věku z hlediska jednotlivých diagnostických oblastí, které kresba poskytuje s přihlédnutím k projektivnímu/symbolickému hodnocení. …Cvičení 1 Doporučená literatura: Roseline, D. a kol. (2005). Dětská kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál Vybrané kapitoly viz. Studijní materiály/Škubalová Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2000). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Říčan, P., Krejčířová D. a kol.(2006) Dětská klinická psychologie. Praha: Grada. Užitečné-cizí Studijní materiály/“Dan-DrŠvancarová-kresby“ Základní pravidla pro cvičení… • Příprava – (provedení úkolu a pořízení adekvátního záznamu): pozorování (připravit si kategorie dopředu), rozhovor (připravit si otázky), zařízení pro záznam – diktafon, kamera apod. Zvažte, co řeknete dítěti a rodičům po úkolu – zpětná vazba. • Během každého úkolu dítě pozorujte (reakce na úkol, projevy verbální, neverbální, chování apod.). Zkuste být dvěma nezávislými pozorovatelkami a pak porovnejte postřehy = zvyšování VALIDITY …základní pravidla pro cvičení • Navázání kontaktu s dítětem – přizpůsobit se vývojové úrovni dítěte (slovník, jednoduché, přesné otázky, neverb. kom.-postoj, zrcadlení), nezúzkostnit (nebálo-ale snažilo), volba prostředí (klid, příjemno) • Při interpretaci zvažte: vztah dítěte k vám, prostředí, přítomnost druhých osob (rodič, učitelka) • V ideálním případě by bylo nejlepší srovnávat vždy dvě osoby odlišného pohlaví a věku, tzn. 4 osoby (2 dívky, mladší, starší a dva chlapce, mladší, starší) nebo alespoň tři osoby stejného pohlaví a odlišného věku. Námět na 2. cvičení – 2 (Předn.3) Téma: HRA • Pozorování dětské hry (+ záznam pozorování, + doplnění o rozhovor s blízkou osobou dítěte) • batole (Do 3 let), předškolák (3-6 let), raný šk. věk (6/7-8/9 let), střední šk. věk (8/9-11/12 let) Náměty cvičení podrobně: Složka Studijní materiály/Snopek/ „Témata pro seminář…“ Další inspirace a návody viz. Čačka – www.cackon.net/docent Náměty na cvičení – kognitivní procesy (Předn.4) Téma: POZORNOST • Rozsah, kvalita a obsah pozornosti: 4 děti 6-7 let, 8-9 let, 11-12 let, 13-14 let • číselný čtverec, text pohádky – vyškrtávání dle instrukcí, měření času, vyhodnocení dle návodu v literatuře Téma: PAMĚŤ • Neverbální x verbální paměť, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, bezesmyslná x smysluplná • 3 děti: 3-4 roky, 5-6 let, 7-8 let, 9-10 let, 11-12 let; obrázky, slova, čísla, apod. – kolik si zapamatují Téma: MYŠLENÍ • 15. Slovník, kategorizace, definice slov apod. 3 děti: 3-4 roky, 4-5 let, 6-7 let, 8-9 let, 10-11let Náměty na cvičení – kognice + emoce a morální vývoj (Předn. 5.) Téma: UČENÍ • Osvojení manuálních/jiných dovedností: 3 děti: 4-5 let, 6-7 let, 8-9 let, 10-11 let • vystřihovánky, kreslení, kostky, korálky… několik pokusů (poradit jak na to) - jestli naučí (čas) Téma: ŘEČ • Převaha slovních druhů a větné skladby 3 děti, 3-4 roky, 5-6 let, 7-8 let, 9-10 let – rozhovor, a pak 10 stejných otázek pro všechny otázky 2-3 minuty na odpověď (diktafon) ….kognice + emoce a morální vývoj Téma: EMOCE • Rozpoznání emocí – 3 děti: 2-3 roky, 3-4 roky, 5-6 let; předkládání obrázků, tyčkových figur, smajlíků (5 základních emocí (radost, strach, smutek, překvapení apod.) a 5 složitějších emocí (nuda, stud, žárlivost apod.). Téma: MORÁLNÍ VÝVOJ Vývoj morálního usuzování - 2-3 děti: 3-4 roky, 5-6 let, 7-8 let, 9-12 let, přečíst příběh – zachytit jejich komentář a odpovědi na otázky (k dispozici v tématu) na diktafon! Vývoj morálního usuzování 2. - 3 děti: 8-9 let, 10-11 let, 13-14 let, 15-16 let (složitější příběh) Náměty na cvičení – škola a rodina (Předn.6) Téma: Školní dítě ve škole a v rodině • Význam školy v životě dítěte a význam rodiny při vstupu a docházce dítěte do školy. Školní zralost. Vstup dítěte do školy: • Předškolák (rok před vstupem) – očekávání + kresba postavy. • Mladší školák (1./2. třída)- 6/7- 8/9let – vztah ke škole + kresba postavy Rodina se školním dítětem (školní výkon, příprava, chování, těší/netěší, baví/nebaví, vztahy s vrstevníky, vztah rodičů ke škole!) • Rozhovor s mladším školákem a jeho rodičem/rodiči • Rozhovor dítě - střední školní věk + jeho rodičem/rodiči Školní dítě a jeho svět (zájmy, strukturace dne, víkendu, příprava, vztahy) • 1.-2.třída; 3.-5. třída Postoje rodičů a dětí ke škole z pohledu učitele – rozhovor s učitelem/učitelkou 1. stupně ZŠ. Náměty na cvičení – sociální rozměry Téma: POHÁDKA • Pohádka a její role v dětství – pohádka s mužskou a ženskou postavou, ROZBOR (obsah, prostředí, jednání, symbolika, genderové role, stereotypy), MODERNÍ POHÁDKY? Téma: ADOLESCENCE A MÉDIA • Mediální realita současných pubescentů/adolescentů – časopisy, seriály, TV pořady – jaká témata, vzory, role, stereotypy; • rozhovor – názory pubescentů na výše uvedené Náměty na cvičení – sociální rozměry Téma: GENDER, SUBJEKTIVITA a AUTOBIOGRAFIE • 20. Konstrukce mužského a ženského genderu během života - „Jak charakterizuji sebe sama jako muže/ženu, případně dívku a chlapce.“ • 4 rozhovory: mladší děti (holčička a chlapeček) a dva adolescenty (chlapec, dívka). • Je třeba předem konzultovat otázky a teoretické zázemí. Zvláštnosti dětské diagnostiky • Proměnné týkající se examinátora: • schopnost vytvořit ovzduší důvěry • naladit i motivovat dítě • trpělivost, vřelost, autenticita, empatie, citová stabilita b) proměnné týkající se dítěte: • postoje (např. předsudky, očekávání) • může se objevit explorační a testová anxieta – úzkost, tréma, obavy, zda uspěje, stav zkoušky – nutné úzkost odstranit nebo aspoň redukovat c) Situační proměnné: • vhodná místnost, pohodlnost místa, osvětlení, prostor pro hru (např. krabice s hračkami, papír a pastelky atd.) Pozorování obecně Rozhovor s dítětem – senzitivita k jednotlivým obdobím Rozhovor - doplnění • Neverbální složka –úsměv a pokynutí na místo • Menší děti – můžeme pohladit, lehce a laskavě se dotknout, oslovení: zeptáme se jak jim říkají doma • Větší děti – podání ruky, přednost • SŠ – oslovujeme křestním jménem, neznámým zpočátku vykáme • Hovorový jazyk (ale u pubescentů a adolescentů nepřejímat žargon a vulgarismy) • vyhýbat se cizím termínům • nepodceňovat malé děti, nešišlat na ně Rozhovor - doplnění • lepší než otázky „proč“ otázky „jak“ • typy otázek: - přímé - „Unavuje tě vyučování?“ - nepřímé (nedirektivní) – „Jak se cítíš na konci vyučování?“ - projektivní – „Jak se asi cítí většina dětí na konci vyučování?“ • Dělání poznámek – držet na klíně podložku, aby na ni dítě nevidělo, ale neskrýváme fakt, že zapisujeme! • Drmolí-li dítě, můžeme přerušit „Tohle bych si ráda zapamatovala“ (pozitivně, se zájmem) a zapsat