Individuální vzdělávání a jeho varianta domácí vzdělávání (DV) Co je to domácí vzdělávání o vzdělávací proces, realizovaný mimo školu o vzděláván bývá jeden žák nebo více žáků, zpravidla sourozenců o vzdělavatelem bývá nejčastěji jeden z rodičů či prarodičů, popřípadě domácí učitel o žák studuje kurikulem dané učivo Co je to domácí vzdělávání o v určených časových intervalech se dostavuje ke zkouškám do školy o pokud v nich obstojí, získává vysvědčení o DV je jednou z možností, jedním z typů vzdělávání o před jeho zahájením je nutno pečlivě zvážit všechny faktory, rizika, schopnosti dítěte pro tento typ studia, schopnosti rodičů vést jeho studium atd. Důvody pro DV o zdravotní stav dětí o působení rodičů v zahraničí (bez přiměřené možnosti vzdělávat děti) o v roce 1997 přibyla v ČR možnost DV dětí navštěvujících 1.-5.ročník ZŠ bez udání důvodu o skupina rodičů, kteří volí DV ze světonázorových důvodů (tzv.“ideologové“) o skupina rodičů, která se domnívá, že bude své děti vzdělávat lépe než škola (tzv.“pedagogové“) Nástin vývoje situace s DV v ČR o od šk. roku 1998/1999 pokusné ověřování domácího vzdělávání o hledání funkčního modelu spolupráce rodin s kmenovými školami o pravidelné hodnocení výsledků DV jednou za půl roku o nabídka nepovinných konzultací rodinám prostřednictvím čtyř kontaktních ZŠ zařazených do experimentu o počet dětí v DV se stabilizoval na asi 350 o jen v několika případech rodiče DV nezvládli nebo zanedbávali. Školský zákon č. 561/2004 Sb. § 41 o o povolení individuálního vzdělávání (DV) žáka rozhoduje ředitel školy, do které byl žák přijat k plnění povinné školní docházky o písemná žádost zákonného zástupce žáka o pouze pro 1. stupeň Z o povinnost skládání pololetních zkoušek z příslušného učiva na kmenové škole o ředitel školy může za určitých podmínek zrušit individuální vzdělávání žáka o výdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce žáka s výjimkou učebnic, základních školních potřeb a kompenzačních pomůcek Argumenty pro DV o každé dítě je jedinečné a vyžaduje individuální a specifický přístup o DV je pro dítě přirozenější než školní vzdělávání o pro DV je charakteristická výrazná osobní angažovanost učitele-rodiče o pro DV je typický pozitivní vztah k dítěti o celou řadu vzdělávacích dovedností (zejména trivium) nelze rozvinout bez angažovaného rodinného prostředí o škola neefektivně hospodaří s časem pro žáky ( má velké časové ztráty) o DV umožňuje vyšší a trvalejší vzdělávací angažovanost dítěte Argumenty pro DV o škola je odtržena od života více než rodina (vzdělávací dekontextualizace) o DV umožňuje aplikaci autentické diagnostiky (portfolio,činnostní a kurikulární prvky-učitel nepotřebuje jednoho nebo dva své žáky zkoušet) o školní zkoušková diagnostika je silným stresorem o výrazný školní neúspěch znamená propadání, propadání znamená opakování téhož o ve škole jsou zpravidla úspěšní žáci ještě úspěšnějšími a neúspěšní trvaleji neúspěšnými o za nejdůležitější podmínky DV je považována pevná citová vazba mezi rodičem a dítětem, vřelá a akceptující atmosféra a bezprostřední pomoc a podpora, které se dítěti dostává Argumenty ve prospěch školního vzdělávání o důvody ekonomické o přirozená novověká (moderní) tradice o kvalifikovanost učitelů (specifická odborná, pedagogicko- psychologická a osobnostní kultivace) o riziko problémové rodiny při DV o „skleníkové podmínky“ v rodině (limitovaný prostor pro rozvoj komunikativních, kooperativních a dalších sociálních dovedností) o dítě se potřebuje naučit jednat a vycházet také s jinými dospělými než s rodiči o musí umět přijímat a respektovat pravidla sociálního soužití (škola umožňuje pocity společného sdílení, společných zážitků) Argumenty ve prospěch školního vzdělávání o škola zprostředkovává žákům společné poznatky a hodnoty, které musejí sdílet všichni členové společenství, mají-li si navzájem alespoň trochu rozumět a má-li společenství přetrvávat o dítě potřebuje pevnou strukturaci míst, osob a rolí bez konfúzí, t.j. zaměňování rolí (matka-učitelka,matka-kamarádka či partnerka) o škola umožňuje dítěti vytvořit si jinak strukturovaný pohled na sebe sama a svět kolem, než to dělá uzavřenější prostředí rodiny o základy primární socializace vytvořené v rodině potřebují konfrontaci a rozvoj v procesu sekundární socializace mimo rodinu Argumenty ve prospěch školního vzdělávání o škola není jen místem plným anonymity, ztráty odpovědnosti, neosobních kontaktů s učitelem, prostředím ohrožujícím dítě stresem, šikanou a nebezpečím drog o škola učí dítě například podřizovat se nadosobním pravidlům, pokynům, principům o škola učí děti oceňovat systematičnost, formu, model a další obecněji platné poznatky a hodnoty o společnost si „vytvořila“ školu proto, že potřebuje, aby její členové úsporně, bez zbytečných ztrát, v relativním bezpečí získávali způsoby myšlení a dispozice k chování, které nelze získat jinde nebo jen s vynaložením příliš velkých nákladů . Literatura o Asociace pro domácí vzdělávání (www. domaciskola.cz) o Domácí vzdělávání aneb škola bez zvonění? o (Škola): Dobromysl (www.dobromysl.cz) o Internetové periodikum Nová Budeč (www.nova-budec.szm.com) o Mertin, V. Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 2003, č. 4, str. 405-417. o Štech, S. Škola, nebo domácí vzdělávání? Pedagogika, 2003, č. 4, str. 419-435.