Reformní pedagogika PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. Reformní pedagogika (1900 – 1939) o Období začátku 20. století s těžištěm ve 20. a 30. letech o Reformní pedagogika jako celosvětový jev - progresivismus v anglosaských zemích - aktivismus v Itálii - reformismus v německy mluvících zemích - nová výchova ve frankofonním světě (Hnutí nových škol) Reformní pedagogika – záměry o Požadavek především změnit školu, ale také životní styl o Snaha nabídnout světu lepší společnost a školu o Pedocentrismus jako základní orientace výchovy o Změny byly omezeny pouze na základní školu o Výchozí idea: volná škola (J. J. Rousseau ) Principy reformní pedagogiky o Princip individualizace – každý má jiné možnosti o Princip diferenciace – kvalitativní a kvantitativní o Princip samostatnosti a aktivity o Projektová metoda, projektové vyučování, činná a pracovní škola o Princip globalismu (jev jako celek), proti atomizaci učiva Někteří hlavní představitelé - vývoj ve světě o Cecile Reddie, Abbotsholme, Anglie (1889) o Ellen Keyová, Švédsko, Století dítěte (1900): reforma školy, nezůstane kámen na kameni o Gustav Wyneken (1906) Wickersdorf, Německo o Maria Montessoriová (1907) Řím, Itálie o Rudolf Steiner (1919) Stuttgart, Německo Někteří hlavní představitelé - vývoj ve světě o Carleton W. Washburne, winnetská soustava ve Winnetce u Chicaga o Celestin Freinet (1920) moderní škola, Francie o A. S. Neill (1924) Summerhill school, Anglie o Peter Petersen (1927) Jena plan, Německo Ovide Decroly (1907), Brusel, Belgie o Životní vyučování, životní celky, vše, co dítě může vidět kolem sebe o Pospolitá práce – kolektivní metoda o Provází dítě etapami lidského života: organismus s životními potřebami sociální prostředí rodiny, školy, města, kraje, národa, lidstva příroda (zvířata, rostliny, nerosty, hospodářský cyklus, vesmír) Paul Geheeb (1910) Odenwaldská škola v Oberhambachu severně od Mannheimu o Školní obec – svobodná obec, škola uprostřed přírody v Porýní o Asi 100 žáků od 5 do 18 let. 6 budov, jedna ústřední o Žáci mají samosprávu a obec sami spravují – zahrada, elektrárna, žehlírna, ústřední topení, pořádek, čistota, vkus, dojem krásy a harmonie o Rodiny dětí platí vysoké příspěvky o Svobodná práce často bez učitele, starší se starají o 5-12 mladších Paul Geheeb (1910) Odenwaldská škola v Oberhambachu severně od Mannheimu o Dobré vztahy s ředitelem, všichni ho ctí, atmosféra je srdečná a přátelská o Kurzy – na začátku měsíce se žáci hlásí do několika předmětů, věnují se jim celý měsíc nebo i několik měsíců o Žáci si zvyknou učit se sami o Zkoušení neexistuje, na závěrečné schůzi se skládají účty ze všeho, co žák udělal, za přítomnosti rodičů a hostí. Má něco jako portfolio. Helen Parkhurstová (1919) Dalton, USA o Nikoli systém, ale plán, aby se dal přizpůsobovat o Samostatnost – spoléhání na sebe, rozhodování, svoboda –výběr, vlastní tempo, volba způsobu práce o Spolupráce – možnost vybrat si, nemusí to být učitel, kdo vysvětluje o Mnoho kompilací, cizích myšlenek, málo vlastní tvorby o Učitel v pozadí Eduard Claparéde (1873 – 1940), Ženeva, Švýcarsko o Lékař a později profesor a ženevské univerzitě se zájmem o dětskou psychologii o Další z protagonistů reformní pedagogiky, kdo preferoval činnou školu, jejíž podstatou byla aktivní činnost žáka o Osvojení učiva má probíhat prostřednictvím praktických úkolů, které vedou k přemýšlení a k důkladnému pozorování okolí o Seznamování se světem se děje za pomoci vlastního úsudku John Dewey (1859 – 1952), pracovní škola, progresivní výchova, Vermont, USA o Škola má být místem, kde se žije o Životní učení – pospolitost, duch volné sdílnosti, výměny myšlenek, úspěchů i chyb o Organizace školy: přízemí: kuchyně a jídelna, dílny pro truhlářství, krejčovství, kuchařství, tkaní uprostřed je muzeum a knihovna. Ta je současně klubovnou, přednáškovou místností, kde se stýká praxe z dílen s teorií v knihách horní patro: pracovny pro biologii, fyziku, chemii, výtvarné práce a umění John Dewey (1859 – 1952), pracovní škola, progresivní výchova, Vermont, USA o Přízemí je prvním stupněm poznání, senzorické, styk s materiálem o První patro: dílna imaginativních schopností žáka, syntéza zkušeností a názorů v různých okruzích žákovy školní práce o Kniha – nesmí být zástupcem zkušenosti, ale je potřebná při jejím šíření o Projektová metoda: skupiny, každá volí činnost – hra, dramatizace, pozorování přírody, ruční práce, návštěva továrny, soudu, parlamentu. o Skutečná účast na pracích a provozu, někdy skládají i zkoušky Antipedagogika o ve světě a u nás v 60. a 70. letech 20. století Někteří hlavní představitelé - vývoj u nás o 1918 – vznik samostatného Československa o Na počátku 20. století vzniklo tolik myšlenkových proudů a bylo realizováno tolik nápadů, že není lehké rozdělit je tak, aby toto třídění obsahovalo přesnou a zároveň úplnou informaci o této době plné pedagogického entusiasmu o 1920 – 1. učitelský sjezd v Praze – učitelé se shodli na požadavku svobody dítěte i učitele a jeho pedagogické činnosti I. 20. léta 20. století – romanticky orientovaný proud o Mnoho myšlenkových proudů a realizovaných nápadů – není možné přesné rozdělení o F. Bakule – Malá Skála u Turnova, 1902-1913 o B. Hrejsová – Strážnice, 1918 – 1930 o F. Mužík – Praha, 1921 – 1924 o E. Štorch – Dětská farma, Praha, 1926 – 1930 o J. Bartoň – 1910 – 1925, Brno-Husovice o F. Krch, L. Havránek a L. Švarc – Horní Krnsko, Mladá Boleslav, 1919 – 1924 II. Snahy o vědecky založenou reformu celého školství, převládly ve 30. letech o Snahy o reformu školy, nová kvalita pedagogických pokusů – prosazení vědeckých základů pedagogiky o Pražské křídlo reformní pedagogiky v čele s Václavem Příhodou o Brněnské křídlo vedené prof. Otokarem Chlupem o Školy pokusné (ověřování Příhodových návrhů, příprava nových učebnic, osnov a pomůcek) o Školy reformní (jejich vliv už nebyl tak výrazný, novoty osvědčené na pokusných školách se měly ověřovat na školách reformních) Plán školské reformy o Zlepšit život celé společnosti o Racionalizace školského systému - jednotná škola, třístupňová (obecná, komenium, atheneum) - pracovní škola - společenská škola Plán školské reformy o vnitřní motivace k učení o metody podporující samočinnost žáků o problémové vyučování o daltonský plán o projektové vyučování o výchova k samostatnosti o žákovská samospráva o společné řešení problémů školy o školní časopisy o exkurze o individuální vyučování (respekt k potřebám jedince) o kolektivní výchova (sociální výchova)