Hlavička školy 1 SPC Dalimilova 2,Litoměřice INDIVIDUÁLNĚ VZDĚLÁVACÍ PLÁN (pracovní verze 02) (vyhláška č. 73/2005 ze dne 9. 2. 2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných) Jméno žáka: Datum narození: Třída: Vyšetřen v: Dne: Platnost posudku do: Závěr vyšetření: Pedagogická diagnostika: Doba platnosti individuálně vzdělávacího plánu: Vzdělávací program: Základní škola Obecná škola Národní škola xy Konkrétní cíle, časové a obsahové rozvržení učiva: Učební plán vzdělávacího programu: Základní škola č.j. 16 847/97- 2 ( nebo ZŠ s rozšířenou výukou + č. j.) Obecná škola č.j. 12 035/97-20 Národní škola č.j. 15 724/97-20 Vzdělávací program č.j. 22 980/97-22 č.j. 24 035/97-22 Tematické plány 2 Klasifikace a hodnocení: ( finální: * číselná (známkou) * širší slovní hodnocení * kombinace číselné klasifikace a širšího slovního hodnocení průběžná: ke zjišťování vědomostí a dovedností volit druhy a formy ověřování, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv zvýraznit motivační složku hodnocení, hodnotit jevy, které žák zvládl při výkonu, který by bylo nutno klasifikovat horším klasifikačním stupněm než dobře a při opakovaném selhání dítěte již neklasifikovat známkou Obecné zásady hodnocení a tolerance: * vysvětlení všem zúčastněným, že bude žák odlišně hodnocen i vzděláván * žák nebude vystavován činnostem, ve kterých nemůže podávat optimální výkon * odlišovat specifické problémy od nespecifických * vycházet z toho, v čem je žák úspěšný a ocenit projevenou snahu * posuzovat a hodnotit pouze to, co dítě stačilo vypracovat * mít na zřeteli, že každé zkoušení, kontrolní práce je zátěžovou situací pro dítě * neopravovat červeně * tolerovat pomalejší pracovní tempo * vyhnout se nadměrně tolerantnímu přístupu Doporučení pro průběžnou klasifikaci: 1. stupeň ZŠ * slovní hodnocení * počtem chyb * počtem správně vypracovaných jevů * klasifikační stupeň * motivační razítka 2. stupeň ZŠ * bodové hodnocení * klasifikační stupeň * počtem chyb * počtem správně vypracovaných jevů Způsob ověřování vědomostí: * preference ústního zkoušení (převažují známky) * preference písemného zkoušení (převažuje hodnocení bodové, počtem chyb, počtem správných jevů) * rozhovor ve skupině žáků Úprava a organizace výuky: * vlastní výuka bude realizována v plném rozsahu jako u ostatních studentů, nepředpokládá se úleva v množství učiva * výuka probíhá v kmenové třídě * výuka probíhá v kmenové třídě v kombinaci se zajištěním odborné speciálně pedagogické péče v ambulantní školní poradně * individuální práce, která probíhá současně s výukou v kmenové třídě * individuální výuka (1.stupeň ZŠ) * doplňkové hodiny Hlavička školy 3 Doporučujeme tyto metody a prostředky k dosažení stanovených cílů: * hromadné vyučování * skupinové vyučování * individuální vyučování * metody: písmena, hlásky fixovat pomocí obrázkové abecedy, říkanek obtahování dopisování, dokreslování tvarů neúplných písmen osahávání tvarů písma postřehování písmen, slabik, slov při kratší i delší expozici kroužkování či podtrhávání slov v zadaném textu přiřazování tiskacích písmen a slov k psacím nácvik obtížných slov z článků před vlastním čtením střídání ve čtení orientace v textu sestavování vět ze slov na kartách čtení s porozuměním, úkolem dramatizace společné procvičování vědomostí a dovedností samostatné procvičování vědomostí a dovedností s častou kontrolou procvičování vědomostí a dovedností procvičování vědomostí a dovedností pomocí počítačových programů psychorelaxační cvičení vyprávění prodloužený výklad vysvětlování rozhovor demonstrace praktické práce laboratorní práce besedy dopisování s vrstevníky z cizích států psychosociální hry a cvičení * práce s knihou (slovníky, jazykové příručky, pravidla, přehledy, tabulky, atlasy, encyklopedie,...) * práce s časopisy * vyhledávání a oprava chyb * mikrodialog * poslech a opakování Doporučované postupy při zvýšené individuální práci se žákem : Ve všech předmětech : * tolerovat pomalé pracovní tempo * preferovat ústní zkoušení před písemným * ponechat dostatek času na zpracování a kontrolu písemných prací * ponechat dostatek času na porozumění textu nebo pomoci žákovi s jeho porozuměním * tolerovat horší grafickou úpravu písemného projevu 4 * místo zápisů používat podtrhávání v učebnici ( u žáků, kde rodiče souhlasí s jejich odkoupením ) * umožnit používat záložku s okénkem * umožnit využití magnetofonu , diktafonu * umožnit používání přiměřeného psacího nástroje ( pero s násadkou, trojhranná tužka, trojhranné pastelky, použití tužky místo pera, psací stroj, počítač ) * umožnit psaní do linkovaných sešitů * umožnit psaní do terapeutických sešitů * častá motivace, povzbuzování * časté poskytování pozitivní zpětné vazby * multisenzoriální přístup * pokyny rozdělit na menší části a každou z nich, bude-li to nutné, dítěti zvlášť zopakovat * pomoci dítěti uspořádat jeho věci * častý oční kontakt, požadovat opakování všech pokynů * volit činnosti adekvátní jeho schopnostem * odměňovat snahu ne jen dobré výsledky * ponechat dítěti více času a netrestat ho, když práci nedokončí * nedoporučuji dokončovat úkoly o přestávce nebo po vyučování ( dítě se snáze unaví ) * oceňovat jeho snahu přede všemi * podporovat skupinovou práci, která mu pomůže se sociální interakcí * větší tolerance v hodinách Tv, Vv a pracovních činnostech * častější využití názoru * omezení mechanického učení faktů bez širších souvislostí (letopočty, jména, výčty, definice a jiné) * průběžně ověřujeme správné pochopení zadání, dopomoc prvního kroku * respektujeme poruchy prostorové a pravolevé orientace, nevýhodný typ laterality * zohledňujeme poruchy výslovnosti * zohledňujeme poruchu pozornosti * zohledňujeme poruchu paměti * zohledňujeme psychomotorický neklid a impulzivitu * zohledňujeme výkyvy, kolísání ve výkonnosti Ústní projev a čtení : * zohlednění ústního projevu před písemným * respektovat individuální tempo * zadávat kratší úseky čtení a také hodnotit na těchto kratších úsecích * při čtení používat speciální pomůcky - záložka, mřížka, okénko (ponechat na volbě žáka) * při ústním projevu ( zkoušení ) žákovi pomáhat s formulacemi * nenechávat žáka dlouho hovořit, stačí stručné odpovědi * nesnižovat sebevědomí žáka, vytvářet klidnou pracovní atmosféru * nevyvolávat k hlasitému čtení před třídou (nebo jen po domácí přípravě ) , nenechávat číst dlouhé texty * kvalitu čtení nehodnotit známkou * chválit za úspěšně provedený úkol a snahu * u diagnózy koktavost ­ ústně zkoušet mimo vyučovací hodinu Hlavička školy 5 Písemný projev : * zohledňovat grafický projev, tolerovat písmo i úpravu * respektovat individuální tempo, poskytnout delší čas na práci * hodnotit pouze to, co žák skutečně stihl * zadávat kratší úkoly jak školní, tak i domácí, popř.zadávat individuální domácí úkoly * u doplňovacích cvičení nepsat celé věty, pouze probíraný a zkoušený úsek učiva * opravy písemných prací vyžadovat redukované, popř.samostatný slovníček chyb * diktovat pouze to, co žák bezpečně zvládá * místo náročnějších diktátů pouze jejich opis, přepis, doplnění procvičovaných jevů * označovat diktát nebo náročnější cvičení pouze počtem chyb, klasifikovat pouze v případě úspěchu, * využívat systému bodování při klasifikaci * nedávat přepisovat práce ( úkoly,sešity,...) * v případě nejistoty žáka nechat spolupracovat na zadané práci s jiným žákem, ve skupině ,... * neopravovat červeně * zvýraznit správné jevy, popř.začernit chyby * přesvědčit se, zda žák zadanému úkolu porozuměl * další individuální postupy vyplývající ze situace ve výchovně vzdělávacím procesu * nevyžadovat delší nebo složitější zápisy v sešitech, nahradit je předem natištěným textem, který si žák nalepí do sešitu Pozn.: Zohlednění , popsaná v předcházejících bodech , mají být respektována ve všech předmětech, ve kterých žák pracuje s textem. Český jazyk a litaratura: * prodloužené slabikování * čtení po slovech * čtení po významových celcích * čtení s okénkem (se záložkou, pomocnou tabulkou) * respektovat aktuální úroveň čtenářských dovedností * orientace v textu * nácvik čtení s porozuměním * uvolňovací cviky * psaní do pomocných linek * psaní na větší formát * užití vzorů písmen pro psaní * psaní diakritických znamének současně s písmenem * využít tabulky, přehledy, pravidla * využít PC s korektorem pravopisu * sloh ­ preferovat obsah, s dopomocí učitele ústně * psát slohové práce na počítači, elektrickém stroji * opravy diktátů a pravopisu ­ pouze vybraná slova, zdůvodňovat ústně * diktáty zadat předem na procvičení domů * všechny diktáty a složitější práce psát jako cvičení doplňovací ­ u žáků, kterým doplňování vyhovuje * poskytnout dostatek času na opravu a zdůvodnění jevů * zadávat kratší práce 6 * slova v krátkých pravopisných cvičeních diktovat ob jedno slovo * domácí úkoly zadat v kratším rozsahu, je možné vypisovat jednotlivá slova místo celých vět * ověřit znalost pravidel ústním zkoušením * nepsat časově omezené práce ( pětiminutovky apod. ) * dovolit těm, kterým to vyhovuje psát tiskacím písmem Prvouka, Přírodověda, Přírodopis / Rodinná výchova / Občanská výchova / * tolerovat horší úpravu v sešitech * preferovat ústní zkoušení před písemným * do sešitů psát krátké poznámky, popř.pouze podtrhávat text v učebnici nebo lepit do sešitů text předepsaný na stroji * respektovat pomalejší pracovní tempo * při samostatné práci poskytnout dostatek času na zpracování úkolu * přesvědčit se, že žák porozuměl kontrolním otázkám pod učebním textem * dovolit použití diktafonu k nahrání výkladu Cizí jazyk: * prodloužení přípravného období ( naslouchání jazyku bez nutnosti mluvit, písničky, říkanky, rytmizace) * upřednostňovat praktické používání jazyka (např. slovní spojení, běžné fráze ...) * omezit hlasité čtení delších textů * při procvičování i ověřování znalostí používat testy s volbou správné odpovědi * zaměřit se na ústní ovládnutí slovní zásoby před písemnou, osvojení základních frází * věnovat individuální péči při nácviku odlišných skupin hlásek * účast při společném nácviku s učitelem * zvýšená pozornost nácviku nové slovní zásoby * nepsat slovníček ­ práce se slovníkem * osvojování slovní zásoby pomocí kartičkového systému * slovní zásobu zkoušet častěji v kratších úsecích , přiřazování * předepisování zkoušených jevů během procvičování * v písemném projevu tolerantně hodnotiti slova napsaná foneticky správně * upřednostňovat učebnice a pracovní sešity s výkladem v češtině, tištěným slovníčkem včetně výslovnostní normy * průběžné opakování základního učiva z předchozích ročníků * tolerovat specifické chyby v písemném projevu * více času na kontrolu práce * vždy se přesvědčit, že žák porozuměl zadání * chválit za úspěšně provedený úkol , aktivitu , snahu * hodnotit konverzační rovinu * písemné práce - hodnotit jen pokud se podaří * rozložení učiva do více ročníků, redukce učiva * dopomoci zajištění osoby, která jazyk dostatečně ovládá * do hodnocení zahrnout i jiné znalosti než ryze jazykové - reálie Hlavička školy 7 Prvouka, Vlastivěda , Zeměpis : * všechna zohlednění popsaná v předcházejících bodech * orientace na mapě pouze po předchozí domácí přípravě - použít stejný atlas, který měl žák doma * u žáků se zkříženou lateralitou - nejsou vhodné slepé mapy - nepoužívat Prvouka, Vlastivěda , Dějepis: * všechna zohlednění popsaná v předcházejících bodech * letopočty - pouze po předchozí domácí přípravě * individuální práce s časovou osou Hudební výchova: * všechna zohlednění popsaná v předcházejících bodech * notový zápis pouze po předchozí domácí přípravě, případně nezadávat * tolerovat obtíže v dodržování a pochopení rytmu * tolerovat problémy se zapamatováním melodie a její reprodukci Předměty s převahou výchovného charakteru: * především rozvíjet, s tolerancí hodnotit, dopřát pozitivní prožitek * orientovat se na oblasti, ve kterých je dítě úspěšné ­ kreativita, fantazie, snaha, originalita * pokyny rozdělit na menší části a každou z nich, bude-li to nutné, dítěti zvlášť zopakovat * pomoci dítěti uspořádat jeho věci * častý oční kontakt, požadovat opakování všech pokynů * volit činnosti adekvátní jeho schopnostem * odměňovat snahu ne jen dobré výsledky * ponechat dítěti více času a netrestat ho, když práci nedokončí * nedoporučuji dokončovat úkoly o přestávce nebo po vyučování ( dítě se snáze unaví ) * oceňovat jeho snahu přede všemi * podporovat skupinovou práci, která mu pomůže se sociální interakcí * větší tolerance v hodinách Tv, Vv a pracovních činnostech (zejména při dyspraxii) Matematika, Chemie, Fyzika: * tolerovat osobní pracovní tempo žáka ( nechat více času na desetiminutovky nebo je nezadávat) * ponechat dostatek času na osvojování si nové látky * tolerovat zhoršenou grafickou úpravu , nepřesnosti a nižší kvalitu rýsování * tolerovat potíže při pochopení vztahu mezi čísly a konkrétním množstvím * kontrolovat pochopení zadání slovní úlohy ( příkladu ) * pochopit problémy s formulací odpovědi * tolerovat delší čas pro osvojení si číselných řad sestupných, vzestupných * umožnit delší dobu k osvojení si matematických vzorců, jejich vštípení, výbavnost a použití * upřednostnit individuální ústní zkoušení s oporou o názor * žák nebude opisovat zadání slovní úlohy do sešitu * častější kontrola sešitů * matematické operace provádět s oporou o vizuální podněty - zadávat předtištěné kontrolní a čtvrtletní práce, hodnotit především obsahovou stránku řešených příkladů a slovních úloh 8 * u samostatné práce hodnotit jen to, co stihl napsat * ponechat dostatek času na zpracování a kontrolu písemných prací * zadávat přiměřeně zkrácené domácí úkoly * používat linkované a čtverečkované sešity * hodnotit i správnost postupu ­ nejen výsledky příkladů Doporučované postupy při zvýšené individuální práci se žákem - sluchová vada, vývojová dysfázie Ve všech předmětech : * je nutné aby žák seděl v první lavici * je nutné, aby žák viděl paní učitelce při rozhovoru na ústa, při běžné mluvě dodržovat pomalejší tempo řeči, ujistit se o porozumění pokynu či obsahu sděleného * tolerovat pomalejší pracovní tempo * ponechat dostatek času na porozumění textu nebo pomoci žákovi s jeho porozuměním * při poruše koncentrace pozornosti sdělit úkol a vysvětlit pracovní postup, dbát na důsledné plnění úkolu, je nutná průběžná kontrola plnění, pevnější vedení dítěte * při oscilaci koncentrace pozornosti nutná průběžná motivace dítěte, pozor na přetížení dítěte - třetí,čtvrtou hodinu lze předpokládat větší unavitelnost, je vhodné ponechat čas na relaxaci, nechat žáka projít, pověřit ho předáním vzkazu atd. * vzhledem k vadě sluchu - největší problémy v oblasti rozlišování znělých a neznělých hlásek, ve sluchové analýze a syntéze v oblasti sykavek obou řad ( c,s,z - č,š,ž ), rozlišování měkkých a tvrdých slabik * je nutné již od první třídy dbát při vyvozování písmen na spodobu písmen ve slově ( např. páv píšeme na konci slova hlásku v a slyšíme hlásku f apod. ) * žák s tímto postižením velmi dobře reaguje na pochvalu Doporučované pomůcky: * předtištěné kontrolní práce * předtištěné zápisy do sešitů - žák si pouze nalepí do sešitu * gramatické přehledy na kartách * tabulky s gramatickými jevy * v případě zájmu žáka -používat psací stroj nebo počítač k napsání úloh ( na slohové práce , písemné úkoly ) * křížovky * rébusy * doplňovačky * názorné tematické pomůcky pro všechny předměty * magnetofon a audiokazety, přehrávač a CD * počítačové programy pro výuka i upevňování učiva * slovníky * pravidla * počítadlo * kalkulačka * použití tabulek na sčítání a násobení * práce s modely geometrických těles * modelování rovinných a prostorových útvarů Hlavička školy 9 * karty pro magnetickou tabuli * chemická tabulka prvků * matematické a fyzikální tabulky * encyklopedie * tematické tabule Předpoklad navýšení finančních prostředků: Návrh případného snížení počtu žáků ve třídě včetně zdůvodnění: Účast dalšího pedagogického pracovníka ­ včetně zdůvodnění: Vypisuje školské poradenské pracoviště Speciálně pedagogická péče: reedukace: * dyslexie ˇ dyskalkulie * dysortografie ˇ dyspraxie * dysgrafie ˇ dyspixie * dysmúzie ˇ ADHD * ADD ˇ specifický logopedický nález * vývojová dysfázie ˇ balbuties Reedukace je uskutečňována: * učitelem v rámci výuky v běžné třídě * reedukace individuální nebo skupinová prováděná v rámci ambulantní nápravy v SPC * v rámci specializované třídy na : * běžné základní škole * speciální škole * speciálním pedagogem v průběhu výuky běžné hodiny * v dyslektické ambulantní poradně při ZŠ * speciálním pedagogem * pedagogem ­ absolventem kurzu specifických poruch učení Ambulantní poradna : Den: Čas: Vedoucí: Doporučované zásady při provádění reedukace: * vyjít z celkové analýzy případu dítěte * nechat dítě zažít pocit úspěšnosti hned při první hodině reedukace 10 * postupovat po malých krocích, snažit se pracovat na základě multisenzoriálního přístupu v atmosféře klidu a bezpečí * reedukaci zahájit vždy raději na nižší úrovni náročnosti, postupně požadavky zvyšovat * snažit se o zautomatizování schopností * dodržovat obsahové struktury jednotlivých sezeních * dodávat dítěti sebedůvěru * snažit se o vyloučení rušivých podnětů pro práci * reedukaci provádět pravidelně a dlouhodobě * udržet rozvahu a klid * stanovit si cíl práce * vybírat texty, které odpovídají obsahem věku žáka, ale také obtížností, velikostí písma * pravidelně informovat rodiče o výsledcích jednotlivých sezeních a zapojit je aktivně do práce s dítětem Doporučené náměty pro práci : * přípravné čtení * párové čtení * stínové čtení * čtení v duetu * poslouchání textu předčítaného učitelem (rodiči) * čtení pomocí čtecího okénka a šablonky * objasňování neznámých slov * nácvik pomocí čtenářských tabulek * čtení s kontrolou magnetofonu * čtení s porozuměním * odstraňovat techniku dvojího čtení * nácvik uplatňování gramatických pravidel * rozvoj sluchové syntézy a analýzy * sluchové rozlišování znělých a neznělých souhlásek * odstranění specifických asimilací * trénink vizuomotorické koordinace * nácvik P ­ L orientace na * ploše * vlastní osobě * druhé osobě * nácvik orientace na mapě * hry a cvičení na rozvoj: * jazykového citu * artikulační neobratnosti * matematických dovedností * logického myšlení * zrakové paměti * verbálně sluchové paměti * úmyslné pozornosti * slovní zásoby * rozvoj zrakové percepce - rozlišování Hlavička školy 11 * rozvoj rytmizace * práce s bzučákem * procvičovat sčítání a odčítání s přechodem desítky * nácvik jednoduchých slovních úloh * čtení číslic nad 1 000 * procvičovat vzestupné i sestupné řady čísel * nácvik násobilky ( J. Novák) * pomocí tabulek cvičit násobení a dělení * hrubá motorika ­ motorická koordinace * jemná motorika, grafomotorika, úchop * uvolňování ruky * koncentrace pozornosti * další úkoly: * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ Pomůcky pro práci v DAP : * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ * _______________________________________________________ Spolupráce se zákonnými zástupci: * průběžně a prokazatelně informovat o výsledcích školní práce a chování * jedenkrát za měsíc školní sešity k podpisu - nahlédnutí rodičům * při zhoršení prospěchu, chování aj. - osobní kontakt s rodiči * možnost konzultace rodičů s učitelem dle jejich potřeby * rodiče oznámí změny vyplývající z nového vyšetření a jeho závěru * rodiče dohlédnou na přípravu do školy, zajistí plnění domácí přípravy * dle doporučení SPC je nutné ze strany rodičů zintensivnit pravidelnou přípravu na vyučování s dodržováním zásad psychohygieny * rodiče zajistí pravidelnou docházku dítěte do DAP * rodiče zajistí pravidelné plnění úkolů dle pokynů DAP * rodiče budou spolupracovat s vedoucí DAP a TU ­ kontakt 1 X měsíčně * rodiče zajistí plnohodnotné trávení volného času svého dítěte 12 * rodiče by měli podporovat zájmy svého dítěte Podíl žáka na řešení problému : * svědomitě se připravovat na výuku * v případě neporozumění obsahu učiva - oznámit vyučujícímu ­ doučování * neodvolávat se na poruchu * pracovat s kompenzačními pomůckami * snažit se o zapsání úkolů pro domácí přípravu (u ADHD ­ však jen v rámci svých možností) Další důležité informace: Pracovník poradenského zařízení ( SPC ): Na vypracování IVP se podíleli: V XY 05.09. 2006 Třídní učitel (ka): Další učitelé: Žák(yně): Zákonný zástupce: Ředitel (ka) školy: Poradenské pracoviště: Poznámky: vpisujeme do IVP během celého školního roku.