Hodnocení klasifikace, slovní hodnocení Výhody klasifikace podle učitelů: výsledky výzkumného šetření (M.Pelajová) * 48% tradice * 22% srozumitelnost * 19% motivace * 11% možnost srovnání výkonů i chování Nevýhody klasifikace * 42% neobjektivnost * 32% demotivace žáků * 20% nemožnost vyjádřit individuální odlišnost * 6% poukazuje na rozdílnost známkování Výhody slovního hodnocení * 45% motivace * 22% lepší informovanost * 13% nestresování žáků * 10% výstižnost * 10% sebevědomí žáků Nevýhody slovního hodnocení * 50% netradičnost * 33% nepřipravenost učitelů * 10% časová náročnost * 7% nepřipravenost rodičů Slovní hodnocení * Slovní hodnocení je nutné především považovat za účinný motivační a výchovný prostředek napomáhající podstatnou měrou rozvíjet osobnost dítěte ve smyslu moderního pojetí cílů vzdělávání (Číhalová, Mayer) Forma slovního hodnocení * Musí obsahovat uznání dítěte * Jasné, stručné, jednoznačné Obsah slovního hodnocení * Chování při vyučování, sociální chování, individuální zvláštnosti žáků * Stanovení míry dosaženého kritéria * Popis kontextu * Vysvětlení důvodů hodnocení * Prognóza * Preskripce pro další činnost Příklady * Popis kontextu Pracuje lépe pod vedeném učitelky, protože se nechá snadno vyrušit Prognóza a preskripce Tvoje dobrá schopnost logického úsudku je pouze jedním z předpokladů k dosažení lepších výsledků. Je třeba, abys ji v budoucnu doplnil větším úsilím o zvládnutí základní faktografie.