Specifické poruchy učení Specifické vývojové poruchy učení • Jsou poruchami v jedné nebo více psychických procesech. Projevují se neschopnosti naučit se číst, psát, počítat a další běžné činnosti. I když se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřené IQ a sociokulturní příležitost. Pravolevá orientace • Zraková diferenciace-rozeznat prav/levostranně otočené obrázky • Efeldovy figury • b,d Slovní vyjadřování • Sluchová paměť: Zapamatovat si co nejvíce z textu • Jedu do města, vezu si sebou… • Vlastní projev (o čem jsme četli) Sluchové vnímání • Fonematický sluch: slovní fotbal • Lví král – leví král (nerozlišuje souhlaskové shluky) • Čím lepší fonematický sluch v brzkém věku dítěte, potenciál na jazyky Grafomotorika • Rozvičit ruku: uvolnit zápěstí, dobrý uchop, netlačit na tužku • Obtahování, grafomotorické cvičení • Odnaučit držet tužku u špičky- zářezy • Ukotvení nohou • Vzdálenost očí od papíru Zrakové vnímání • Procvičování zrakové diferenciace: skládání rozstříhaných pohledů • Hledání odlišností Dysgrafie, dysortografie, dyslexie • Plnící péra (Tornádo, Torpédo), trojhránky • Linkované sešity, větší linky • Sedět sám, 2. stupeň tiskací písmo • Doplňovačka=diktát • Názor na lavici • Bzučák • Pomůcky na i, y Dyslexie • Nepodporovat tiché čtení • Nevystupovat před třídou • Limitovat délku úlohy čteného, kratší, ale vícekrát • Rozcvičování zrakového vnímání a zrakové diferenciace • Reprodukce obsahu Matematické představy • Zde je důležité IQ • Nácvik číselné osy-pořadí figury • Určování velikosti • Konkrétní příklady-kolik přidat, ubrat • Názorné počítání Vyšetření • 45 minut • IQ test: verbální a konstruktivní • Vyšetření SPU • Dyslexie: měřitelné hodnoty= čtenářský koeficient • Ostatní nejsou měřitelné • Dysortografie: standardizované diktáty • Dysgrafie: úchop, písmo Čtenářský koeficient • Čtenářský styl • Porozumění textu • Počet chyb a jakých • Rychlost čtení (60 slov/ minuta) Nález • Podpis rodičů, souhlas rodičů se zasláním do školy • Vyšetření zohledňovaných při přechodech na 2. stupeň, nebo ve 2. třídě • Integrovaní (metodický pokyn č.73): každý rok Příčiny • Dědičnost • Oslabení mozku-žloutenka, při porodu