Seminář 5J Psychologie ve školní praxi Nelegální komunikace ve škole Úvodem d Nelegální komunikace, ilegální komunikace či aktivity (Mareš, Stránská) d Pokleslá forma sociální aktivity (Helus) ■ Místo opravdové pomoci obcházení hodnocení n Podvádění ■ Cheating, cyber-cheating d Vázány zejména na situace hodnocení (formativní, sumativní hodnocení) d Spousta příkladu v literatuře, filmu... Souvislosti d Rozvíjí se hlavně v podmínkách (tradiční) hromadné výuky ■ Žákovská komunikace a kooperace v ní není žádoucí (proto nelegální k.) d Snižuje objektivitu hodnocení a nivelizuje žákovské výkony d Nežádoucí součást skrytého kurikula ■ „Dobrý výsledek je možný jen podfukem" ■ Nepřevzetí povinnosti nad svým výkonem ■ Řešení složitějších situací s ohledem na okamžitý zisk O co se jedná? d Aktivity narušující výuku ■ (vykřikování, komentáře, psaníčka, oběžníky, piškvorky, četba...) d Podvádění ve zkouškové situaci ■ Napovídání ■ Taháky d http://www.voutube.com/watch?v=bzauZ8h ht8 ■ Zjišťování obsahu testu ■ Podvádění při písemných pracích ■ (...viz dále) d Využívají všech dostupných komunikačních kanálů, sociálne-psychologických poznatků i dostupných technologií Motivy d Individuální ■ Dodržení svébytné sociální normy (expertní role ve skupině) ■ Snaha zajistit si protislužbu (v předmětu, který mi nejde) ■ Touha se předvést ■ Sport ;) (adrenalin ;) d Skupinové ■ „...jistá forma prosociální aktivity, závisející na vztazích mezi žáky a na celkovém klimatu třídy" (Stránská) V rámci sociální podskupiny (kamarádi) napovídání častější ■ M^že se jednat i o svérázný druh obrgny před nevhodným ped. působením učitele (hypertrofovaný důraz na faktografii, zbytečné detaily, neobjektivní hodnocení, nesrozumitelný vyklad apod.) d U učitelů ■ Snaha vyhnout se nepříznivému hodnocení vlastní práce (inspekce, srovnávací testy, maturity... ;) Typy podvádění d Získávání nebo požadování informací ■ Opisovány posílání SMS s řešenínn, vysílačky, hands-free, kopírování obsahu testu (otázky, řešení, foto v mobilu...) d Práce s nepovolenými materiály nebo s materiály nepovoleným způsobem ■ Taháky, vzorce v kalkulačce, na flashdisku, audio v mp3 přehrávači, vydávápí cizí prace za vlastní (paper-mill), kopírování necitovaných zdroju, překlad vydávat za vlastní dílo... d Ovlivňující průběh zkoušení a hodnocení ■ Vydávání se za jinou osobu ve zkouškové situaci, u distančních forem - přítomnost „poradce", výsledky internetová debaty upravit a vydávat za vjastní dílo, získat učitelské heslo (cracking, spyware) a upravit svůj záznam nebo zígkat zadání, dávat k dispozici své výsledky ostatním studentům... Podvádění a souvislosti (Cizek, 2003) d Podvádění podporují: ■ Odpor ke škole, snaha připoutat pozornost, dobrá zkušenost s výsledky, orientace na známky, strach ze spatných známek, motivace vyhnout se neúspěchu, strach ze školy, zájmy ležící převážně mimo školu ■ Velký počet žáků ve třídě, orientace školy na výkon, výuka preferující nátlak, příležitost ;) d Bez vlivu ■ Absence, motivace k výkony, mimoškolní aktivity, příslušnost k minoritě či majoritě, sebedůvěra, osobnostní typ A ■ Typ školy (veřejná / soukromá) d Podvádění inhibuje ■ Školní sebepojetí, očekávání školního úspěchu, vyšší intelektové schopnosti, introverze, vnější situování Kontroly, vnitřní motivace, orientace na učení, odpovědnost za výsledky učení, vyšší úroveň morálního usuzovaní ■ Kvalitní výuka, zajímavé a z pohledu žáka užitečné učivo Prevence - edukace studentů (a**, 1999) d Běžná výuka ■ Vysvětlení pravidel, příklady zjištěných podvodu a jejich řešení, diskuse na dané téma ■ Vysvětlení pojmu hledání pomoci, poskytování pomoci, jednostranná a vzájemná spolupráce. Diskuse a úkoly procvičující korektní formy spolupráce d Seminární a písemné práce ■ Vysvětlení pojmu autorství, duševní vlastnictví, copyright atp ■ Vysvětlení způsobů citace, prafrázování, nevědomého plagiátorství, ukázky nekorektní práce s prameny. Nácvik práce s různými typy pramenů Prevence při přípravě d Volba úloh znesnadňující podvádění (banky testových úloh, individualizace zadání atd.) d Zabezpečení dokumentace, evidence atd. d V případě elektronického zkoušení zajistit zabezpečení PC (přístup k jen povoleným datům atd.) Preventivní opatření v průběhu a po skončení d Věnovat pozornost a průběžně kontrolovat ;) d V případě podvodu použít adekvátní řešení a neignorovat podvádění jako „součást folklóru" d Zabezpečit získané výsledky d Porovnat aktuální a běžný výkon studenta a hledat příčiny rozdílů d Evidovat případné důkazy o podvodu a řešit jej na škole obvyklým způsobem Literatura k dalšímu studiu d MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 d GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 d MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 4, p. 310-335. ISSN 0031-3815