Psychologie ve školní praxi (seminář) Kyberšikana ve školním prostředí Kyberšikana učitelů Ukázky ,,Star Wars Kid" (,,učebnicový" příklad) Výukové situace XY u tabule (ukázka 1, ukázka 2) Rvačky ,,Rvacka debilu", ,,rvacka ve škole", ,,Brutal ve skole" ,,Happy slaping" (napadání náhodných kolemjdoucích) Osobní blogy ukázka 1 Hodnotící (,,hodnotící"?) komunity / servery www.ratemyteachers.co.uk (Kyber)šikana učitelů - ukázky Recese (nebo ,,Reality hack"?) ,,Servít je vůl" Videa Běžné situace (ukázka 1) Extrémní situace ,,Ředitel školy zfackoval žáka" ,,Učitelka natočila porno" ,,Roz(z)lobená česká učitelka" ,,Pan učitel na mně řve" ,,Crazy učitelka.. xD" Další videa Blogy ukázka 1, ukázka 2 Příklady aktivit (typicky kombinace) zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu vytváření webových stránek, které oběť uráží a zesměšňují rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům (např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu) zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti (např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty (cyber)stalking ­ činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou posílány dalším spolužákům. Akcelerující faktory Ovladatelnost a dostupnost technologií (uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0) Anonymita (min. 40% obětí netuší ,,Kdo?") Změny oproti ,,tradičním formám" Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT (nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější) Větší účinek s menší námahou využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365 Horší kontrola ze strany oběti (viz výše) Širší publikum Zničující pro oběť může být i jednorázový útok (např. Star Wars Kid) Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření (ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, ,,happy slapping")) Obrana Krom známých (viz Kolář) Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (elektronická stopa) Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail...? (více než polovina učitelů ve VB s sútoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole) Problém IT a informační politiky školy Vytváření podpůrných učitelských komunit http://teachersupport.info/ Další zdroje informací (česky) Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení 1/2009 (ve Věstníku MŠMT) Rozhlasová debata J. Balážová na dané téma s K.Laurenčíkovou, J.Kolářem a studentkou gymnázia S. Komasovou(14.1.2009 ­ text, mp3) Handl, J. Kybešikana na vzestupu. Lupa.cz Lidická, J. Kyberšikana. seminární práce. KPsy FF UK Další zdroje informací (online) cms.e-bezpeci.cz www.sikana.org www.cyberbullying.org www.stopcyberbullying.org www.cyberbullying.ca