Rozšířený přehled základních témat a terminologie · proces recepce literárního textu, výzkumy čtenářské recepce (metody, výstupy), specifika recepce literatury žáky mladšího školního věku · prožívání – interpretace - hodnocení · interpretace - výklad pojmu v aktuálních i historických souvislostech (kořeny, vývoj, současný stav užívání pojmu) · typy interpretace: a) interpretace komplexní (literárněvědná, podrobná) Související pojmy: - umělecké prostředky, umělecký komunikační kód, tzv. hloubkové čtení; - struktura uměleckého textu: složky epického textu – smysl, dominantní myšlenka(y); autorův přístup, autorský záměr; složky tematické výstavby (děj /fabule/, postavy, prostředí a čas děje /časoprostor/, vypravěč /a fikční adresát/); kompozice (vnitřní /uspořádání tematických složek, syžet/, vnější) jazykové prostředky; složky lyrického textu – smysl, dominantní myšlenka(y); autorův přístup, autorský záměr; věcný obsah (tematická výstavba) - motivy; kompozice (vnitřní /uspořádání, vztahy motivů/, vnější); prostředky uměleckého jazyka; - dále: genologická charakteristika (žánrové zařazení), literárněhistorický kontext. Další podrobnější související terminologie byla součástí obsahu předmětu Úvod do studia literatury (1. ročník). b) interpretace výběrová (didaktická, literárněvýchovná, dílčí) - stěžejní metodický postup v literární výchově (postup výběrový, problémový, racionální, splňující zásadu adekvátnosti) - východisko: jedinečný text - na jeho specifických rysech závisí volba konkrétní metody - základní přehled metod výběrové (didaktické) interpretace (podrobněji: v navazujícím předmětu didaktika literární výchovy): a) metody podle předmětu interpretace (základní / komparační), b) metody podle zaměření na jednotlivé složky struktury textu (viz výše), c) metody podle charakteru interpretace (recepční / produkční), d) metody podle funkce interpretace, e) metody podle způsobu řízení interpretace (sokratovská metoda, heuristická metoda, metoda „zdánlivé improvizace“), f) metoda podle vztahu k jednotlivým fázím literární komunikace, g) metody podle charakteru poznávacích procesů. · role a podoba interpretace textu v přípravě učitele na vyučovací hodinu · dovednost interpretace, citlivost ke sdělením textu, schopnost aplikace literárně teoretických a literárně historických vědomostí při komplexní i didaktické interpretaci, schopnost adekvátní didaktické modifikace interpretačního přístupu (formulace interpretačních otázek, výběr vhodné metody) · komplexní a výběrové (literárněvýchovné) interpretační postupy při práci s prózou (konkretizace dle volby textu) · komplexní a výběrové (literárněvýchovné) interpretační postupy při práci s poezií (konkretizace dle volby textu)