KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD ● „Kvalitativní výzkumníci se soustřeďují spíše na subjektivní svět osob, na ten, který existuje v jejich mysli. Proto je nejlepším nástrojem zkoumání vlastní úsudek a zkušenosti výzkumníka“ (Gavora 2000 s. 148) ● hlavním výzkumným nástrojem je tedy sám výzkumník podle Gavora 2000 ● „Kvalitativní výzkum je nenumerické štření a interpretace sociální reality. Cílem je tu odkrýt význam podkládaný sdělovaným informacím ● čti Disman: str. 285 - 287 KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM ● Kvantitativní: „Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá.“ (Disman 2002 s. 76) teorie → hypotézy → pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy ● Kvalitativní: „Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pravidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie.“ (Disman 2002 s. 76) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM ● vytváření nových hypotéz, nové teorie ● nízká reliabilita, obvykle vysoká validita ● Kvantitativní výzkum hledá konkrétní předem nadefinovaný vztah a měří jeho intenzitu. Jiné vztahy i sebedůležitější jsou pro něj neviditelné. Naproti tomu induktivní přístup kvalitativního výzkumu má potenciál nalézt všechny podstatné vztahy (teoreticky by při kvalitativním výzkumu neměl výzkumník žádné vztahy předpokládat) ● “V kvalitativním výzkumu není výběr proměnných prováděn výzkumníkem... o redukci dat de fakto rozhodují zkoumané osoby.“ (Disman 2002 s. 290) KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM ● „Kvalitativní a kvantitativní výzkum jsou vzájemně komplementární ● Dříve sloužil kvalitativní výzkum spíše účelům pilotní analýzy a předvýzkumu kvantitativního výzkumu ● V každém výzkumu jsme cizinci! Žádná společnost není homogenní! (stejné symboly se interpretují různě i v naší kultuře) ● Východiskem kvalitativního výzkumu je fenomenologie; „fenomenolog vidí svět - tedy to, co lidé říkají, jako funkci toho, jak lidé svůj svět interpretují.“ (Bogdan, Taylor 1975 in Disman 2002 s. 294) KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM ● kvaliatativní metoda odhaluje, jaký smysl dávají lidé každodenním situacím ve svém životě, jak svět interpretují KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM ● Nejběžnější techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu: - zúčastněné pozorování - nestandardizovaný rozhovor - analýza osobních dokumentů ● zakotvená teorie (grouded theory) - dobře podložená teorie vzešlá pouze z existujících dat (bez použití předem připravených kriterií, která data mají být vybrána). ● Z. T. vzniká induktivním procesem ● Výše uvedené informace a myšlenky byly čerpány zejména z Dismana 2002 POUŽITÁ LITERATURA ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: KAROLINUM, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně