Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Co je to metodologie? ● Metodologie se zabývá pravidly empirického výzkumu ● Pedagogická metodologie se zabývá empirickým výzkumem pedagogických jevů ● Blízké obory: Sociologie, psychologie ORGANIZACE Ukončení předmětu Seminář k úvodu do pedagogické metodologii: ● Domácí úkol (20%); pozdní odevzdání (10%) ● Odevzdat projekt výzkumu; Odevzdat výzkumný nástroj (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) (40%) ● Test (40%); psát se bude v zápočtovém týdu (popř. ve zkouškovém období) ● Výše zmíněné položky představují 100% (75% stačí k úspěšnému uzavření předmětu) ● Docházka alespoň 70% Ukončení předmětu Úvod do pedagogické metodologie: ● Kolokvium - odborná rozprava nad výzkumnými projekty LITERATURA kvantitativní výzkum (postatné pro účely předmětu): ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. ● PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-569-8. ● CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. ● HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. litaratura pro doplnění k pedegogickému výzkumu: ● MAŇÁK, J. ŠVEC,V. Cesta pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. sociologická literatura: ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. LITERATURA kvalitativní výzkum: ● ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-7367-913-0. ● HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. ● STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert,1999. ISBN 80-85834-60-X. ● SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. CO JE TO VĚDA ● Fyzika? Pedagogika, Filozofie? ● Co je to pravda? ● “Naše poznání nebude nikdy úplné.“ ● T. H. KUHN: „Normální věda je výzkum pevně zakotvený v jednom či více vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá pro svou budoucí praxi.“ ● Normální věda je takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma PARADIGMA ● Aktuální přijatá vědecká praxe - zákony, teorie, aplikace, atd. ● Jen to, co odpovídá paradigmatu, je vědou ● Paradigma omezuje množinu řešení problému ● Věda je to, co pokládají za vědu vědci v daném oboru ● Pracovat mimo paradigma je velice riskantní - vědecká revoluce VĚDECKÝ VÝZKUM ● Def.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (definice náležící do paradigmatu kritického racionalismu) ● Kdo dělá výzkum? ● Jaký může být rozsah výzkumu? Uzavřený a otevřený systém ● „Informačně uzavřený systém je takový systém, který nemůže být ovlivněn ničím zvenčí bez vědomí výzkumníka. Interpretace chování informačně otevřeného systému může vést k vážnému zkreslení.“ (Disman 2002 s.18) ● např. fyzik měří teplotu varu kapaliny - zajistí si, aby byl systém uzavřený (pohlídá si: tlak vzduchu, čistotu kapaliny, správnou kalibraci teploměru) ● A co když chceme studovat, co může ovlivnit příjem jedince? (věk, pohlaví, vzdělání, region, zdravotní stav, charisma, sociální kapitál, první dojem, smysl pro humor, ...) ● „Analýza neúplně popsaného systémuje spojena s vysokým rizikem zkreslení.“ (Disman 2002 s. 20) ● Nutnost redukce populace na vzorek (další zkreslení) ETAPY VÝZKUMU ● Stanovení výzkumného problému ● Informační příprava ● Stanovení hypotéz ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy POUŽITÁ LITERATURA ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. ● HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. ● CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. ● PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.