OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové prvky textu se kvantifikují ● základní soubor - všechny texty, které se týkají dané problematiky ● výběrový soubor ● významové jednotky - slovo (jméno, slovo citově zabarvené, faktografické, vyjadřující postoje, osobní zájmeno), tvrzení, téma, atd. TESTY V PEDAGOGICKÉM VÝZKUMU ● pojem test: zkouška, úkol ● tři hlavní kategorie: testy schopností, testy osobnosti a testy výkonu - testy schopností: testy předpokladů, dispozic; nejznámější jsou testy inteligence (obecná schopnosdt orientovat se v problémových situacích) - testy osobností: měří temperament, zaměření motivace, charakterové vlastnosti, atd - testy výkonu: měří výkonnost jedince v určitých oblastech; nejznámější a nejdůležitější testy výkonu jsou testy didaktické podle Chráska 2007 s. 184 Didaktické testy ● didaktický test (anglicky achievement test) ● zkouška, “která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (Chráska 2007 s. 184) ● nástroj systematického měření výsledků výuky ● v pedagogických výzkumech se setkáváme s různými druhy didaktických testů: test rychlosti - měří, jakou rychlostí je žák schopen řešit testové úlohy test úrovně - výkon je dán pouze úrovní vědomostí (někdy se objevuje časový limit i v testech úrovně - otázky by měly být řazeny tak, aby na začátku byly lehké a obtížné na konci - slabý žák pak přeruší práci u úlohy, kterou by stejně stěží zvládl) Standardizované didaktické testy ● standardizovaný test se připravuje profesionálně, je důkladně ověřován - jsou známy jeho základní vlastnosti (jsou zpravidla vydávány specializovanými institucemi) ● součástí standardizovaného testu je testová příručka (manuál s vlastnostmi testu) a norma pro hodnocení (standard) ● Nestandardizované didaktické testy - nebyly provedeny všechny procedury standardizace testu (např. neproběhlo testování na větším počtu žáků). U těchto testů nejsou známy jejich vlastnosti - neexistuje standard (běžné testy, které si připravují učitelé) ● kvazistandardizivané testy - testy připravované důkladněji, ale nebyla u nich provedena komplexní standardizace podle Chráska 2007 s. 186 Druhy testů ● testy kognitivní: měří se úroveň (kvalita) poznání ● testy psychomotorické: např. test psaní na stroji ● testy výsledků výuky: co se žáci naučili (tyto testy převažují) ● testy studijních předpokladů (aptitude tests): měří úroveň nejobecnějších charakteristik jedince, které jsou potřebné k dalšímu studiu na vyšší typ školy (konstrukce těchto testů je podstatně náročnější než testů výsledků výuky, vyžaduje odbornou kvalifikaci) ● testy relativního výkonu (rozlišující testy): výkon se posuzuje vzhledem ke zkoumané populaci (nikoli vzhledem ke splněným úlohám) Druhy testů ● testy ověřující (kriteriální testy, CR testy): prověření úrovně vědomostí a dovedností žáka v přesně vymezené oblasti učiva. Kritériem úspěšnosti je určitý předem stanovený stupeň zvládnutí učiva (výkon žáka se nesrovnává s výkonem populace). Cílem je zjistit, zda žák zvládl učivo či nikoli ● testy vstupní, průběžné a výstupní vstupní: zadávají se na zčátku výuky, jsou užitečné zejména, chceme-li provádět diferencovanou výuku průběžné: zadávají se v průběhu výuky, účelem je zpětnovazební informace k optimálnímu řízení výuky výstupní: zadávají se na konci výukového období, nebo na konci určitého celku - slouží pro hodnocení žáků Druhy testů ● testy monotematické a polytematické (podle množství prověřovaných celků) ● testy objektivně skórované - lze objektivně rozhodnout, zda byly řešeny správně či nikoli (někdy může opravovat i stroj) ● testy subjektivně hodnocené (esej testy) - nelze stanovit objektivní pravidla pro hodnocení; široké otevřené úlohy - rozsáhlé odpovědi (jsou užitečné, ale nedají se objektivně skórovat) podle Chráska 2007 s. 186 - 188 Konstrukce testů ● konstrukci nezačínáme navrhováním úloh ● prvním krokem je rozhodnutí, k jakému účelu má test sloužit ● dalším krokem je stanovení obsahu, který se má zkoušet (učivo se rozčlení na fakta, pojmy, vztahy, definice, apod., každému prvku se se stanový určitý počet úloh) ● Výše uveden informace i příklady byly čerpány z publikace: CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. ● Podrobnosti o odborném sestavovování a standardizování didaktických testů v: CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně