Bohoušovy džíny Stručná anotace Studenti na populárním produktu odhalí propojenost a závislosti ve světovém obchodě. Potřebný čas 45 min. Velikost skupiny dle velikosti třídy Potřeby, pomůcky... Kopie textu a slepé mapy světa do dvojic (viz poznámky), atlas světa Kopie grafu (možno použít fólii) Cíle Kognitivní Studenti vyvodí obecné závěry o propojenosti dnešního světa. Studenti uvedou klady a zápory procesu globalizace. Studenti dokumentují na příkladě ekonomickou globalizaci Komunikativní Studenti se efektivně zapojí do práce ve dvojicích Studenti srozumitelně prezentují nejpodstatnější výsledky skupinové práce. Studenti se aktivně, konstruktivně zapojí do diskuse. Popis, postup... Evokace (5-7 min) Zeptejte se studentů, zda někdy nosí, nosili džíny. Pokračujte s dotazem, zda někdy přemýšleli o tom z čeho se džíny skládají, z čeho se vykrájejí jednotlivé součásti. Iniciujte brainstorming na toto téma. Návrhy zaznamenejte na tabuli. Závěr evokační části: Shrňte návrhy a sdělte studentům, že nyní se budou zabývat jedním konkrétním „příběhem“ kalhot. Uvědomění (celkem 25 – 30 min) Rozdělte studenty do dvojic (jakoukoli vhodnou metodou) a rozdejte jim kopie textu, mapy a atlasy. Zadejte úkoly: 1. Přečtete si pozorně následující údaje (Viz text v poznámkách). 2. Vypište si suroviny použité na výrobu džín. 3. Vypište si procesy použité při výrobě džín. 4. Vybarvěte v přiložené mapě různou barvou země, které dodaly suroviny a země, v který probíhal nějaký proces přímo související s výrobou džín. 5. Vyznačte v mapě šipkami cestu jednotlivých surovin či součástí. Dejte studentům čas na vypracování (cca 12 - 15 min). Vyzvěte dobrovolníky, aby své mapy představili. Diskuse (cca 5 – 7 min) Diskutujte se studenty: Co jsme si na příkladu džín dokumentovali? Proč je do jejich výroby zahrnuto tolik zemí? Jaké to může mít důvody a výhody? Představte studentům graf (fólie či kopie) Možný úkol: Pokud víte, že cena džín je 1600 Kč, vypočtěte kolik peněz z celkové ceny putuje jednotlivým zapojeným lidem či společnostem. Shrnující diskuse: Vyplývají z nějaké obecnější závěry? Znáte nějaký jiný výrobek, na kterém by se dala dokumentovat propojenost světového obchodu. Napadají vás výhody a nevýhody (klady a zápory) takovéhoto propojení světa? Způsobuje tento fakt naopak někomu (někde) problémy? Kde a jaké? Reflexe Nechte studenty odpovědět na otázky: Co mě nejvíce zaujalo? Co mě nejvíce překvapilo Použijte metodu „magického kamene“ (hovoří jen ten, kdo má fix) nebo „nedokončené věty“ (písemná reflexe – čtou pouze dobrovolníci Poznámky Text pro studenty Bohoušovy džíny Bohouš dostal k narozeninám od rodičů vysněné džiny. Podívejme se nyní na to, co se všechno muselo odehrát než se džíny dostaly k Bohoušovi. Víte, že… … džínovina byla poprvé vyrobena v 18. století jako látka pro pracovní oděvy. Džíny byly navrženy v USA (střih, design) americkou firmou. Džínovina byla vyrobena z bavlny vypěstované v Beninu, tkané a barvené v Itálii barvou, která byla vyrobena v Německu. Džínovina byla poslána lodí do Tunisu , kde se džíny ušily. K drhnutí džínoviny se použili kousky pemzy z vyhaslého vulkánu v Turecku. Zip byl vyroben japonskou společností ve Francii. Na výrobu zipu byl použit mosazný drát vyrobený v Japonsku. Knoflíky byly vyrobeny z mosazu (slitina mědi a zinku) který byl vyroben v Něměcku. Měď byla z Namibie a zinek byl z Austrálie. Měkčí bavlna do kapes byla vypěstována a utkána v Pákistánu. Byly použity různé druhy nití na zapošití džínsů, které byly vyrobeny v Anglii, Maďarsku a tkány ve Španělsku. Polyesterová vlákna pro nitě byly vyrobeny v Japonsku, z ropy dovezené z Kuvajtu. Džíny byly usušeny a poslány přes moře do Francie a poté kamióny do ČR do Prahy, kde je Bohoušovi rodiče koupili. Autor: Petr Chára Vytvořeno na základě údajů a námětu z učebnice: Gallagher, R., Parish, R..: Geog.3. Oxford University Press, Oxford 2002. Martina Hurdová martina.hurdova@clovekvtisni.cz Obrázky http://www.varianty.cz/graphics/photos/activities/163_0.jpg