Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2009 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka Přemýšlejte o výuce, kterou jste s ostatními realizovali na základní škole a odpovězte si na tyto otázky: • Koncentrační idea byla formulována jako otázka (případně úkol), nebo jako téma? • Byly jednotlivé činnosti (učební úlohy) detailně naplánované učitelem/učiteli nebo se měnili průběhu výuky dle potřeby žáků? • Byli žáci během výuky aktivní nebo pasivní? • Pracovali žáci převážně samostatně, svým vlastním tempem nebo podle pokynů učitele? • Učitel řídil – usměrňoval činnost žáků nebo byl v roli poradce žáků? • Příprava výuky byla náročná (detailně propracovaná) nebo méně náročná (ne tak do detailů). • Vlastní realizace výuky byla náročná (nutnost flexibilně reagovat na potřeby žáků) nebo nenáročná. • Výstupem byl produkt, na kterém žáci od počátku pracovali a který je motivoval nebo osvojení si tématu (vědomostí a dovedností o tématu)? Přemýšlejte o výuce předmětu Praktikum k didaktice IVZ 2, kterou jste zažili v průběhu tohoto semestru: • Koncentrační idea byla formulována jako otázka (případně úkol), nebo jako téma? • Byly jednotlivé činnosti (učební úlohy) detailně naplánované učitelem/učiteli nebo se měnili průběhu výuky dle potřeby žáků? • Byli žáci během výuky aktivní nebo pasivní? • Pracovali žáci převážně samostatně, svým vlastním tempem nebo podle pokynů učitele? • Učitel řídil – usměrňoval činnost žáků nebo byl v roli poradce žáků? • Příprava výuky byla náročná (detailně propracovaná) nebo méně náročná (ne tak do detailů). • Vlastní realizace výuky byla náročná (nutnost flexibilně reagovat na potřeby žáků) nebo nenáročná. • Výstupem byl produkt, na kterém žáci od počátku pracovali a který je motivoval nebo osvojení si tématu (vědomostí a dovedností o tématu)? Která výuka (integrovaná tématická nebo projektová) je vhodnější pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (Člověk a svět práce)? Žádná z nich není ani horší a lepší, jak integrovaná tématická výuka tak i projektová výuka do naší školy patří. Výuka, při které budou žáci sami objevovat a zkoumat pro ně bude vždy přínosem.