Co si musí připravit učitel Eduard Hofmann Zadání polohy 1. stanoviště: Z výchozího stanoviště se dáte SZ směrem. Do stanice GPS vložíte předem souřadnice: N 49° 2013.683" E 16°45'12.993" Cestou vede červená turistická značka. Místem pro první úkol je výhled od budovy, která nese jméno jedné pohádkové bytosti. Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, stanice GPS Úkoly: body 1. Napiš jméno pohádkové bytosti, podle které je budova pojmenována............................ 1 b 2. Postav se zády k budově a nakresli náčrt toho, co vidíš před sebou - panoramatický náčrt. 5b 3. Vyber si tři nejvýraznější objekty, které jsou vidět a odhadni k čemu slouží. 3b 4. Zjistěte nadmořskou výšku stanoviště. 5. Po návratu do ATC nakresli pohádkovou bytost. 3b 6. Rozlep obálku se zadáním druhého stanoviště. Zadání polohy 2. stanoviště: Z prvního stanoviště se vydáte po pěšině po levé straně potoka Z směrem nebo podle souřadnic v GPS: N 49°20M 7.246" E 16°44'.54.758". Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Popiš přírodní charakteristiku úseku, který budete procházet a postupně je doplňujte v dalších částech cesty: Např. horniny, voda, půdy, biota. Můžete využívat i tabulí naučné stezky! 10b 2. Podle tabule naučné stezky napište název chráněné krajinné oblasti do které směřujete, stručně napište, jak se v oblasti chovat. 3. Rozlepte obálku s určením 3. stanoviště. Zadání polohy 3. stanoviště Vydáte se JZ směrem nebo podle souřadnic v GPS: N 49°20".0.357" E 16°44'24.774". Pomůže vám i to, že se pohybujete po zelené turistické značce. Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. První úsek cesty je zaměřený na měření vzdálenosti. Od cedulky „začátek krokování" budou dva členové počítat dvojkroky nezávisle na sobě až po cedulku „ konec krokování". 10b Metodiku krokování vysvětlí učitel. 2. Ostatní členové dál pozorují okolí a dál zaznamenávají nové poznatky z okolní živé i neživé přírody. 3. Po návratu do ATC, zjistěte z literatury co je to „Salajna", a kde jste toto slovo mohli vidět -pozorně sledujte okolí. 3b 4. Rozlepte obálku s určením 4. stanoviště. Zadání polohy 4. stanoviště Vyrazíte opět po značce, podle mapy nebo podle stanice GPS: N 49°19'59.921" E 16°44'2.088" Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Na další tabuli naučné stezky zjistěte, čím se lidé v této oblasti zabývali. 2b 2. Sbírejte další cestou zvláštní součásti jejího povrchu. Na závěr se budete snažit určit, jak se tam dostaly. 6b 3. Popište místo, kde končí tok Jedovnického potoka. 4b 4. Dál zaznamenávejte zvláštnosti živé a neživé přírody. 5. Rozlepte obálku s určením dalšího stanoviště. Zadání 5. stanoviště Nachází se jen 300 m od 4. stanoviště do kopce S směrem. GPS: N 49°20'2.325" E16°44'6.954" Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Tady si odpočinete a budete přemýšlet nad příběhem, který dal tomuto místu název „V kolíbkách". Příběh dopíšete na ubytovně. 10b 2. Pokračujte ve sběru zvláštností na polní cestě. 3. Rozlepte obálku s určením dalšího stanoviště. Zadání 6. stanoviště Vydáte se opět podle vašich pomůcek SZ směrem, GPS: N 49°20'1.603" E 16°44'2.088" Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Projdete geopark a porovnáte viděné horniny s horninami v geoparku. Pojmenujete horniny, které jste cestou viděli. 3b 2. Projdete expozici ve mlýně a poznamenáte si, čím se zabývali lidé v této oblasti a jaký je původ názvu obce Rudice. 2b 3. Jak se jmenuje obor, který se zabývá jeskyněmi. 1b 4. Přestávka na oběd 5. Z vyhlídky od geoparku porovnejte dnešní krajinu s obrazem krajiny z rok 1953 podle přiloženého postupu. 6b 6. Rozbalte obálku s postupem na další stanoviště. PRACOVNI POSTUP: VÝVOJ KRAJINY _Hana Svatoňová VYHODNOCENÍ INFORMACÍ Z LETECKÉHO SNÍMKU A REÁLNÉHO OBRAZU KRAJINY Změna ve tvarech reliéfu: Stezky, cesty silnice - vztah mezi starými cestami a silnicemi Lesy - rozloha a velikost, přibylo, ubylo, kkde a proč: Orná půda - přibylo, ubylo, nové plochy nebo úbytek v prospěch lesů, obcí, komunikací, změny ve způsobu obhospodařování - které, zemědělská výstavba, vliv zemědělství na krajinu. Závěry: Změnila se zásadně krajina, kterou vidíte v posledních 50 letech? Ano/ne a proč tak soudíte: Zadání 7. stanoviště Vyjdete nejprve JZ směrem a podle souřadnic v GPS: N 49°19'54'.219"E 16°43'2.549" Dostanete se až k významné geologické lokalitě, která je velmi zajímavá. Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS, mikrotenové sáčky, zavařovací sklenice nebo odměrný válec Úkoly: body 1. Popište, co vidíte před sebou. Popište, jaké jsou zde barvy. 2b 2. Odeberte si vzorky barevných písků, hlinek a hornin do mikrotenových sáčků. 3. Zanechte výtvarný odkaz budoucím návštěvníkům. 4b 4. Po příchodu do ATC vysušte písky a hlinky a po jejich vyschnutí nasypte do připravené sklenice. Dostanete barevný obraz rudických vrstev. 4b 5. Rozbalte obálku s pokyny pro cestu zpět. Návrat zpět Najdete v mapě nejkratší cestu zpět. Cílové souřadnice ATC jsou: N 49°20'0.667" E16°45'47.887" Úkoly: body 1. Po návratu a odpočinku dopracujte všechny úkoly. Vytvořte mentální mapu prošlé trasy. 6b 2. Změřte v mapě krokovaný úsek a porovnejte se svým krokováním. 3b Odevzdáte úkoly a učitelé vám za jejich splnění přidělí body a odměny: celkem můžete získat 88 b.