PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_ORP6 Obecná regionální geografie jarní semestr 2008/2009 PedF, katedra geografie 2 Organizace kurzu Přednášky ­ účast dobrovolná, aktuální pojmy a současné aspekty vědní disciplíny Podmínky ke kolokviu: Samostatná práce Písemný test v rozsahu přednášené látky PedF, katedra geografie 3 Obsah a předmět kurzu Přednášky 1. Regionální geografie ­ vymezení geografické disciplíny, vztahy k ostatním vědním disciplínám 2. Přístup, metodologie a základní metody regionální geografie 3. Koncept regionu, klasifikace regionů, vnitřní struktura regionů 4. Geografická regionalizace světa 5. Regionalizace České republiky PedF, katedra geografie 4 Obsah a předmět kurzu Přednášky 7. Vývoj regionalizace v České republice ­ přístupy a tendence 8. Vztahy regionů v Evropské unii 9. Vybrané problémy regionalizace PedF, katedra geografie 5 Literatura k studiu Povinná MEČIAR, J. Obecná regionální geografie I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 140 s. ISBN 80-210-4011-4. WOKOUN, R. Základy regionální geografie. Brno: UJEP, 1984. 36 s. HAMPL, M., GARDAVSKÝ, V., KÜHNL, K. Regionální struktura a vývoj systému osídlení ČSR. Praha: ČSAV, 1987. MOSCHELESOVÁ, J. Úvod do regionálního zeměpisu. Praha: SNU, 1951. 21 s. PedF, katedra geografie 6 Základy geografické disciplíny 3 základní dělení geografie: 1. fyzická geografie (geomorfologie, klimatologie, hydrologie, biogeografie, pedogeografie, krajinná ekologie) 2. humánní (socioekonomická) geografie ­ geo obyvatelstva a sídel, geografie průmyslu, zemědělství, dopravy (služeb, cestovního ruchu a rekreace) 3. regionální geografie a regionální rozvoj Někdy se zvlášť vyčleňuje: 4. kartografie, geoinformatika, GIS, DPZ PedF, katedra geografie 7 Definice RG komplexní disciplína zabývající se uspořádáním věcí a vztahů v prostoru. (Dicken, 2004 ) zkoumá vzájemné vztahy mezi přírodním prostředím a lidskou společností v konkrétních územích ­ oblastech neboli regionech. Objektem zkoumání regionální geografie jsou nezaměnitelné celky krajinné sféry vymezené postupem nazývaném regionalizace. (Bičík a Brinke, 1987) PedF, katedra geografie 8 Definice RG zabývá se způsobem, jakým unikátní kombinace environmentálních a humánních faktorů vytvářejí území s charakteristickou krajinou a kulturními atributy. (Knox a Marston, 2001) zkoumá regionální systémy, tj. vztahy mezi přírodním prostředím a společností v daném regionu. V regionech pak sleduje prostorové uspořádání (strukturu) a vzájemné vazby složek přírodní a sociální sféry. (Anděl, 1996) PedF, katedra geografie 9 Trocha historie RG 3 základní školy: Německá (17. ­ 20. st.) Francouzská (18., 19. st.) Americká - 20., 30. léta 20. století PedF, katedra geografie 10 Německá škola Phillipp Clüver - 1629 - Úvod do staré i nové geografie Johanes Bruno Alexander von Humboldt (1769 ­ 1859) Carl Ritter (1779 ­ 1859) Alfréd Hettner (1859 ­ 1941) PedF, katedra geografie 11 Francouzská škola Jeana Baptiste Bourguignon d'Anville (1697 ­ 1782) ­ kartograf Paul Vidal de la Blache (1845 ­ 1918) ­ odklon od determinismu, zavedl pojem posibilitismus ­ (prostředí ovlivňuje člověka, ale kulturu si vytváří člověk sám ve spolupráci s dalšími lidmi a může s ní změnit své prostředí); Dílo - Géographie universelle (Zeměpis světa roku 1930) PedF, katedra geografie 12 Americká škola Richard Hartshorne (1899 ­ 1992) ­ zavedl do geografie pojem prostorová diferenciace ­ územní hierarchie sociálních a fyzikálních prvků. * Indeterministické pojetí regionu ­ popírá spojení společnosti a přírody; společnost je na přírodních podmínkách nezávislá. W. Christaller, A. Lösch, W. Isard PedF, katedra geografie 13 Současnost Konec geografie (90. léta 20. st.). Teorie o konci odlehlosti. Orientace na nové směry -> rozvoj nových disciplín (G města, vesnice, obchodu, služeb, jazyků, průmyslu, zemědělství, dopravy apod.). Důležitou roli hraje propojení geografie, sociologie, ekonomie. PedF, katedra geografie 14 Postmodernismus Informační revoluce v 80. a především 90. letech 20. st. Geo disciplíny si začaly data sbírat samy Snahy o popis prostorových jevů a skutečností (složky krajiny) tak, aby vytvářely navzájem propojený celek. PedF, katedra geografie 15 Zadání práce!