1 PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Základy regionální politiky ČR Problémové regiony ČR jarní semestr 2008/2009 PedF, katedra geografie 2 Obsah přednášky Regionální politika ČR Legislativní vymezení Nástroje a cíle RP Definice problémových regionů Regionální politika ČR PedF, katedra geografie 3 2 Regionální politika ČR ČR respektuje základní principy společné regionální politiky zemí EU. Regionální politika v ČR byla nastartována v roce 1998. Hlavní koordinátor a iniciátor aktivit ­ Ministerstvo pro místní rozvoj . PedF, katedra geografie 4 Kompetence ministerstva pro místní rozvoj Regionální politika Bytová politika Územní plánování a stavební řád Strukturální fondy Cestovní ruch Veřejné dražby Pohřebnictví Veřejné zakázky a PPP PedF, katedra geografie 5 Důvody vzniku regionální politiky ekonomické i neekonomické faktory, nízká mobilita pracovní síly, kapitálu, geografické faktory (odlehlost, nedostatečné přírodní zdroje apod.), nevyhovující ekonomická struktura regionu, institucionální faktor, demografická situace (sekundárně) ­ např. podmínky ke vzdělávání PedF, katedra geografie 6 3 Motivy vzniku regionální politiky Důsledky vysoké diferenciace socioekonomických podmínek: nepříznivý vliv na hospodářský rozvoj státu sociální až politické konflikty Koncentrace faktoru ­ vznik problémových regionů: vysoká nezaměstnanost špatné ŽP nízká hospodářská výkonnost PedF, katedra geografie 7 Regionální politika ČR Soubor cílů, opatření a nástrojů vedoucích ke snižování neodůvodněných rozdílu v socio-ekonomické úrovni jednotlivých regionu. Všechny veřejné intervence, které vedou ke zlepšení geografického rozdělení hospodářských činností. Součást státní politiky ovlivňující hospodářskou strukturu regionu s cílem dosáhnout vyšší efektivnosti hospodářské politiky. PedF, katedra geografie 8 Nerovnost a disparita Nerovnost: jakákoliv odlišnost, rozdílnost, nepodobnost, neexistence zavedenosti, pravidelnosti. Disparita: nepoměr sociálně ekonomického charakteru (např. jako sociální nerovnost). PedF, katedra geografie 9 4 Hlavní důvody problémů (předmětné oblasti problémů - podle EU) 1. Když regiony výrazně zaostávají za ostatními regiony (nerovnosti). 2. Strukturální obtíže vzniklé vzhledem v důsledků sociálních a ekonomických přeměn v průmyslu, zemědělství, nebo v rybářství, na venkově ve městech (změny). 3. Kvalita a schopnosti lidí - zaměstnanost/ nezaměstnanost a vzdělání (lidé). PedF, katedra geografie 10 Hlavní důvody problémů (předmětné oblasti problémů - v ČR) 1. Nedokončená restrukturalizace v územích těžebního a těžkého průmyslu a v územích s tradičními obory, které jsou řadu let v odbytové a technologické krizi (především textilní, obuvnický a sklářský průmysl a některé další) (změny). 2. Nízká hospodářský výkonnost (hospodářská slabost) některých oblastí, které se pouze vnitřními silami rozvíjet nemohou; vzhledem k nízké investiční aktivitě jsou na ,,okraji" - nedostatečná infrastruktura nepřitahuje podnikatelské aktivity a málo podnikatelských aktivit má vliv na nedostatečnou infrastrukturu (nerovnosti). PedF, katedra geografie 11 3. Periferní poloha (především venkovské regiony s neaktuální orientací zemědělské výroby s ohledem na podmínky a požadavky trhu, nízká koncentrace spotřeby je činí nepřitažlivými pro alokaci firem; vojenské oblasti, příhraniční oblasti (nerovnost). 4. Vysoká nezaměstnanost daná kvalifikační úrovní a sociální strukturou (lidé). Hlavní důvody problémů (předmětné oblasti problémů - v ČR) PedF, katedra geografie 12 5 Hlavní důvody problémů Záležitosti spojené s objektivními nerovnostmi Záležitosti spojené se změnou Záležitosti spojené s lidmi PedF, katedra geografie 13 Problémová území (problémové regiony) podle EU Důvod problémů - Nerovnosti Charakteristika (určení): Regiony NUTS II, jejichž HDP na obyvatele měřený paritou kupní síly je nižší než 75 % průměru Společenství (počítáno za poslední 3 roky). Dále sem patří nejvzdálenější regiony (francouzské zámořské departementy, Azory, Kanárské ostrovy a Madeiru), jež se nacházejí pod prahovou hodnotou 75 % a oblasti s hustotou obyvatel pod 8 obyvatel/km2 (ve Finsku a Švédsku) PedF, katedra geografie 14 Důvod problémů - Změna Charakteristika (určení): Regiony, čelící strukturálním obtížím, jejichž hospodářská a sociální přeměna a jejichž obyvatelstvo nebo plocha jsou dostatečně významné (zejména oblasti, procházející socio-ekonomickými změnami v oblasti průmyslu a služeb, upadající venkovské oblasti, městské oblasti v obtížích a krizí postižené oblasti závislé na rybolovu). Počet obyvatel těchto oblastí nesmí překročit 18 % celkového počtu obyvatel Společenství. V souladu s tím Komise stanoví pro každý členský stát horní mez počtu obyvatel na základě těchto činitelů (faktorů): Problémová území (problémové regiony) podle EU PedF, katedra geografie 15 6 Oblasti, jež procházejí socioekonomickými změnami musí představovat jednotku NUTS III (nebo do ní patřit), jež splňuje následující kritéria: a) průměrná míra nezaměstnanosti za poslední tři roky musí převyšovat průměr Společenství; b) procentní podíl zaměstnanosti v průmyslu musí odpovídat nebo převyšovat průměr Společenství v kterémkoli referenčním roce od roku 1985; c) existuje zjištěný pokles zaměstnanosti v průmyslu v porovnání s týmž referenčním rokem, jaký byl zvolen podle písmene b). Problémová území (problémové regiony) podle EU PedF, katedra geografie 16 Změnou dotčená problémová území (problémové regiony) podle EU Venkovské oblasti musí představovat územní jednotku NUTS III (nebo do ní patřit), jež splňuje následující kritéria: a) buď musí být hustota obyvatelstva nižší než 100 osob na km2, anebo musí procentní podíl zaměstnanosti v zemědělství odpovídat dvojnásobku průměru Společenství v kterémkoli referenčním roce od roku 1985 nebo jej převyšovat. b) buď musí průměrná míra nezaměstnanosti za poslední tři roky převyšovat průměr Společenství, anebo počet obyvatel od roku 1985 poklesl. PedF, katedra geografie 17 Městskými oblastmi se rozumějí hustě osídlené oblasti, které splňují alespoň jedno z těchto kritérií: a) míra dlouhodobé nezaměstnanosti je vyšší než průměr Společenství, b) vysoká úroveň chudoby, včetně neuspokojivých podmínek bydlení, c) mimořádně poškozené životní prostředí, d) vysoká míra kriminality a delikvence, e) nízká úroveň vzdělání obyvatelstva. Změnou dotčená problémová území (problémové regiony) podle EU PedF, katedra geografie 18 7 Oblastmi závislými na rybolovu se rozumějí pobřežní oblasti, které vykazují významný procentní podíl pracovních míst v rybolovném průmyslu a které čelí strukturálním socioekonomickým obtížím spojeným s restrukturalizací rybářského průmyslu, jejímž důsledkem je významné snížení počtu pracovních míst v tomto odvětví. Změnou dotčená problémová území (problémové regiony) podle EU PedF, katedra geografie 19 Problémy spojené s lidmi podle EU Důvody problémů - lidé Týká se všech regionů, které nespadají pod problematiku nerovností v závislosti na nízkém HDP/osobu. Jedná se o záležitosti ne teritoriální, ale tematické (lidský kapitál, sociální kapitál ­ nehmatatelné faktory v regionálním rozvoji) PedF, katedra geografie 20 Problémové regiony ČR PedF, katedra geografie 21 8 Problémové regiony ČR Vymezují se převážně pro účely regionální politiky. Důležitá volba řádovostní úrovně -Závislost velikosti meziregionálních rozdílů na velikosti regionů, čím větší regiony tím menší rozdíly, ale zvyšují se rozdíly vnitroregionální. Různá kritéria pro vymezování problémových regionů či regionů pro účely regionální politiky. PedF, katedra geografie 22 Kritéria vymezení problémových regionů ČR 1. Míra nezaměstnanosti a její průměrná délka; nezaměstnanost mladých lidí, žen, ... 2. HDP a tempo růstu, (na 1 obyv., na 1 EA); HDP není zcela přesný způsob měření: * HDP nezohledňuje např. zhoršení/zlepšení stavu ŽP, změnu zásob nerostných surovin, domácí práci * Rozdílné potřeby - náklady na vytápění (Norsko x Itálie) * Hodnota volného času x délka pracovní doby * Neefektivnost při poskytování někt. služeb (pitná x balená voda) * Šedá ekonomika PedF, katedra geografie 23 Kritéria vymezení problémových regionů ČR 3. Ekonomická struktura ­ odvětvová rychlost změn, %malých firem, % EA v zemědělství 4. Demografická data ­ migrační saldo, přírůstek, úbytek obyvatel, stáří obyvatel, i vzdělání 5. Infrastruktura ­ dálnice, železnice, letiště,... 6. Stav ŽP 7. Geografická poloha regionu - periferní, exponovaná, pohraniční Kritéria pro vymezování problémových regionů se kombinují a v čase se mohou proměňovat! PedF, katedra geografie 24 9 Nezaměstnanost ČR PedF, katedra geografie 25 PedF, katedra geografie 26 PedF, katedra geografie 27 10 PedF, katedra geografie 28 PedF, katedra geografie 29 PedF, katedra geografie 30 11 Typy problémových regionů ČR Strukturálně postižené regiony Důvod - změna Soustřeďují se v nich negativní projevy strukturálních změn, dochází k útlumu odvětví a výroby a k růstu nezaměstnanosti. Hospodářsky slabé regiony Důvod - nerovnost Vykazují podstatně nižší úroveň rozvoje než je průměr EU. PedF, katedra geografie 31 Typy problémových regionů ČR Venkovské (zemědělské) regiony Charakterizované nízkou hustotou zalidnění, poklesem počtu obyvatel a vyšším podílem zaměstnanosti v zemědělství. Ostatní regiony Jejich podporování státem je žádoucí z jiných důvodu (např. regiony pohraniční, se silně narušeným ŽP, s vyšší průměrnou mírou nezaměstnanosti vůči EU). PedF, katedra geografie 32 Identifikace problémových regionů ČR Indikátory (ukazatele) Regionální HDP na obyvatele, nezaměstnanost, struktura HDP dle sektorů, demografické ukazatele, stav životního prostředí a infrastruktury aj. Legislativa Usnesení vlády České republiky ze dne 17. května 2006 č. 560 PedF, katedra geografie 33 12 Strukturálně postižené regiony ČR PedF, katedra geografie 34 1. Most 2. Karviná 3. Chomutov 4. Teplice 5. Ostrava-město 6. Frýdek-Místek 7. Nový Jičín 8. Sokolov Hospodářsky slabé regiony ČR PedF, katedra geografie 35 1. Hodonín 2. Znojmo 3. Třebíč 4. Bruntál 5. Opava 6. Jeseník 7. Přerov 8. Šumperk 9. Svitavy 10.Louny 11.území bývalých vojenských újezdů Ralsko a Mladá Regiony s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností okresy: 1. Děčín 2. Ústí nad Labem 3. Litoměřice obce s rozšířenou působností: 1. Ostrov 2. Frýdlant 3. Králíky 4. Bystřice n. Pernštejnem 5. Bučovice 6. Mikulov 7. Šternberk 8. Uničov 9. Kroměříž 10. Rožnov pod Radhoštěm 11. Valašské Klobouky PedF, katedra geografie 36 13 Nástroje regionální politiky ČR PedF, katedra geografie 38 Vytvořen ve vazbě na vznik krajských samospráv. Stanovuje podmínky pro poskytování podpor pro vyvážený rozvoj státu, krajů a obcí (koordinace). Určuje s tím související působnost správních úřadů na všech stupních. Koordinací regionální politiky je kompetenčním zákonem pověřeno MMR ČR. Schválení zákona bylo jednou z podmínek pro vstup ČR do EU. Sjednocení základních principů fungování veřejné správy s platnými principy EU. Dle § 5 tohoto zákona se pořizuje jako základní dokument politiky regionálního rozvoje Strategie regionálního rozvoje. Euronovela zákona 248/2008 Sb. PedF, katedra geografie 39 Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje 14 Další předpisy Zákon č. 128/2000, o obcích Zákon c.129/2000, o krajích Zákon 215/2004 Sb. o veřejné podpoře Zákon 47/2002 Sb. o podpoře MSP Usnesením vlády č. 707/1998 k vymezení územních statistických jednotek NUTS pro potřeby EU Nařízení vlády č. 310/2004 k regionální mapě intenzity veřejné podpory (od 2007 novelizace) Usnesení vlády ČR č. 560/2006 s vymezením regionů se soustředěnou podporou Usnesení vlády č. 102/2002 o implementačním systému pro podporu ze strukturálních fondů PedF, katedra geografie 40 Nástroje regionálního rozvoje a) Existence systému strategických dokumentů: evropská úroveň ­ Strategické obecné zásady Společenství národní úroveň ­ Strategie regionálního rozvoje, Strategie udržitelného rozvoje, Strategie hospodářského růstu, Regionální programy rozvoje, Sektorové politiky, Národní rozvojový plán, Národní strategický referenční rámec krajská úroveň ­ Strategie rozvoje kraje, Program rozvoje kraje, apod. b) Finanční nástroje (zdroje EU, veřejné zdroje, soukromé zdroje) Evropská unie (strukturální fondy ad.) národní úroveň (národní programy) kraj, města (doplňkové programy) c) Metodické nástroje (metodické pokyny, konzultace a poradenství, výzkumné úkoly) PedF, katedra geografie 41 a) Systém strategických dokumentů: Regionální politika versus politika územního rozvoje Politika územního rozvoje ČR 2008 (PUR) Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů Zásady územního rozvoje (ZUR) Územní plán obce Strategie regionálního rozvoje ČR (SRR) Zákon č. 248/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů Program rozvoje kraje (PRK) Rozvojové dokumenty měst a obcí PedF, katedra geografie 42 15 Strategie regionálního rozvoje pro léta 2007­2013 Schválena dne 17.5.2006 (usnesením vlády ČR č. 560 ) Globální cíl SRR: vyvážený, harmonický a udržitelný rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva Strategické cíle SRR: rozvojově zaměřený cíl (růst a konkurenceschopnost) ­ zvýšení ekonomického potenciálu, konkurenceschopnosti a sociální úrovně regionů ČR na úroveň srovnatelnou s vyspělými regiony Evropy disparitně zaměřený cíl (vyvážený rozvoj regionů) ­ zastavení růstu a postupné snižování nepřiměřených regionálních disparit a využívání specifik území instrumentální cíl ­ institucionální zabezpečení strategie a zvýšení implementační kapacity PedF, katedra geografie 43 44 Strategie regionálního rozvoje: Silné stránky regionálního rozvoje Postavení krajů Nízká míra nezaměstnanosti Kvalifikovaná pracovní síla Tradiční struktura osídlení Hustá dopravní síť Diversifikovaný rozvojový potenciál regionů PedF, katedra geografie 45 Strategie regionálního rozvoje: Slabé stránky regionálního rozvoje Narůstání meziregionálních disparit Nízká míra samofinacovatelnosti krajů Funkce obcí s rozšířenou působností Flexibilita pracovníků Zaostávání venkova Údržba komunikací a obslužnost území Nedostatečné využívání místních zdrojů PedF, katedra geografie 16 46PedF, katedra geografie P2.2 Zvyšování konkurenceschopnosti MSP P1.1 Institucionální systém podpory rozvoje regionů a jejich spolupráce P1.2 Výkonná a efektivní veřejná správa v regionech P3.1 Podpora investic do lidského kapitálu P3.2 Sídelní struktura a bydlení P3.3 Sociální soudržnost v regionech založená na rovnosti příležitostí P4.1 Zajištění regionální a nadregionální dopravní dostupnosti P4.2 Zajištění kvalitní regionální, meziregionální a nadregionální dopravní obslužnosti P4.3 Rozvoj energetických, spojových sítí a zařízení v regionech P5.1 Ochrana životního prostředí včetně přírody P5.2 Šetrné nakládání s materiálovými a energetickými zdroji P5.3 Environmentální vzdělávání, poradenství a osvěta PO 2 Ekonomika regionů PO 3 Lidé a osídlení PO 4 Infrastruktura PO 5 Příroda, krajina a životní pro- středí PO 1 Evropský a ná- rodohospodářský strategický rámec P2.4 Tvorba pracovních míst P2.1 Vytváření podmínek pro dynamický hospodářský rozvoj regionů ČR PrioritníoblastiPriority P6.2 Rozvoj infrastruktury cestovního ruchu PO 6 Cestovní ruch P6.1 Organizace a management cestovního ruchu P6.3 Rozvoj produktu a služeb cestovního ruchu P4.4 Rozvoj informačních technologií v regionech P1.3 Zabezpečení zdrojů financování regionální politiky PO 8 Problémová území P8.1 Zvýšení ekonomické výkonnosti problémových území P8.2 Intervence na trhu práce v územích s neúměrně vysokou nezaměstna- ností P8.3 Podpora řešení specifických problémů rozvoje venkova a periferních území P3.4 Rozvoj a regenerace měst P2.3 Podpora inovačního podnikání a výzkumu v regi- onech P7.1 Organizace a řízení kulturních aktivit PO 7 Kultura P7.2 Rozvoj kulturní infrastruktury a služeb P7.3 Zachování a využívání kulturních památek P7.4 Vzdělávání a informovanost 47 Problémy a disparity Výrazný odstup Prahy Restrukturalizace regionů Rozdíl mezi Čechy a Moravou Disparity uvnitř regionů Disparity uvnitř měst PedF, katedra geografie Nový celorepublikový nástroj územního plánování: Koordinuje územně plánovací činnost krajů a obcí. Koordinuje resortní koncepce s průmětem do území. Obsahuje: Republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území. Rozvojové oblasti a osy (se zvýšenými požadavky na změny v území z důvodů soustředění aktivit mezinárodního a republikového významu). Specifické oblasti (ve kterých se projevují problémy z hlediska udržitelného rozvoje území). Koridory a plochy dopravní a technické infrastruktury mezinárodního, republikového a nadkrajského významu. Politika územního rozvoje ČR 2008 PedF, katedra geografie 48 17 Úroveň: Národní (Ministerstvo pro místní rozvoj, ostatní ministerstva) Regionální (Regionální rada NUTS 2) Krajská (Orgány krajské samosprávy) Obecní (Orgány obecní samosprávy) Ostatní (ČSÚ, Koordinační a poradní orgány aj.) Institucionální zajištění RP PedF, katedra geografie 49 Strukturální fondy Národní dotace b) Finanční nástroje PedF, katedra geografie 50 Národní regionální programy 2009 1. Podpora obnovy venkova (Rozhodnutí ministra č. 216/2008 ze dne 28. listopadu 2008) 2 dotační tituly: * DT č. 2 - Podpora zapojení dětí a mládeže do komunitního života v obci * DT č. 4 ­ Podpora obnovy drobných sakrálních staveb v obci 2. Podpora úprav bývalých vojenských areálů k obecnímu využití (Rozhodnutí ministra č. 215/2008 ze dne 28. listopadu 2008) 2 dotační tituly: * DT č.1 ­ Infrastruktura a rekonstrukce * DT č.2 - Aktualizace územně plánovací dokumentace obcí 3. Podpora rozvoje severozápadních Čech a Moravskoslezského regionu (Rozhodnutí ministra č. 234/2008 ze dne 31. prosince 2008) * DT č. 1 Podpora obnovy a rozvoje města Terezín PedF, katedra geografie 51 18 Institucionální nástroje subjektů regionálního rozvoje Zákony (zákon o podpoře regionálního rozvoje). Strategie regionálního rozvoje. Program obnovy venkova. Státní rozpočet a národní fondy (např. Státní fond životního prostředí, Fond rozvoje bydlení, Státní fond dopravní infrastruktury atd.). PedF, katedra geografie 52 Program obnovy venkova Cíl: vytvořit organizační a ekonomické podmínky k podnícení a k podpoře obyvatel venkova a samospráv venkovských obcí k tomu, aby se vlastními silami snažili o harmonický rozvoj zdravého životního prostředí, udržování přírodních a kulturních hodnot venkovské krajiny a rozvoj ekologicky nezávadného hospodářství. Zajišťuje realizaci Programu obnovy vesnice, přijatého vládou České republiky 29. května 1991. PedF, katedra geografie 53 Dotační tituly: 1. Obnova a údržba venkovské zástavby a občanské vybavenosti 2. Komplexní úprava veřejných prostranství 3. Obnova a zřizování veřejné zeleně 4. Rekonstrukce místních komunikací, výstavba cyklistických a pěších stezek, rekonstrukce a výstavba veřejného osvětlení 5. Zpracování urbanistických studií a územních plánů 6. Projekty obcí na vzdělávání a poradenství v oblasti rozvoje venkova a obnovy vesnice 7. Integrované projekty venkovských mikroregionů 8. Projekty k rozvoji infrastruktury 9. Přímé dotace technické infrastruktury Program obnovy venkova PedF, katedra geografie 54 19 Ukončené výzkumné programy 1. Výzkum pro potřeby státní správy (2004-2006) 2. Výzkum pro potřeby regionů (2004-2006) Stávající výzkumné programy 1. Výzkum pro řešení regionálních disparit 2007 ­ 2011 2. Program zaměřený na řešení romské problematiky 3. Budoucí nový program výzkumu a vývoje b) Metodické nástroje PedF, katedra geografie 56 Úkol * Pokud spadáte do některého z okresů/regionů s vymezenou podporou státu, zjistěte, zdali byl v poslední době zrealizován nějaký projekt pomocí dotace. * Zjistěte jaké další možnosti podpory projektů jsou v rámci regionální politiky ČR možné? PedF, katedra geografie 57