Praktické cvičení č. 8 Soustava žláz s vnitřní sekrecí Literatura: DYLEVSKÝ, I.: Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava, 1998. ISBN: 80-901667-0-9. KOPECKÝ, M.: Somatologie pro učitele. Olomouc: UP, 2005. ISBN: 80-244-1072-9. MACHOVÁ, J.: Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN: 80-7184-867-0. ROKYTA, R.: Somatologie I. a II. učebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN: 80-86861-59-7. TROJAN, S., SCHREIBER, M.: Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002. ISBN: 80-7183-257-X. Úkol č. 1.: Doplňte následující text a vysvětlete pojmy: Na řízení organizmu se podílejí dvě specifické soustavy: ………………………….soustava a soustava ……………………………………………………………. Základní pojmy: Endokrinní žlázy – …………………………………………………………………………………………… Hormon – ………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………… Sekrece – ………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………… Autokrinní sekrece – ……………………………………………………………………………………….. Parakrinní sekrece – ………………………………………………………………………………………. Endokrinní sekrece – ………………………………………………………………………………………. Exokrinní sekrece – ………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………… Neurokrinie – …………………………………………………………………………………………………. Úkol č. 2.: Doplňte rozdělení hormonů podle uvedených kritérií. Využijte následující pojmy: deriváty aminokyselin, regulačním účinkem, hormony tukové povahy, s přímým tkáňovým účinkem, hormony bílkovinné povahy. Dělení: * podle chemického složení: 1. ………………………………………………………… (např. hormony dřeně nadledvin), 2. ………………………………………, peptidy a proteiny (např. hormony hypofýzy), 3. ………………………………………… – steroidní (např. hormony pohlavních žláz), * podle charakteru účinku: 1. …………………………………………… (steroidní hormony), 2. …………………………………………… – ovlivňují jiné žlázy s vnitřní sekrecí (adenohypofyzární hormony), Úkol č. 3.: Popište česky a latinsky jednotlivé endokrinní žlázy. Zdroj: [online] [cit. 13. dubna 2009], dostupný z World Wide Web: < http://www.gymspgs.cz:5050/bio/Images/Textbook/Big/0080000/00307.jpg> Úkol č. 4.: Spojte žlázu s vnitřní sekrecí (nebo její část) s hormonem, který produkuje: Podvěsek mozkový – adenohypofýza estrogeny, progesteron Podvěsek mozkový – neurohypofýza glukokortikoidy, mineralokortikoidy Šišinka parathormon Štítná žláza somatotropní h., prolaktin, thyreotropní h., adenokortikotropní h., gonádotropní h. Příštítná tělíska tyroxin Nadledvinky – kůra antidiuretický hormon, oxytocin Nadledvinky – dřeň testosteron Slinivka břišní adrenalin, noradrenalin (Langerhansovy ost.) Vaječníky inzulin, glukagon Varlata melatonin Úkol č. 5.: Podle přednášek doplňte: Hypotalamo – hypofyzární (HHS) systém hraje klíčovou roli v neuroendokrinních regulacích. Doplňte česky a latinsky jeho základní části: 1. …………………………………………… (hypothalamus), 2. přední lalok podvěsku mozkového (…………………………………….), 3. ………………………………………………..(neurohypofýza), 4. střední lalok podvěsku mozkového (u člověka bez fyziologického významu), 5. spojení podvěsku mozkového a mezimozku (stopka – infundibulum), Úkol č. 6.: Doplňte tabulku: Přední lalok hypofýzy – adenohypofýza: tvoří hormony bílkovinné povahy Název hormonu Zkratka Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Somatotropin (růstový hormon) STH N – u dětí trpasličí vzrůst – nanismus, předčasné uzavírání růstových chrupavek. P – PRL P – ACTH Reguluje sekreci hormonů kůry nadledvin (glukokortikoidy a mineralokortikoidy) - Tyrotropní hormon (tyrotropin) TSH - Luteinizační hormon (lutropin) Ženy – ovlivňuje sekreci ženských pohlavních hormonů ve vaječnících a tvorbu žlutého tělíska. Muži – sekrece testosteronu. - Folikuly stimulující hormon (folitropin) FSH - Zadní lalok hypofýzy – neurohypofýza: netvoří hormony, uvolňuje do krve hormony vytvořené v mezimozku. Název hormonu Zkratka Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Antidiuretický hormon (vasopresin) N – řídká moč, z těla odchází velké množství vody – úplavice močová – diabetes insipidus: nadměrné močení a velká žízeň. - Působí na hladké svalstvo dělohy a vyvolává jeho stahy při porodu, působí na hladké svalstvo vývodu mléčné žlázy, jehož rytmické stahy podporují vypuzování mléka při kojení. - Úkol č. 7.: Doplňte následující text. ………………………… hormony jsou skupinou různorodých látek, které se od místa vzniku šíří do …………………………. orgánů …………………….. cestou. Vznikají v buňkách orgánů, které nemají …………………………………………………………………………………………. Tyto hormony dělíme podle místa vzniku na: 1. …………………………………………. hormony (např. gastriny, cholecystokinin, pankreozymin, sekretin, somatostatin, pankreatický polypeptid, vasoaktivní střevní peptid, substance P, molitin, bombesin, enkefaliny), 2. …………………………………………. hormony (např. renin-angiotenzinový systém, erytropoetin, kalcitriol), 3. …………………………………………. (např. atriový natriuretický peptid), 4. ……………………………………………hormony (např. somatomediny), 5. ……………………………………………hormony (např. endotelin, endoteliální relaxační faktor), 6. ……………………………………………. Úkol č. 8.: Doplňte k jednotlivým orgánům jimi produkované hormony. mozek srdce cévy plíce žaludek žlučník játra slinivka dvanáctník tenké střevo ledviny - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Úkol č. 9.: Doplňte názvy následujících tkáňových hormonů: * ……………………………………………………… – vyvolává kontrakce žlučníku a podporuje sekreci pankreatické šťávy. * ……………………………………………………… – inhibice tvorby pankreatické šťávy a vyvolává relaxaci žlučníku. * …………………………………… – stimulace sekrece HCl a proteolytického enzymu pepsinu, podporují žaludeční a střevní motilitu a zvyšují sekreci pankreatické šťávy. * ……………………………………. – stimuluje tvorbu pankreatické šťávy. * …………………………………………………… – působí na relaxaci některých svěračů, inhibuje sekreci gastrinu, zvyšuje průtok krve střevem a podílí se na erekci penisu. * …………………………………… – ve střevě vyvolává kontrakce hladkého svalstva. * …………………………………... – podporuje sekreci pepsinu a urychluje střevní peristaltiku. * …………………………………… – vyvolává pocit sytosti, podporuje sekreci gastrinu a cholecystokininu a inhibuje vylučování vasoaktivního střevního peptidu. * ……………………….. – zpomalují peristaltiku a umožňují pasivní roztažení střeva. * ………………………………….. – stimuluje erytropoézu – tvorbu červených krvinek. * ……………………………….l (D vitamín) – zvyšuje hladinu vápníku a fosforu v krvi. * …………………………………………………. – uplatňuje se při řízení krevního tlaku. * …………………………………………………. – podporuje vylučování sodíku z těla. * ………………………………. – zprostředkovávají růstové a metabolické účinky STH. * ………………………………. – vasokonstrikční účinek – regulace krevního tlaku. * ………………………………………………… – vasodilatační účinek. * …………………………...... – ovlivňují krevní tlak, tlumí lipolýzu a sekreci žaludeční šťávy, působí změny napětí hladké svaloviny dělohy, cév a průdušek, vyvolávají bolest a zvyšují tělesnou teplotu, přispívají k projevům infekce. Kontrola cvičení byla provedena dne: Podpis: