Princip vůdcovství a řízení lidských zdrojů. Řízení a vedení n Každá organizace má své manažery, ne každý manažer je však vůdcem. n Totéž platí i naopak - vůdce nemusí být nutně manažerem. n Řízení a vedení má své společné, ale také rozdílné prvky. Řízení a vedení n Od manažerů se v organizaci očekávají rychlé výsledky. n Úspěšní manažeři jsou proto odborníky na to, jak optimalizovat fungování stávající organizace a dosáhnout jejích cílů. n Vedení je naproti tomu spojeno s tvorbou a dosahováním něčeho nového. n Ve většině organizací je tato schopnost tou nejvzácnější. Řízení a vedení Kdo je vůdce/leader? Nejjednodušeji vyjádřeno: Vůdce je ten. Kdo dokáže přimět jiné, aby ho následovali. Taková osobnost může být samozřejmě dobrá nebo špatná. Kdo je vůdce/leader? n Vůdcem je ten, kdo formuje své lidi do týmu. n Svým příkladem zahajuje přeměnu skupiny jedinců v tým. n Je schopen inspirovat své lidi k přijetí a sdílení společné vize – k pohybu celku. n Vůdce si stanovuje pro sebe normy, které jsou nad schopnosti běžného člověka. n Je vzorem pro normy, které si stanovují lidé kolem něj. n Úkolem vůdce je získat od svých lidí to nejlepší, aby mohl získat to nejlepší pro ně. Co je úkolem personalistů v souvislosti s vůdcovstvím? Úkolem oblasti řízení lidských zdrojů, v souvislosti s vůdcovstvím, je hledat a nalézat vůdce a poskytovat vůdcům servis v následujících oblastech: n Naplňování vize v oblasti personálního zajištění, n Hledání výkonných odborníků a nových vůdců a nástupců, n Budování organizace, n Budování efektivních pracovních týmů, n Motivování a stimulování lidí, n Zajišťování školení a tréninků, n Podpora osobního růstu samotného vůdce stojícího v čele organizace. n Řízení lidských zdrojů musí přijímat vůdcovský styl a převádět ho různými opatřeními do organizační kultury. Užitek vyplývající z vedení lidí Úrovně vůdcovství John Maxwell definoval čtyři úrovně vůdcovství, které doplňují předcházející pohled Coveyho: • úroveň – cílevědomost - vůdcové vědí kam jdou, vědí, co chtějí. • úroveň – důvěryhodnost – cíle sami dosáhli, mají schopnost k cíli dovést druhé lidi. • úroveň - přijetí - mají následovníky, příznivce (a to bývá obvykle konečný cíl vůdců), • úroveň – vychovávají další vůdce. Následují je další potenciální vůdci, ovšem též i následovníci. Na této úrovni jsou mimořádně silné emocionální vazby. Znaky vůdců 4. úrovně jsou: n vytváří příznivé klima, n koučují, n učí se rychleji a povzbuzují k učení i druhé, n zabývají se tím, kdo je nahradí. Vůdcové 4. úrovně n Především u vůdců čtvrté úrovně jde zpravidla i o řízení lidských zdrojů, kde klíčovými činnostmi jsou výběr a výchova nových vedoucích pracovníků. n Vůdci by se měli obklopovat lidmi, kteří se jim svými schopnostmi dokáží vyrovnat nebo je případně předčí. n Pouze tak je zaručen rozvoj organizace. n V případech, kdy se vedoucí obklopují méně schopnými lidmi, dochází ke zpomalování rozvoje nebo dokonce ve střednědobém pohledu k poklesu výkonu. n Skuteční vůdcové uvažují za horizont svého působení v organizaci a připravují organizaci preventivně na krizové situace i na to, aby zůstala funkční po jejich odchodu. Role vůdce v organizaci n Prvním nezbytným prvkem spojeným s vůdcovstvím je vize, kterou vůdce propaguje. n Často nebývají tito lidé ani autory těchto vizí, ale jsou s ní spojováni, zosobňují ji svým postavením a autoritou a neustálou komunikací v rámci organizace i směrem k veřejnosti. n Důležité je, aby takovouto vizí byli osloveni ti, kteří ji mají naplňovat – spolupracovníci všech stupňů. n S tím pak souvisí druhý důležitý moment – získat pro naplňování vize lidi. Role vůdce v organizaci n Vůdcovství je proces, je to něco, co se neustále vyvíjí. n Každý vůdce nebo vedoucí na nižším stupni musí jít po vlastní cestě, pozorovat, naslouchat, sledovat, co dělají jiní, a nakonec si vytvořit vlastní názor a způsob vedení. n Být vůdcem to je činnost a ne funkce nebo titul. Příprava následovníků: n Ode dne, kdy přijme svoji roli, začne opravdový vůdce s přípravou svých lidí na pokračování bez jeho vedení. n Chápe, že se musí stát nahraditelným. n Vytváří synergii. n „Nedává lidem ryby, ale učí je ryby chytat.“ n Vůdce svým vedením a příkladem a usměrňováním zajišťuje, že po jeho odchodu bude jeho organizace dále fungovat. Pokud je v organizaci něco shnilého a nejde to ošetřit: n Musí být vůdce schopen a ochoten přijmout bolestná rozhodnutí a odstranit zdroje nákazy. n Musí být rozhodný, aby se „nemoc nešířila“. Velcí vůdci nikdy: n Nebrzdí osobní vývoj svých spolupracovníků, a n nevztahují na sebe chválu, která patří týmu nebo jeho některému členu. Manažeři-vůdcové by měli n Vést příkladem; n Vyhýbat se autokratickým přístupům; n Učit a posilovat lidi pod sebou, pečovat o to, aby je jejich práce bavila! Mezi důležité kvality vůdce patří: n Vize, n Disciplína, odhodlání, vytrvalost, n Pochopení pro lidi, n Péče, respekt a opravdová starostlivost o dobro a prosperitu svého týmu, n Touha po jednotě, n Loajálnost a sebeobětavost, n Trpělivost a neústupnost, n Vzdělává se a rozšiřuje své schopnosti, n Odvaha. Pět konstant generála Sun´Cu • Morální zákon – společný duch. • Nebe – faktory vnějšího prostředí. • Vzduch – terén na němž bojujeme. • Vůdce – je strategickou špicí každé organizace. • Metodika a disciplína. Šest klíčových zodpovědností • Výběr lidí • Uvedení • Vybavení • Vzdělávání a školení • Povzbuzování • Motivování 7 návyků vysoce efektivních lidí • Návyk: Buďte proaktivní • Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec • Návyk: Dejte přednost důležitým věcem • Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra • Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni • Návyk: Vytvářejte synergii • Návyk: Ostření pily ETIKA CHARAKTERU A ETIKA OSOBNOSTI ETIKA CHARAKTERU n Bezúhonnost n Pokora n Věrnost n Umírněnost n Odvaha n Spravedlnost n Trpělivost n Píle n Skromnost PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ VELIKOST To jací jsme o nás vypovídá mnohem výmluvněji, než to, co říkáme nebo děláme. Některým lidem absolutně věříme protože známe jejich charakter. Sekundární techniky nemají trvalou hodnotu v dlouhodobých vztazích. Vůdcovství založené na principech Stephen Covey definoval klíčové principy fungování organizace na jednotlivých úrovních - od osobní až po celofiremní: w Osobní úroveň - důvěryhodnost: základem dlouhodobého úspěchu fungování je budování autentické osobní důvěryhodnosti w Mezilidská úroveň - důvěra: na základě osobní důvěryhodnosti lze začít budovat interpersonální vztahy založené na důvěře Vůdcovství založené na principech w Manažerská úroveň - zmocňování: na základě vztahů založených na důvěře lze začít používat princip zmocňování (empowerment) w Organizační úroveň - soulad: základním principem na této úrovni je jednotné směřování celé organizace za společným cílem CHARAKTERISTIKY LÍDRŮ ZAMĚŘENÝCH NA PRINCIPY w NEUSTÁLE SE UČÍ w JSOU ORIENTOVANÍ NA SLUŽBU w ŠÍŘÍ POZITIVNÍ ENERGII w VĚŘÍ V DRUHÉ w ŽIJÍ SVÉ ŽIVOTY USMĚRNĚNĚ w BEROU ŽIVOT JAKO DOBRODRUŽSTVÍ w JSOU SYNERGISTY w PRACUJÍ NA SOBĚ