Finanční management Nástroje, postupy a základní charakteristika Obsah, struktura a principy finančního managementu o Finanční management lze definovat jako činnost podniku při tvorbě, rozdělování a používání peněžních fondů (kapitálu) na principu efektivní maximalizace zisku a tržní hodnoty majetku podniku. Finanční management zahrnuje: • Finanční plánování • Organizování finančního útvaru • Vedení lidí • Finanční kontrola Z hlediska průběžných manažerských funkcí lze obsah finančního řízení definovat jako: • Analyzování finančních problémů a úloh • Finanční rozhodování • Komunikaci při realizaci finančních rozhodnutí s akcentem na koordinaci činností • Motivování pracovníků tak aby byly plněny finanční cíle podniku Obsah, struktura a principy finančního managementu Finanční management má dva základní úkoly: o finanční rozhodování o investiční rozhodování Pro správné plnění uvedených funkcí finančního managementu je nutné dodržovat základní principy: o Princip peněžních toků o Princip čisté současné hodnoty o Princip respektování faktoru času o Princip zohledňování rizika o Princip optimalizace kapitálové struktury o Princip zohledňování stupně efektivnosti kapitálových trhů o Princip plánování a analýzy finančních údajů Finanční plánování o Finanční plánování zachycuje základní finanční vztahy související s produkcí a oběhem (obratem) v podniku. Finanční plán tvoří především: o Soustava finančních ukazatelů o Plán výnosů o Plán nákladů o Plán rozvahy o Plán rozdělení zisku o Plán cash-flow o Plánované (předběžné) kalkulace. Finanční plánování Finanční plánování je vhodné chápat jako proces, který probíhá v šesti základních etapách: o Analýza finančních a investičních možností podniku o Stanovení finančních cílů podniku o Zpracování variant finančního plánu o Výběr optimální varianty finančního plánu o Realizace vybrané varianty finančního plánu o Kontrola finančního plánu. Finanční plánování Základní zásady dobrého plánování: o Plán musí zahrnovat všechny činnosti a odpovědnostní útvary podniku o Jednotlivé části plánu musí být věcně i časově sladěny o Plánování se musí aktivně účastnit zaměstnanci, kteří budou následně odpovědni za jeho uskutečnění a plnění o Plánování je vždy celoroční aktivita spojená s trvalou kontrolou o Plán musí být pružný a je nutné ho upravovat dle měnících se podmínek tak, aby byl reálný o Plán musí být systematický, tzn. že se musí držet určité metodiky a je nutné ho sestavit písemně. Finanční management, finanční analýza a finanční ukazatele o Finanční analýza je součástí finančního managementu (poskytuje mu podklady pro plánování, rozhodování a kontrolu) Finanční analýzu lze klasifikovat z hlediska času: o statická analýza o dynamická analýza o Finanční situace podniku je zpravidla posuzována skupinou různých ukazatelů o Důraz přitom musí být kladen na analýzu trendů, na rychlost změny ukazatele, překročení stanovené meze, náhlé poklesy nebo skokové přírůstky apod. Finanční management, finanční analýza a finanční ukazatele Základní charakteristiky ukazatelů: o schopnost podniku splácet své závazky v době jejich splatnosti (likvidita) o výnosnost (rentabilita), která charakterizuje úroveň výtěžnosti vloženého kapitálu o rychlost obratu prostředků (aktivita), vypovídající o schopnosti manažerů využívat majetek podniku o finanční stabilita (finanční struktura, zadluženost) o soubor ukazatelů měřených prostřednictvím kapitálového trhu (např. čistý zisk na akcii, dividenda na akcii apod.) Finanční management, finanční analýza a finanční ukazatele o Všechny podniky mají společný obecný cíl: dosahovat uspokojivé výnosnosti kapitálu (zpravidla odvozené od běžné úrokové míry a od výnosnosti dosahované v daném oboru) při trvale příznivé platební schopnosti a při zachování dlouhodobé existence podniku. Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů o Ukazatel lze chápat jako určitou číselnou charakteristiku ekonomické činnosti podniku o Existují různé druhy ukazatelů: o Stavové o Tokové o Absolutní o Rozdílové o Poměrové Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů o Metody pro vyhodnocování ukazatelů lze rozdělit na dvě skupiny: o elementární metody o vyšší metody Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Elementární metody: o v případě absolutních ukazatelů: - analýza trendů (horizontální analýza) - procentní analýza (vertikální analýza) o v případě rozdílových ukazatelů: analýza fondů finančních prostředků, resp. cash-flow o přímá analýza poměrových ukazatelů podle jednotlivých oblastí podniku o pyramidový rozklad Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Vyšší metody o matematicko-statistické (např. bodové odhady, regresní modelování, faktorová analýza apod.) o Nestatistické (např. teorie fuzzy množin, expertní systémy, gnostická teorie neurčitých dat apod.) Srovnatelnost podniků a ukazatelů o Srovnatelností údajů se rozumí především srovnatelnost časová, tzn. že budou srovnatelné údaje (ukazatele) za několik (účetních) období Co se týče srovnatelnosti podniků, existuje řada hledisek: o Hledisko oboru činnosti o Geografické hledisko o Politické hledisko o Historické hledisko o Ekologické hledisko o Legislativní hledisko o Podniky musí být srovnatelné také co do velikosti (lze využít kritéria rozdělující podniky na velké, malé a střední).