Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát Vertikální a horizontální analýza Členění rozvahy o Položky na straně aktiv jsou členěny podle likvidnosti - od položek nejméně likvidních (stálá aktiva) k položkám nejlikvidnějším (oběžná aktiva) o Položky na straně pasiv jsou členěny podle vlastnictví, tj. na zdroje vlastní a cizí. Je z nich možné vyčíst kapitálovou strukturu a tedy skladbu jednotlivých zdrojů použitých k financování podniku. Členění výkazu zisků a ztrát o Výkaz zisků a ztrát (výsledovka) je stupňovitě členěn, přičemž jednotlivé stupně vyjadřují úroveň hospodaření v provozní, finanční a mimořádné činnosti podniku. o Výsledovka reaguje na změny v podniku a jeho okolí rychleji než rozvaha, díky tomu, že obsahuje údaje pouze za jeden rok. Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát spočívá v provedení následujících tří kroků: o Zjištění absolutní výše položek Zjišťuje se korunová výše jednotlivých majetkových a finančních položek. Je ovšem nutné zohlednit možnou odlišnost účetních a tržních hodnot (především u stálých aktiv v rozvaze), absenci některých položek v rozvaze (např. majetek pořízený na leasing), různá bonita či nedobytnost vykázaných pohledávek, různá kvalita a zejména prodejnost zásob zboží a pod. o Zjištění podílů položek (vertikální rozbor) Umožňuje lépe srovnávat strukturu rozvahy podniku s jinými podniky. V případě výkazu zisků ztrát se nejčastěji počítají podíly jednotlivých nákladových položek, na tržbách, resp. celkových výnosech. o Zjištění časového vývoje položek (horizontální rozbor) Sledují se změny položek v čase. Může se jednat o vývoj položek vyjádřených jak absolutně v Kč, tak procentním podílem. Tyto změny lze vyjadřovat různým způsobem, přičemž autor preferuje formu bazického indexu (roční hodnoty se vztahují vždy ke společnému výchozímu období a zobrazují tedy kumulované změny). Analýza bodu zvratu o Zjišťuje se velikost obratu, který je třeba realizovat, aby byly pokryty všechny náklady. o Výsledkem je potom minimální hranice obratu pod kterou by podnik neměl jít. Příklad vertikální a horizontální analýzy Charakteristika podniku o Podnik se zabývá nákupem zboží za účelem jeho dalšího prodeje, tzn. velkoobchodem a zejména maloobchodem. o Podnik má cca 5 000 zaměstnanců, je právnickou osobou (akciovou společností) se sídlem v Praze. o Podnik svou činnost vykonává prostřednictvím třinácti poboček po celé ČR. o V průběhu roku 1996 podnik změnil majitele. Horizontální analýza rozvahy Horizontální analýza rozvahy Vertikální analýza rozvahy Vertikální analýza rozvahy Horizontální analýza výkazu zisků a ztrát Vertikální analýza výkazu zisků a ztrát Vertikální analýza výkazu zisků a ztrát Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů o Metody pro vyhodnocování ukazatelů lze rozdělit na dvě skupiny: o elementární metody o vyšší metody Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Elementární metody: o v případě absolutních ukazatelů: - analýza trendů (horizontální analýza) - procentní analýza (vertikální analýza) o v případě rozdílových ukazatelů: analýza fondů finančních prostředků, resp. cash-flow o přímá analýza poměrových ukazatelů podle jednotlivých oblastí podniku o pyramidový rozklad Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů Vyšší metody o matematicko-statistické (např. bodové odhady, regresní modelování, faktorová analýza apod.) o Nestatistické (např. teorie fuzzy množin, expertní systémy, gnostická teorie neurčitých dat apod.) Srovnatelnost podniků a ukazatelů o Srovnatelností údajů se rozumí především srovnatelnost časová, tzn. že budou srovnatelné údaje (ukazatele) za několik (účetních) období Co se týče srovnatelnosti podniků, existuje řada hledisek: o Hledisko oboru činnosti o Geografické hledisko o Politické hledisko o Historické hledisko o Ekologické hledisko o Legislativní hledisko o Podniky musí být srovnatelné také co do velikosti (lze využít kritéria rozdělující podniky na velké, malé a střední).