Pro studenty učitelství:
UNESCO stanovila rámec požadavků pro vzdělávání, jde o tzv. Koncept čtyř pilířů http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm, odpovídající stručně cílům:
Pro studenty učitelství:
UNESCO stanovila rámec požadavků pro vzdělávání, jde o tzv. Koncept čtyř pilířů http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm, odpovídající stručně cílům:
učit se poznávat
učit se jednat
učit se být
učit se žít s ostatními
Zkuste najít ve svých životních příbězích a kolem sebe zážitky a zkušenosti, o kterých si myslíte, že vás ovlivnily v souladu s uvedenými cíli.
Předávání poznatků slovy je sice pohodlné a užití hotových prezentací, modelů, obrazů šetří čas, ovšem ochuzuje o autentické zážitky a zprostředkované pozorování života stává návykem.
Je vhodné (jen občas!) časově upřednostit princip prožitku před zdůvodněním, pochopením, racionálním vysvětlením. Přijme-li student určitou hodnotu tímto emotivním způsobem, lze očekávat, že časem sám bude pátrat po racionálním zdůvodnění.
Běžný výsledek:
Obvykle se po této etapě ukáže, že konkrétní praktické aktivity a individuální úkoly jsou jedinou cestou, která může urychlit zrání studentů k těmto potřebným kompetencím pro samostatný život. Přičemž hlavní motivační silou bývá tendence k seberealizaci.
Věcné pozadí
Je obtížné vyznat se v mediální záplavě informací a vytvořit si objektivnější názor na ten či onen environmentální problém a předstoupit s ním před studenty. I "filmově pravdivě" zdokumentovaný pohled na vývoj událostí, mívá svůj výklad pokřiven ku prospěchu předem vybrané interpretace.
Zkuste sdělit ostatním své zkušeností s podvědomou manipulací? Který tisk, případně který novinář je z tohoto pohledu expertem?
Požadavky na mediální a environmentální vzdělávání jsou dnes aspoň v obecné rovině zahrnuty do vzdělávacích programů škol všech stupňů. EV sice formálně prostupuje všemi vzdělávacími oblastmi a podrobný výčet očekávaných kompetencí vydá na mnoho stránek textu (stručně dole).
Smysluplné naplňování je v rukou každého konkrétního učitele, což je úžasná tvořivá možnost a zodpovědnost. Propojování rozptýlených poznatků do stále otevřeného celku vědění naší civilizace je silnou motivací pro uvědomění si svých vlastních odborných dovedností.
Klasické učebnice environmentalistiky pro školy nikdy nebudou k dispozici a to nejen proto, že než by vyšly, bude třetina údajů zastaralých, ale hlavně vzhledem k tomu, že jádrem výstupu EV je něco jiného než systematizace poznatků a získávání souboru faktů. Pro tuto věcnou informovanost slouží standardní učebnice, které jsou k dispozici jak k ekologii tak k jednotlivým dotčeným předmětům.
Výstupem je formování úsudků a uvědomění si kontextu.
Učitel má vytvářet situace, v nichž lze uplatnit vlastní činnost studentů – jejich myšlenkové mapy, výsledky jejich pozorování, experimenty, strategické a simulační hry, tématické diskuse o konfliktech, které kolem sebe vidí atd. Tato orientace na činnost jednak zamezuje oddělení světa ve školní praxi od ostatních životních situací studentů a jednak studenty nutí k jasné řeči.
Napište vlastní námět pro EV zaměření v rámci své odbornosti, nezapomeňte na závěr, v němž provedete reflexi vzhledem k očekávaným cílům.(tu reflexi a cíle je třeba formulovat v rámci této terminologie, nemusíte vše podrobně psát, stačí, že si to obhájíte ústně)
OPAKOVACÍ SEZNAM KOMPETENCÍ
pro ty, kteří zatím novou konceptuální pedagogickou "pojmologii" zcela nevstřebali ( není třeba se to učit zpaměti, ale mít to na paměti )
Kompetence k učení znamená, že jedinec je na své úrovni ( dané věkem, sociálně, zkušenostmi, vzděláním, zdravím ap.) schopen:
o vnímat učení jako přirozený, otevřený celoživotní proces, obohacující kvalitu lidského života;
o rozvíjet své schopnosti a dovednosti potřebné k efektivnímu učení, zdokonalovat své učební strategie, obohacovat a prohlubovat svou poznatkovou zkušenost;
o přistupovat k učení iniciativně, s aktivním zájmem;
o výsledky učení uplatňovat v životě i v dalším učení a tak neustále posouvat vpřed hranice svých možností.
Kompetence řešit problémy znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.
o vnímat problémy jako samozřejmou součást života a učení;
o chápat je jako výzvu k řešení, jako příležitost k vlastnímu rozvoji i k působení na své okolí;
o přistupovat k problémům aktivně, řešit je iniciativně a inovativně;
o při jejich řešení postupovat způsobem racionálním, konstruktivním a účelným, vedoucím k cíli;
o získané zkušenosti vyhodnocovat a využívat je při řešení dalších problémů a situací, s nimiž se v učení i v životě setká.
Kompetence komunikovat znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.
o užívat přirozených prostředků komunikace k vyjádření svých myšlenek, názorů, pocitů, mínění i úsudků i k naslouchání a porozumění druhým;
o vstřícně komunikovat se svým okolím, kultivovaně se domlouvat a vyjednávat, a tak přispívat k vzájemnému porozumění;
o užívat svých komunikačních schopností k dalšímu učení;
o užívat technických i informačních prostředků k vlastnímu rozvoji a učení, k řešení problémů i k otevřené komunikaci s okolním světem.
Kompetence sociální a personální znamenají, že jedinec je na své úrovní schopen např.
o vystupovat autonomně;
o vnímat a přijímat hodnoty spojené s důstojnými a kultivovanými vztahy mezi lidmi, chránit je, uplatňovat a rozvíjet;
o zaujímat prosociální postoje, spolupracovat a spolupodílet se na činnostech i rozhodnutích, a přispívat tak k pohodě prostředí;
o odmítat společensky nežádoucí chování a bránit se jeho důsledkům;
o adaptovat se na prostředí i jeho běžné proměny.
Kompetence činnostní a občanské znamenají, že jedinec je na své úrovní schopen např.
o vnímat svou sounáležitost s přírodním i společenským prostředím, kulturním i multikulturním světem, uvědomovat si osobní, občanskou i lidskou odpovědnost;
o respektovat pravidla, etické i právní normy a požadavky společnosti, jejímž je členem;
o zaujímat odpovědný vztah k práci i učení, k pracovním i tvůrčím aktivitám i jejich výsledkům;
o vystupovat aktivně, projevovat činorodost, pracovitost a podnikavost;
o vnímat, přijímat, rozvíjet a chránit hodnoty spojené se zdravím a bezpečím, s životem a životním prostředím i hodnoty vytvořené člověkem.