Animovaný klip pojednává o současných, především ekonomických, stimulech pro snižování emisí CO2. Environmentální vzdělávání nabízí širokou paletu námětů, od klíčových východisek trvale udržitelného rozvoje až po lokální problémy. Výuka, zvláště obecných námětů, bývá s využitím krátkých klipů snazší, neboť sama filmová řeč v sobě nese emoční zabarvení. A tím se přirozeně zvolené téma otevře k rozboru či debatě.
Děj klipu přinese informace a současně zvolna vybídne studenty k zaujmutí postoje. Vzhledem k tomu, že postoje nepodléhají racionální argumentaci a jsou až druhotně vytvářeny na základě emocí, lze videoklipem v krátkém čase trefit obojí - "rozum i cit".
Prvotní výběr obrazově zachytitelných námětů pro semináře environmentálního vzdělávání vycházel z klipů, které byly na internetu volně k dispozici, např. na http://vimeo.com/channels/klima, http://www.storyofstuff.com/ apod. Letos jsme se rozhodli pomocí "univerzitních" sil etechniků z Elportálu (etech@fi.muni.cz) doplnit sadu o animaci na horké téma efektivity opatření na ochranu klimatu.
Chtěli jsme, aby zpracování bylo stručné a ve výuce šikovně využitelné. Ve svépomocné animaci se s nadsázkou a odlehčeným tónem hovoří o " nedomyšlených opatřeních"... Snažíme se k problému přistupovat věcně, posuzovat, co má smysl dělat a co lze obětovat, tak, aby následně studenti sami vyvinuli iniciativu navrhovat řešení. Pro navození tvůrčí debaty se proto nejprve poukáže na stávající nedostatky.
Otázky po shlédnutí:
* Jaká z opatření považujete za kontraproduktivní a lehce zneužitelná?
* Nevedou původně dobře míněná a později zneužitá opatření k diskvalifikaci úsilí o zlepšení životního prostředí?
* Jak zajistit, aby všechna opatření byla průběžně vyhodnocována a korigována?
* Jak do budoucna zabránit, aby upřímné snahy péče o ŽP, nebyly diskreditovány?
* Jak do běžného rozhodování vkládat environmentální perspektivu?
* Lze vytušit pouhá deklarativní gesta ve prospěch ŽP?
Shrnutí:
Dobře provedená opatření nejen ochrání klima, životní prostředí i člověka, ale stanou se i podnětem ke změně životního stylu ve smyslu knihy Faktor 4. Je třeba přestat po okolí stále něco vyžadovat a raději předkládat realistické vize a návrhy řešení.
Školní výuka čehokoliv je ohraničená v čase a obsahově daná, vždy však může jedince aspoň v něčem motivovat. Spontánní učení rozšíří obzory a bývá podnětem pro směřování k dalšímu již uvědomělému učení. K porozumění však nestačí jen množství znalostí, je potřeba získat čas na reflexi a kritické zhodnocení, k čemuž jistě patří i pochybnosti a odstup. Všecny tyto obecné rysy učení a vhledu studentů do problematiky lze v seminářích rozpoznat. Hlavním výstupem z podobně vedeného semináře je pak formování úsudků a uvědomění si širšího kontextu probíraného tématu. Filmové zkratky pomáhají tím, že odkrývají různé úhly pohledu na často složitou a nepřehlednou problematiku.
Animace byla podpořena hlasem I.Kreslíka, kterému realizační tým dodatečně děkuje (srpen 2009).
V případě zájmu lze pokračovat volně navazujícím textem viz ODKAZY .