MA2MP_SDM4: Seminář z didaktiky matematiky 4 ROZPIS VÝSTUPŮ – JARO 2010 1. týden (22.2.) Úvodní hodina; manipulativní činnost, opakování pojmů z geometrie 2. týden (1.3.) Vytváření představ a pojmů v matematice (4. státnicová otázka) …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... 3. týden (8.3.) Budování číselných oborů (5. státnicová otázka) …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... 4. týden (15.3.) Přístupy k řešení rovnic a nerovnic v průběhu školního vzdělávání (6. státnicová otázka) …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... 5. týden (22.3.) Pojem funkce ve školské matematice (7. státnicová otázka) …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………... POŽADAVKY K ZÁPOČTU: * Výstup na semináři Studenti vypracují power pointovou prezentaci na danou státnicovou otázku z didaktiky matematiky. Od studentů se očekává, že se budou držet zadané osnovy (viz. požadavky k jednotlivým tématům, či státnicové otázky z matematiky http://www.ped.muni.cz/wmath/). Pro přípravu výstupu studenti použijí nejméně 4 různé zdroje, z čehož budou alespoň 2 učebnice. * Docházka (max. 1 absence) POŽADAVKY K JEDNOTLIVÝM TÉMATŮM: * Vytváření představ a pojmů v matematice Pojmy, jejich vlastnosti, klasifikace pojmů. Zavádění základních pojmů v matematice. Axiomy, definice, věty, důkazy matematických vět, příklady. Formulace matematických vět ve školské matematice, ověřování. * Budování číselných oborů Přístup k rozšiřování číselných oborů z hlediska historického, z hlediska algebraického, ve školské matematice. Přirozená čísla, jejich zavedení. Numerace, operace s přirozenými čísly, vlastnosti operací. Čísla celá, racionální – zavedení, numerace, operace. Intuitivní zavedení reálných čísle ve školské matematice. Témata navazující: dělitelnost v oboru přirozených čísel, procentový počet, základy finanční matematiky, mocniny, odmocniny. * Přístupy k řešení rovnic a nerovnic v průběhu školního vzdělávání Rovnost, rovnice, nerovnost, nerovnice. Klasifikace rovnic, druhy rovnic řešených na ZŠ. Proces řešení rovnic. Rovnice lineární, kvadratická, diskuse počtu řešení. Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých, metody jejich řešení. Neurčité rovnice. Řešení nerovnic. * Pojem funkce ve školské matematice Přístup k zavedení pojmu funkce (zobrazení, přiřazení). Definice a vlastnosti funkcí. Funkce lineární, funkce kvadratické, funkce racionální lomené, funkce goniometrické.