KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2 Zora Syslová Plánování TVP a jeho východiska • Nové přístupy ke vzdělávání • Principy individualizace • Projekt TVP Nové strategie a metody Øvzdělávání se realizuje nejen v řízených činnostech, ale průběžně, ve veškerém vzdělávání, ve všech situacích, k nimž v mateřské škole dochází Ødítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní činností (spontánní) Ømetoda prožitkového učení je založena na přímých zážitcích dítěte a vychází z jeho samostatné činnosti, individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. Osobnostně orientovaný model výchovy a vzdělávání Øjedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti Øúkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu „Nikdo nemůže nikoho nic naučit, ale pedagog může vytvořit takové podmínky, v nichž se dítě naučí něco samo.“ INDIVIDUALIAZACE VYŽADUJE, ABY PEDAGOG ROZLIŠOVAL NÁROKY NA DĚTI A BRAL V ÚVAHU JEJICH RŮZNÉ PŘEDPOKLADY (9 typů inteligence) UVĚDOMIT SI JEDINEČNOST KAŽDÉHO DÍTĚTE Každé dítě je nositelem jedinečného vzoru a časového průběhu vývoje, stejně tak jako individuální osobností s jedinečným stylem učení, temperamentem, potřebami, zájmy, charakteristickou strukturou inteligence, vloh a schopností. PLÁNOVAT BOHATOU NABÍDKU ČINNOSTÍ Připraví-li učitelka takových činností dostatečné množství a mají-li děti možnost si mezi nimi vybrat takové, které odpovídají jejich zájmům a schopnostem, učinila tak jeden z velmi významných kroků k individualizovanému vzdělávání. „Cílem pedagogiky by mělo být rozvíjení těch druhů inteligence, které dítě má, nikoli nátlak ve směru, kde dítěti talent chybí. Pak může dítě přijít i o to, co má.“ MUDr. F. Koukolík INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP = podpora dítěte v jeho silných stránkách (budoucí živobytí) = podpora deficitních stránek (ohrožení dalšího vzdělávání) ZÁSADY: - Možnost volby - Samostatné rozhodování Způsob plánování dříve STÁT detailně vymezuje veškeré požadavky na vzdělávání dětí VZDĚLÁVACÍ PROGRAM vymezuje obsah vzdělávání – UČIVO = co učit děti podle věku UČITELKA dodržuje, plní předem stanovené požadavky – předává informace DÍTĚ přijímá informace Současné přístupy Vymezuje rámec kvality vzdělávání Vymezuje kompetence dětí Koordinátor, vytváří nabídku, poradce Rozhoduje o sobě, učí se tím, že samo tvoří, je aktivní PLÁNOVÁNÍ • Situační plánování • Stanovení tématu • Výběr kompetence • Výběr dílčích cílů • Plánování činností Podmínky navržených aktivit: • Děti pracují samostatně, bez vedení učitelkou • Činnost je založená na spolupráci dětí • Činnost nemá předem daný postup (děti samy volí, jak budou postupovat) Plánování TVP • Vychází ze znalosti dětí a jejich vzdělávacích potřeb (diagnostika) • Vychází ze ŠVP • „myšlenková mapa“ Myšlenková mapa RVP PV (Praktický průvodce TVP) - Název - Hlavní vzdělávací cíle - Činnosti, vhodné situace (měly by pokrývat všechny vzdělávací oblasti) - Jak jsme dospěli k cílům? KPZMŠ (str. 208) - Analýza situace - Vstup do ŠVP – téma a kompetence - Diskuse s dětmi (analýza vzdělávacích potřeb) - Dílčí cíle - Činnosti - Zpětná vazba HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 8-901873 BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s.18-22. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha : VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha : Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130