PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1 Zora Syslová OBSAH • Předmět předškolní pedagogiky • Základní kategorie a pojmy • Předškolní pedagog, jeho kompetence • Komunikační dovednosti učitelky MŠ • Dítě jako subjekt vzdělávání • Vzdělávání dětí do 3 let • Proměny cílů předškolní výchovy a vzdělávání • Humanisticky orientované vzdělávání • Individualizace • Alternativní směry v předškolním vzdělávání • Program podpory zdraví v MŠ • Rámcový vzdělávací program pro PV Obsah PP2 (3. semestr) • Cíle vzdělávání a jeho obsah – kompetence, vzdělávací oblasti • Organizace vzdělávání (spontánní a řízené činnosti), podmínky pro vzdělávání • Participační řízení, spolupráce s rodiči • Hra jako základní prostředek vzdělávání • Metody práce s dětmi (prožitkové učení) • Návaznost předškolního a základního vzdělávání, vstup dítěte do ZŠ Požadavky na zápočet Seminární práce „Komparace dvou titulů odborné literatury“ - Rozsah do 5 stran - Formální správnost - Datum odevzdání do 28.5.2010 elektronicky (zadat požadavek „potvrdit přečtení“) Požadavky na zápočet PPP1 *Osobní portfolio Reflexe praxe Jak umíme pozorovat? ……………… a popisovat? • Předmět předškolní pedagogiky • Předmět předškolní pedagogiky Při sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: *osobnost jedince, který je vychováván *sociální a přírodní prostředí *cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje *osobnost vzdělavatele (jeho styl) Eva Opravilová, 2005 Dítě *Genetika *Vliv rodiny *IQ versus EQ *Potřeby dítěte Učitelka *Kvalifikace *Odbornost OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ ČINNOSTI *Spontánní *Řízené Integrovaná témata vycházející ze SITUAČNÍHO učení ASPEKTY DIDAKTIKY *Cíle, aneb k čemu se vyučuje a učí *Obsah, aneb co se vyučuje a učí *Zprostředkování, aneb jak se vyučuje a učí *Vztahy mezi osobami zúčastněnými na vyučování a učení, které se vztahují zejména ke komunikaci Metody SLOVNÍ - vyprávění, vysvětlování, práce s knihou, rozhovor NÁZORNÉ - pozorování, předvádění PRAKTICKÉ - napodobování, manipulování, experimentování Aktivizující metody *Diskuse *Řešení problémů *Metodu tvořivé dramatiky *atd. Organizační formy *Individuální *Skupinová *Frontální Specifika MŠ *Předškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. *Tyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. *Do řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení. Další kategorie *Situační učení *Sociální učení *Prožitkové učení Situační učení *Situace, se kterými přichází děti *Situace, které se dějí ve třídě *Situace, se kterými přichází učitelka Sociální učení *Nápodobou *Od sebe navzájem ITV - 10 % toho, co slyšíme - 20% toho, co vidíme - 40% toho, o čem diskutujeme - 80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme - 90% toho, co se pokoušíme naučit druhé Prožitkové učení Učení založené na přímých zážitcích dítěte, vycházející z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. LITERATURA: BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006, 2008. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985 OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 PŘÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha: SPN, 1966.