PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1 Zora Syslová 5. Dítě jako subjekt vzdělávání, vzdělávání dětí do 3. let •Potřeby jako východisko pro plánování: 1.Potřeba určitého množství, kvality a proměnlivosti podnětů. 2.Potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech. 3.Potřeba prvotních citových a sociálních vztahů. 4.Potřeba identity, společenského uplatnění a společenské hodnoty. 5.Potřeba otevřené budoucnosti neboli životní perspektivy. •Matějček, Langmeier • •Maslowovův model hierarchie lidských potřeb: 5. Dítě jako subjekt vzdělávání •ROZVOJOVÉ CÍLE * Kompetence * * • * Vzdělávací oblasti 5. Dítě jako subjekt vzdělávání •TYPY INTELIGENCÍ 6. Vzdělávání dětí do tří let •Dostupnost služeb péče o děti se snižuje * Obce jako zřizovatelé v 90. letech vzhledem k populačnímu vývoji významně snížily počet míst v mateřských školách * Porodnost již třetí rok za sebou překročila 100 tisíc dětí ročně, roste tlak na kapacitu předškolních zařízení * Poslední rok předškolního vzdělávání je zdarma a velký počet dětí s odkladem školské docházky vede k vysokému počtu 7letých dětí, které zůstávají v mateřské škole * Až čtvrtina dětí mezi druhým a třetím rokem věku navštěvuje mateřské školy, přestože se do mateřské školy přijímají děti zpravidla od tří let věku • * Nabídka dostupných služeb péče o děti do 3 let věku, kterou v ČR zajišťovala převážně zdravotnická zařízení – jesle, je naprosto nedostatečná. * Podle názoru předních dětských psychologů nejsou jesle pro dítě nejvhodnější * Ministerstvo zdravotnictví nepovažuje za nezbytné, aby péče o všestranný rozvoj zdravých dětí do 3 let věku byla dále poskytována v režimu zdravotnického zařízení, neboť není důvod, aby zdravé děti, které nepotřebují zdravotní péči, pobývaly ve zdravotnickém zařízení • Současná situace •Jesle (2005): * Hlavní město Praha 9 - 351 * Středočeský kraj 3 - 96 * Jihočeský kraj 2 - 90 * Plzeňský kraj 4 - 73 * Karlovarský kraj 0 - 0 * Ústecký kraj 10 - 263 * Liberecký kraj 1 - 50 * Královéhradecký kraj 4 - 139 * Pardubický kraj 1 - 18 * Vysočina 3 - 65 * Jihomoravský kraj 3 - 110 * Olomoucký kraj 3 - 100 * Zlínský kraj 7 - 177 * Moravskoslezský kraj 4 - 139 * Česká republika 54 - 1 671 •Mateřské školy: -24% populace 2letých dětí -Registrováno 19 996 neuspokojených žádostí o umístění Počty dětí v MŠ 2008 – podle věku * Děti celkem - 301 620 * z toho děti narozené1. 9. 2005 a později - 26 384 * 1. 9. 2004 až 31. 8. 2005 - 79 025 * 1. 9. 2003 až 31. 8. 2004 - 88 134 * 1. 9. 2002 až 31. 8. 2003 - 87 927 * 1. 9. 2001 až 31. 8. 2002 - 19 699 * 31. 8. 2001a dříve - 451 • •Porovnání počtu jeslí a počtu míst v jeslích v letech 1990 a 2006 •1990 * Počet zařízení - 1 043 * Počet míst v jeslích - 39 829 •2006 * Počet zařízení 46 * Počet míst v jeslích - 1445 • Řešení – tzv. prorodinný balíček * Rodinná politika je jednou z hlavních vládních priorit * Prorodinný balíček podporuje příznivé podmínky pro fungování rodiny * Cílem není pasivní podpora rodiny, ale vytváření vlídnějšího prostředí rodičům pro snadnější sladění pracovního a rodinného života * Reaguje zároveň na skutečnost, že na rozdíl od zahraničí u nás téměř neexistují prorodinné služby • * Cílem je vytvořit předpoklady pro legální poskytování péče o děti za úplatu, rozšířit nabídku těchto služeb a zvýšit jejich dostupnost * Celý systém bude co nejjednodušší, odbyrokratizovaný, levný, snadno aplikovatelný, nenáročný na státní rozpočet a podporující rozvoj soukromého sektoru * Neformální charakter služby umožňují minimální nutné požadavky, které musí poskytovatel splnit, což předpokládá kontrolu ze strany rodičů, svěřujících své dítě do péče poskytovatele * Většina navrhovaných opaření funguje obdobně v řadě evropských zemí • * Otcovské -(podpora aktivního otcovství), 1 týden do 6 neděl po narození dítěte * Rodičovská výpomoc -např. matka na MD (péče o vlastní dítě do 7 let podmínkou) -nejvýš 4 děti do 7 let (mimo vlastních) -požadavky na vybavení místnosti -max. výdělek 15.000,- Kč (á 5 tis.), neodvádí daně a pojistné Zahraniční příklady služeb péče o děti * Živnostenské podnikání * Miniškolky -nejvýše 4 děti (od 6 měsíců do 7 let) * Firemní školky •- daňové výhody na provozování • • • Zahraniční příklady služeb péče o děti •Francie * O 18 % dětí do 3 let věku pečují licencované (registrované) pečovatelky v jejich domácnostech s podporou státu; je jich 500 tis. (2006) * 240 tis. dětí od 3 do 6 let věku využívá péči licencované pečovatelky a 49 tis. dětí služby au-pair (2002) •Velká Británie * Péče o děti v předškolním věku je nejčastěji na soukromé bázi * Oblíbené jsou tzv. childminders – jde o péči o děti v domácím prostředí, především v domácnosti poskytovatelky; péče je poskytována dětem do 8 let, maximální počet hlídaných dětí je 6 • •Německo, Švýcarsko * Velmi rozšířená je „vzájemná rodičovská výpomoc“ (tzv. Tagesmutter nebo Tagesvater) * Postupně je rozvíjena od 70. let a především v posledních 15 letech; využívána je hlavně pro péči o děti do 3 let věku (nejvíce mezi 2. a 3. rokem věku), hlídáno může být max. 5 dětí, výdělek je omezen •Rakousko – Vídeň * Služba Tagesmutter byla v Rakousku zavedena sociální demokracií před více než 30 lety; denní matky se ve své domácnosti pravidelně a za úplatu věnují dětem od nemluvňat do konce povinné školní docházky (ve Vídni je počet dětí limitován na 5 u jedné matky); ve Vídni je 51 % míst, kde se o děti pečuje, v soukromých rukou a město Vídeň jim finančně přispívá • Částečné úvazky žen v EU • Celkem úvazků Částečné • Holandsko 69,6 % 54,7 % • Německo 60,0 % 35,1 % • Rakousko 72,1 % 32,3 % • Belgie 67,5 % 27,2 % • ČR 54,1 % 3,9 % • EU 25 60,4 % 22,7 % Návrh/problémy •Přesunout vzdělávání dětí od dvou let do mateřských škol: -Zřízení třídy dětí dvouletých -Integrace dvouletých do heterogenních tříd •K problémům patří – vzdělání učitelek, vybavení mateřských škol LITERATURA •BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 •BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. •BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002,s.18-22. •HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. •KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 •KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : Makropulos, 1997. •KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 •MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 •PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. •PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. •SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 •ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. • • • •