12. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: •Požadavky vychází z: * Bílé knihy * Školského zákona • Zásady vzdělávání vyplývající ze Školského zákona * Rovný přístup ke vzdělávání bez diskriminace * Zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce * Vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech zúčastněných * Svobodné šíření poznatků, které vyplývá z výsledků poznání světa * Zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování moderních pedagogických přístupů a metod * Hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy POZOR!!! •§ 33 školského zákona (cíle vzdělávání): •Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. •Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. • Vzdělávací strategie * nové pojetí vzdělávání, které zdůrazňuje rozvoj klíčových kompetencí * komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu * provázanost vzdělávacího obsahu s uplatněním v praktickém životě * různé vzdělávací postupy, odlišné metody, formy vzdělávání a podpůrná opatření ve shodě s individuálními potřebami dětí * vzdělávání založené na poznání, respektování, zohledňování a rozvíjení individuálních potřeb možností a zájmů dětí i žáků * koncepce celoživotního učení * pedagogická autonomie škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání • Podmínky vzdělávání: 1.Věcné podmínky 2.Životospráva 3.Psychosociální podmínky 4.Organizace 5.Řízení mateřské školy 6.Personální a pedagogické zajištění 7.Spoluúčast rodičů KOMPETENCE 1.Kompetence k učení 2.Kompetence k řešení problémů 3.Kompetence komunikativní 4.Kompetence sociální a personální 5.Kompetence občanské a činnostní Vzdělávací oblasti 1.Biologická (dítě a tělo) 2.Psychologická (dítě a psychika) 3.Interpersonální (dítě a ten druhý) 4.Socio-kulturní (dítě a společnost) 5.Environmentální (dítě a svět) 6. Vlastní hodnocení školy (autoevaluace) •…proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, situací i podmínek vzdělávání, realizovaný uvnitř mateřské školy, který se odehrává v několika na sebe navazujících a neustále se opakujících fázích. Poznatky získané tímto průběžným vyhodnocováním poskytují pedagogům zpětnou vazbu o kvalitě vlastní práce a pedagogové by jich měli cíleně využívat k optimalizaci a zlepšování vzdělávacího procesu i podmínek, za nichž vzdělávání probíhá. Nejedná se o jednorázové a náhodné zhodnocení určitého jevu na základě subjektivního dojmu pedagoga, ale o proces, který je realizován systematicky, podle předem připraveného plánu (2004, s.37). • LITERATURA •Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 •Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SMOLÍKOVÁ, K., aj. Autoevaluace mateřské školy. Metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha : VÚP, 2008. ISBN 978-80-8700-022-9 •SMOLÍKOVÁ, K., aj. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 •SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 •Zákon č.561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon).