7. Proměny cílů předškolní výchovy, humanisticky orientované vzdělávání •Empirismus * považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit * dítě je jako tvárný objekt má být zformován do určitého tvaru * zastánci tohoto směru vysoko hodnotí utváření návyků a proces učení kouskují do účelných kroků (Bacon, Lock) •Nativismus * vývoj člověka je dán předem a je nezávislý na aktuální zkušenosti * dítě si musí hrát a tvořivě se rozvíjet samo, vztahy mezi dítětem a dospělým jsou založeny na úctě k dítěti, k jeho osobnosti * zastánci přirozené výchovy, kteří předpokládají, že vše je v dítěti již dáno Tolstoj, Rousseau, Dewey, Ericson •Interakcionismus * střední cesta, která předpokládá, že něco je dáno, něco je ovlivněno vývojem * na dospělého se zde nepohlíží jako na zkušeného instruktora, poskytujícího dítěti informace a znalosti, ale spíše jako na prostředníka, s jehož pomocí dítě může rozvinout své vlastní strategie, iniciativy a vytvořit svá vlastní pravidla * J. Piaget, L.S. Vygotskij 7. Proměny cílů předškolní výchovy •1. Reformní hnutí •2. Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy (1938) • - činnostní metody (děti rozlišují, třídí, jmenují…) •3. Prozatímní pracovní program pro MŠ (1945) •4. Pracovní program pro mateřské školy (1948) – jednotná škola l l 7. Proměny cílů předškolní výchovy •4. Prozatímní osnovy pro mateřské školy (1953, 1955 – Osnovy pro MŠ) •- výchovné složky -úkoly pro učitelku -věkové rozdělení dětí -pevný časový harmonogram -mizí pojem spontánní hra (tvořivá) 7. Proměny cílů předškolní výchovy •5. Osnovy výchovné práce (1960) + Metodika „Rok v mateřské škole“ -pojetí hry volnější (1963 – i pro jesle) •6. Program výchovné práce v jeslích a mateřských školách (1967) -přibývá množství úkolů (1975 druhé zaměstnání pro nejstarší skupinu) •7. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy (1978,1984) + obsáhlé metodiky 7. Proměny cílů předškolní výchovy • Rizika kolektivistické výchovy (Šulcová, 1989): • •- chybějící postupná adaptace -vysoký počet dětí na třídách a absence individuální práce s dětmi -výchovná zaměstnání, která dostatečně nerespektují individuální tempo dětí, čímž vzniká chronická situace spěchu -mylné chápání MŠ jako přípravy na základní školu -převládající řízené činnosti ve vnuceném tempu místo činností spontánních -přílišné akcentování rozvoje intelektových funkcí na úkor ostatních, zejména emocí 8. Humanisticky orientované vzdělávání •Východiska – humanistická psychologie: •A. H. MASLOW -hierarchie lidských potřeb •C. R. ROGERS -bezpodmínečné přijetí dítěte takové, jaké je -rozvoj osobnosti dítěte na základě vnitřní motivace 8. Humanisticky orientované vzdělávání •Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku (2000) •„…prakticky vůbec žádné zohlednění k individuálním potřebám dětí. Nakonec ani větší důraz, jež kladou učitelky a ředitelky spíše na názory a potřeby zřizovatele než na návrhy rodičů, nevyznívá příliš ve prospěch skutečně individuálnímu přístupu k dětem“. 8. Humanisticky orientované vzdělávání •Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha (2001) * Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit. * Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte). Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula. * Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statutu. • •Školský zákon (2004) •Jako zásadní se jeví formulace obecných cílů vzdělávání, mezi něž patří např.: * zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce * vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání * zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod * pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost •Osobnostně orientovaný model (Opravilová) * model si klade za cíl překonat důsledky předcházející etapy, která nerespektovala přirozené potřeby dítěte a přehlížela některé vývojové zákonitosti v zájmu skupiny a tím tlumila svobodný, individualizovaný rozvoj osobnosti * základem je rozvoj individuálních zájmů a předpokladů dítěte prostřednictvím spontánních zkušeností, ale i záměrného učení. Důraz klade na vymezení pravidel a hranic, které dítěti pomáhají orientovat se v tomto světě •ZÁSADY OOM: * Vztah k dítěti * Vztah k rodině * Vztah MŠ k počátečnímu vzdělávání * Hra a učení * Alternativnost * Samostatnost, spontánnost a tvořivost * Individualizace LITERATURA •HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 •HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2009. •Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 •Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 •OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 •PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 •Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 •Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. •Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. •Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.