ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTNÍCH SITUACÍ OP3BP_PSKS Komunikace - úvodem Komunikace mezi lidmi - schéma pan Vysílající pan Přijímající vzkaz, komuniké zpětná vazba kódování dekódování komunikační bariéra Komunikace – kromě informací  Metakomuniační klíče (tón, úsměv, ;)  Sdělování emocionálního stavu  Sdělování vztahů a postojů k tématu rozmluvy  Sdělování vzájemných vztahů a postojů  Sdělování sebepojetí  Sdělování vztahů, které si přejeme udržovat  Sdělování pravidel o dalším průběhu komunikace  „Nic neříkající“ sdělování V sociální situaci není možno nekomunikovat! Komunikace - druhy  Neverbální  sdělování pohledy  sdělování výrazem obličeje (mimika)  sdělování pohyby  sdělování fyzickými postoji (posturologie)  sdělování gesty (gestika)  sdělování dotykem (haptika)  sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika)  sdělování úpravou zevnějšku  Komunikace jednáním  Verbální  zvuková (systém fonetických znaků) i písemná forma (systém grafických znaků) řeči  otázky: Kdo, co, jak, komu, efekt? Co řečeno nebylo, kdy (situace), s jakým záměrem?  paralingvistické aspekty řeči:  Intenzita hlasového projevu  Tónová výška hlasu  Barva hlasu  Délka projevu  Rychlost projevu  Přestávky v projevu  Akustická výplň přestávek  Přesnost projevu  Způsob předání slova Můj způsob řešení konfliktu  při výměně názorů mě vždycky rozčíli, když...  obvykle na to reaguji tak, že...  když chci situaci zlepšit, tak... Postoje ke konfliktu  Co si myslíte o konfliktu? Postoje ke konfliktu  Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.:  Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání...  Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...)  Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Konflikt v běžném životě i ve škole  Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života  viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk...  Konflikt běžně potkáváme i ve škole  ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení...  Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě  mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáků, eventuálně nepedagogickým personálem  tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů  konflikt nemusí mít vždy negativní náboj  konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva  osvojení nových komunikačních dovedností  upevnění stávajících sociálních vztahů  dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních  schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině  dovednost jasného vyjadřování stanovisek  dovednost efektivní komunikace  osvojení dovednosti naslouchat  konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám Konflikt - definice  z latinského conflictus - „srazit se spolu“  Webster - „Srážka, soutěž, nebo vzájemný střet proti sobě stojících nebo neslučitelných sil nebo vlastností (jako jsou myšlenky, zájmy, nebo vůle)".  Jedná se tedy o nedorozumění mezi dvěma nebo více lidmi. Fáze konfliktu  Fáze 1  Postoje ke konfliktu  (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média…)  Fáze 2  Vlastní konflikt  Fáze 3  Odezva, reakce  (křik, snaha mluvit o situaci, odchod…)  Fáze 4  Následek  (obvyklá reakce vede k obvyklému následku) Cyklus konfliktu vyhrocení zmírnění řešení stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) dochází ke konfliktu názory a stanoviska ke konfliktu •Ustoupíme •Stěžujeme si •Hledáme autoritu •Nemluvíme s ním •Brečíme •Mlátíme kolem sebe •Vtipkujeme •Bavíme se o konfliktu (zesiluje) důsledky Změna postoje ke konfliktu  Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné  Uvědomit si  Snažit se  Umět  Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt?  Cítíme se obviněni a nuceni se bránit?  Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt?  Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře?  Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak?  Ochota experimentovat.  Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak.  Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Příčiny konfliktu  Konflikty kvůli majetku  Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost.  „Sedí na mém místě.“ „Tohle je moje…“  Konflikty způsobené psychickými potřebami  Přátelství, láska, úspěch  Obtížněji řešitelné, „tváří se“ často jako předchozí typ  Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách.  Nejhůře řešitelné  Atakují naše vnímání sebe sama  Reagujeme často stažením se  Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu  Vnitřní (intrapsychické)  „Chci zhubnout ale TAK miluju bůček…“  Mezi osobami (interpersonání)  Uvnitř sociální skupiny  Např. „Kliky“ uvnitř pedagogického sboru  Meziskupinové  Např. Žáci vs. učitelé – mobily ve vyučování atp.