Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků Mgr. Jana Wernerová }Tato studie na základě dotazníkového šetření srovnává hodnocení obtížnosti prováděných profesních činností učitele třemi skupinami subjektů současně: } } Sebehodnocení studentů učitelství }Hodnocení studentů fakultními učiteli }Hodnocení studentů oborovými didaktiky } }Výzkum uskutečněn v Liberci } (akadem. Rok 2007/2008, ukončená praxe na 2.stupni ZŠ) } }Klíčové kompetence učitele }Profesní činnosti učitele }Přípravné vzdělávání - složky oborová, pedagogická a psychologická, didaktiky, praktické aktivity }Fakultní učitel }Oborový didaktik }Vyučování }Další služba ve škole, dozor, pohotovost }Doučování, nápravná cvičení }Zájmové kroužky }Příprava na vyučování, opravy žákovských prací, zhotovení a udržování pomůcek }Správa a samospráva školy }Konzultace s učiteli, vychovateli, poradci }Spolupráce s rodiči }Veřejná činnost učitele ( osvětová, sociální) }Studium, sebevzdělávání, učitelská agenda, administrativa } }Dle Musila – hodnotili studenti učitelství jako nejobtížnější profesní činnosti motivaci žáků a řešení výchovných problémů (1998) }Dle Mazáčové – uvedla jako nejobtížnější pro studenty učitelství skupinu profesních činností udržení kázně ve třídě řešení konfliktních situací (1998) }Dle Urbánka – hodnotili studenti nejobtížněji časové rozvržení, hodnocení a klasifikaci (2004) }Dle Šimoníka –na základě sebehodnocení začínajících učitelů na jižní Moravě dospěl k pořadí: práce s neprospívajícími žáky, udržení kázně při vyučování, udržení pozornosti žáků } }Šetření bylo součástí sledování studentů a absolventů technické univerzity v Liberci TUL z hlediska vývoje profesního růstu, vztahu ke studiu učitelství a k učitelské profesi. } }Výzkum byl prováděn Oddělením pedagogické praxe (nyní centrum praktické přípravy) } }Cílem bylo komparovat hodnocení obtížnosti prováděných profesních činností učitele a to třemi skupinami subjektů }Zúčastnilo se: } 89 studentů ( 69 studentek, 20 studentů ) }174 učitelů (137 žen, 37 mužů ) – z 85 ZŠ }14 oborových didaktiků ( 8 žen, 6 mužů ) } }Při realizaci byly použity 3 varianty téhož dotazníku, z 20 nabízených profesních činností vybírali pouze 5, které: }1. činily největší obtíže }2. zvládali nejlépe } }Časové rozvržení učiva }Přizpůsobení vyuč. věku žáků }Tvorba témat. plánu }Individuální přístup }Komunikace se žáky }Volba a použití všech pomůcek }Motivace žáků }Organizace samost. práce }Vysvětlení nové látky }Práce s neprospívajícími žáky }Správná formulace otázek }Řešení kázeňských přestupků }Udržení pozornosti }Spolupráce s ostatními pedagogy }Udržení kázně }Vedení pedagogické dokumentace }Hodnocení a klasifikace }Individuální jednání s rodiči }Diagnostika žáka }Výuka podle školního vzděl. programu } } Didaktici a učitelé: }Činnosti nabízené studentům }Stanovení vých. vzděl. cílů }Volba a realizace metod }Organizace aktivit v hodině a grafický projev } } } 89 69 20 Profesní činnosti učitele: P NV P NV P NV 1. Časové rozvržení učiva 46,1 -20,2 46,4 -17,4 45,0 -30,0 2. Udržení kázně 33,7 -11,2 31,9 -10,1 40,0 -15,0 3. Práce s neprospívajícími žáky 21,4 -3,4 21,7 -2,9 20,0 -5,0 4. Řešení kázeňských přestupků 19,1 -5,6 20,3 -2,9 15,0 -15,0 5. Hodnocení a klasifikace 16,9 -12,4 21,7 -13,0 0,0 -10,0 6. Udržení pozornosti žáků 15,7 -14,6 15,9 -13,0 15,0 -20,0 } 89 69 20 Profesní činnosti učitele: P NV P NV P NV 1. Komunikace s žáky 58,4 -1,2 65,2 -0,0 35,0 -5,0 2. Motivace žáků 31,5 -14,6 29,0 -15,9 40,0 -10,0 3. Volba a použití učebních pomůcek 30,3 -1,2 33,3 -1,5 20,0 -0,0 4. Individuální přístup 28,1 -3,4 29,0 -1,5 25,0 -10,0 5. Vysvětlení nové látky 28,1 -9,0 33,3 -11,6 10,0 -0,0 6. Uzpůsobení vyučování věku žáků 24,7 -6,7 26,1 -5,8 20,0 -10,0 } } Nejobtížněji zvládané činnosti Nejlépe zvládané činnosti 1. Časové rozvržení učiva 57,1 (-0,0) Volba, použití pomůcek50,0 (-0,0) 2. Udržení kázně 51,0 (-0,0) Organizace aktivit v hodině50,0 (-7,1) 3. Grafic. projev, psaní na tabuli 51,0 (-7,1) Komunikace s žáky 42,9 (-7,1) 4. Řešení kázeňských přestupků 51,0 (-7,1) Uzpůsobení vyučování věku žáků 35,7 (-31,4) 5. Udržení pozornosti žáků 35,7 (-14,3) Volba a realizace metod 28,6 (-14,3) 6. Individuální přístup 35,(-21,4) Motivace 35,7 (-28,6) Motivace žáků 28,6 (-35,7) }Studenti učitelství vyjadřovali sebehodnocení profesních činností kritičtěji, též oboroví didaktici hodnotili studenty na završující souvislé pedagogické praxi na ZŠ kritičtěji, než jejich fakultní učitelé. } }Způsob a kvalita přípravy učitelů ovlivňuje do značné míry i kvalitu školní výuky a ve svých důsledcích i rozvoj národní vzdělanosti. } (dle Průchy) } }Praktická příprava je jednou z podstatných součástí přípravného vzdělávání učitelů a je proto nezbytné této složce přípravy věnovat patřičnou pozornost.