Autor: Kamila Novotná UČO: 32 20 28 Obor: Učitelství praktického vyučování Forma studia: denní Rok: 2009-2010 Semestr: 4. Masarykova univerzita Klima školy F1 Definice F FKlima vidí a interpretují aktéři subjektivně a nevnímají objektivní stránky klimatu třídy. (Mareš, 2000) F FSociálně-psychologická proměnná, která vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole tak, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí učitelé, žáci, příp. zaměstnanci školy atd. (Průcha, Walterová, Mareš, 2001) > F2 Školní klima je spoluvytvářeno: Fučitelem - má na žáky přímý vliv a poskytuje žákovi nejen znalosti o předmětu. — Fřízení školy — Fprostředím — Fkvalitou mezilidských vztahů F zlobivá třída > F3 Vedení výuky F autokraticky – o všem rozhoduje sám, je chladný a přísný, avšak tento výchovný styl často produkuje ctižádostivé soutěžení mezi jednotlivci nebo vyvolává opoziční postoje. — F demokraticky – svá rozhodnutí provádí společně s žáky. — F liberálně – žáci mají velkou volnost, učitel není důsledný. > Sociometrie Fzjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy malých skupin. Výsledkem je sociogram, který podává obraz vzájemných vztahů. FZakladatelem je Jacob Levy Moreno. FNejznámější sociometrickou metodou je sociometrický test (otázky musí být jednoznačné a pochopitelné; preference osob na prvním, druhém a třetím místě; volba nemůže být prováděna anonymně, ale je nutné zachovat výpověď v tajnosti; výsledky mají být použity k pozitivním zásahům do skupiny…) FVýsledkem je sociogram, který podává obraz vzájemných vztahů. F4 > F5 Cíl výzkumu a použitá metoda FCílem bylo podrobněji analyzovat klima školy, jeho jednotlivé složky, poznat celkové klima škol, kvalifikovat ho a mít přehled o názorech na klima jednotlivých škol. F FPři tomto výzkumu se sledovaly proměnné jako: věk respondentů, pohlaví, délka praxe, velikost a umístění školy a počet vyučujících. F FMetoda: poupravený Test školního klimatu od G.Halásza. > F6 Zkoumané vzorky F26 základních škol à 438 dotazovaných F Fze 438 dotazovaných bylo 325 žen, 47 mužů a pohlaví neuvedlo 65 učitelů F Fnejvíce respondentů (12,79 %) bylo ve věkovém rozmezí 46-50 let — Fz hlediska délky praxe převažovali učitelé s více než 20ti letou praxí > F7 Dotazník —- zahrnuje 8. otázek, které se týkaly klimatu škol: 1.Efektivnost řízení (efekt) 2.Demokratický přístup řízení (demokrat) 3.Sociální informovanost ředitele (inform) 4.Jednota učitelů (jednota) 5.Vztahy mezi učiteli mimo školu (venk. vz) 6.Aktivita učitelů (aktiv) 7.Vztahy učitelů uvnitř školy (vnitř. vz) 8.Generační rozdíly (gener) — > F8 FDimenze FPrůměr FMinimum FMaximum FSměrod. Fodchylka FEfekt F27,70 F14,00 F35,00 F3,65 FDemokrat F15,09 F5,00 F20,00 F3,16 FInform F14,95 F7,00 F20,00 F2,37 FJednota F22,75 F9,00 F30,00 F4,03 FVenk. vz F9,26 F6,00 F14,00 F1,34 FAktiv F7,05 F2,00 F10,00 F1,43 FVnitř. vz F11,08 F5,00 F15,00 F1,73 FGener F4,06 F1,00 F5,00 F0,90 FHypotéza FAno ü FNe û FCelkem Fsprávných F1. Předpokládáme, že muži budou hodnotit klima školy jako negativnější s porovnání s ženami. Fû F0 F2. Předpokládáme, že věková kategorie mladších učitelů bude hodnotit klima školy pozitivněji. Fû F0 F3. Předpokládáme, že věková kategorie starších učitelů bude hodnotit klima školy negativněji. Fû F0 F4. Předpokládáme, že na vesnických školách je klima pozitivnější, než na městských školách Fü F1 F5. Předpokládáme, že na malých školách (s menším počtem učitelů) bude pozitivnější klima školy, než na velkých. Fü F1 F9 F10 Shrnutí —Víme, že… Fmuži se dívají na klima školy pozitivněji, než ženské pohlaví Fučitelé s delší praxí vnímají prostředí školního klima lépe, než učitelé s kratší dobou praxe Fnejnegativněji hodnotí klima školy začínající učitelé Fna menších školách je, podle subjektivního pocitu učitelů, lepší klima než ve větších školách > F11 Info zdroje FHORVÁTHOVÁ, K. Klíma školy. Pedagogická orientace 2005, č.1, s. 37-45. ISSN 1211-4669. FSVOBODOVÁ, Jarmila. Utváření klimatu ve školní třídě a výchovné skupině. In STŘELEC, Stanislav . Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU v Brně, 2002. s. 82-91. ISBN 80-86633-00-4. FPRŮCHA, J; WALTEROVÁ, E; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2001. s. 322. ISBN 80-7178-772-8. FMAREŠ, J. Sociální klima školy. Pedagogická revue, 2000, roč. 52, č. 3, s. 241-254. ISSN 1335-1982. > F12 — — — — Děkuji Vám za pozornost! učitel a žák >