ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTNÍCH SITUACÍ OP3BP_PSKS Komunikace (opakování) Postoje ke konfliktu Komunikace - druhy Neverbální sdělování pohledy sdělování výrazem obličeje (mimika) sdělování pohyby sdělování fyzickými postoji (posturologie) sdělování gesty (gestika) sdělování dotykem (haptika) sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) sdělování úpravou zevnějšku Komunikace jednáním Verbální zvuková (systém fonetických znaků) i písemná forma (systém grafických znaků) řeči otázky: Kdo, co, jak, komu, efekt? Co řečeno nebylo, kdy (situace), s jakým záměrem? paralingvistické aspekty řeči: Intenzita hlasového projevu Tónová výška hlasu Barva hlasu Délka projevu Rychlost projevu Přestávky v projevu Akustická výplň přestávek Přesnost projevu Způsob předání slova Jak efektivně komunikovat ochota efektivní komunikace není samozřejmá; může být velmi těžká je těžší v situaci kdy je velký rozdíl v potřebách a očekávání je velký rozdíl v hodnotové orientaci je velký rozdíl v komunikačních stylech respekt k vlastním názorům i názorům druhých dovednost komunikovat vědět, jak komunikujeme v současnosti co jsou naše citlivá místa vědět, kde jsou naše hranice Můj způsob řešení konfliktu při výměně názorů mě vždycky rozčíli, když... Obvykle na to reaguji tak, že... Když chci situaci zlepšit, tak... Postoje ke konfliktu Co je to konflikt? Postoje ke konfliktu Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Konflikt v běžném životě i ve škole Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... Konflikt běžně potkáváme i ve škole ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáků, eventuálně nepedagogickým personálem tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů konflikt nemusí mít vždy negativní náboj konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva osvojení nových komunikačních dovedností upevnění stávajících sociálních vztahů dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině dovednost jasného vyjadřování stanovisek dovednost efektivní komunikace osvojení dovednosti naslouchat konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám