zvládaní konfliktních situaci op3bp psks Postoje ke konfliktu (opakování) Cyklus konfliktu Postoje ke konfliktu d Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: D Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... d Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) d Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Konflikt v běžném životě i ve škole d Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... d Konflikt běžně potkáváme i ve škole vl I • • v . • *■ r • Ir • t r v . v» r-\r I -\r r ačkoli je často spojován s násilím, jedna se většinou spis o nedorozuměni, pomluvy, verbální napadení... Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáků, eventuálně nepedagogickým personálem tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Prínos konfliktů d konflikt nemusí mít vždy negativní náboj konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva osvojení nových komunikačních dovedností upevnění stávajících sociálních vztahů dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině dovednost jasného vyjadřování stanovisek dovednost efektivní komunikace osvojení dovednosti naslouchat konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám Změna postoje ke konfliktu Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné Uvědomit si Snažit se Umět d Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? ■ Ochota experimentovat. ■ Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Cyklus konfliktu (zesiluje) /(důsledky názory a stanoviska ke konfliktu vyhrocení zmírnění reseni stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) •Ustoupíme •Stěžujeme si •Hledáme autoritu •Nemluvíme s ním dochází ke konfliktu •Brečíme •Mlátíme kolem sebe • Vtipkujeme •Bavíme se o konfliktu Jak efektivně komunikovat d ochota efektivní komunikace není samozřejmá; může být velmi těžká je těžší v situaci kdy ■ je velký rozdíl v potřebách a očekávání ■ je velký rozdíl v hodnotové orientaci ■ je velký rozdíl v komunikačních stylech d respekt k vlastním názorům i názorům druhých d dovednost komunikovat vědět, jak komunikujeme v současnosti co jsou naše citlivá místa vědět, kde jsou naše hranice Příčiny konfliktu d Konflikty kvůli majetku Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. „Sedína mém místě." „Tohle je moje..." d Konflikty způsobené psychickými potřebami Přátelství, láska, úspěch Obtížněji řešitelné, „tváří se" často jako předchozí typ d Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. Nejhůře řešitelné Atakují naše vnímání sebe sama Reagujeme často stažením se Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu d Vnitřní (intrapsychické) D „Chci zhubnout ale TÁK milujú bůček..." d Mezi osobami (interpersonání) d Uvnitř sociální skupiny D Např. „Kliky" uvnitř pedagogického sboru d Meziskupinové D Např. žáci vs. učitelé ■ mobily ve vyučování atp. Utváření individuálních přístupů ke ko n f I i k 11^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ d osobitý styl reakcí člověka na konflikt vznikající na základě řady vlivů působících na člověka: D společenský postoj, se kterým se ztotožňujeme v názoru na konflikt, D vzory jednání, které jsme odpozorovali od svých rodičů, učitelů, oblíbených filmových hrdinů a jiných významných osobností v konfliktních situacích I naše přímá osobní zkušenost s konfliktem Přístupy ke konflik únik, vyhýbání se konfliktu: představa, že konflikt je „špatný" vyhýbání se dotyčné osobě („Nemám s ním problém, jen ho nechci vidět...") odmítání vlastních neg. pocitů („To mi nevadí, to se mě nemůže dotknout...") zapírání konfliktu („Toto přeci ještě není konflikt...") přizpůsobení (souhlas j e j ednodušší) („Ano, samozřejmě, že máš pravdu...") nevede k řešení, potlačované emoce, latentní konflikt konfrontace představa, zeje potřeba se konfliktu postavit, vnímá situace jako „buď-anebo", „kdo s koho" hájení vlastních pozic a odmítání argumentů oponenta („Pravdu může mít jenjeden!; Tady jde o princip!") konfrontace z pozice síly vztah nadřízený-podřízený, učitel-žák, starší-mladší... („Už j sem řekl!") často nevede k řešení, často dlouhý a úporný boj řešení problému nutné sebevědomí, ochota a komunikační dovednosti • kompromis - vyjednávání, každý se něčeho vzdá - účinný tehdy, kdy se podaří prosadit podstatné, v opačném případě -rozmrzelost a přizpůsobení se dohoda - „win-win" strategie, ochota vyjít vstříc - jde o to, aby byly uspokojeny potřeby obou stran, příčin konfliktu i to, co obě strany dohodou riskují, důvěra velká šance na potlačení konfliktu v budoucnu