ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTNÍCH SITUACÍ OP3BP_PSKS jzvládání (školní) zátěže žáky a studenty Škola jako zdroj zátěže □ Od počátku je lidský život zdrojem napětí a stresu □ Stres je termín v používaný psychologii a biologii. Poprvé se objevil ve 30. letech (Selye), brzy pronikl i do běžného jazyka. Popisuje důsledky selhání organismu (lidí nebo zvířat) reagovat přiměřeně na emocionální nebo fyzické ohrožení, ať už skutečné či domnělé. □ Symptomy zahrnují: poplachovou reakci s produkcí adrenalinu; odpor (projevy zvládání); poté dochází k vyčerpání, může následovat smrt. □ Příznaky: podrážděnosti, svalové napětí, neschopnost soustředit se a různé fyziologické reakce, jako jsou bolesti hlavy a zvýšená tepová frekvence. GAS (SeIye) Typy □ Selye □ Eustres □ Distres □ „objektivní pojetí" Holmes a Rahe □ Životní události jako indikátor ohrožení stresem Skála životních událostí (Holmes, Rahe) □ Smrt partnera 100 □ □ Rozvod 73 □ □ Rozchod manželů 65 □ □ Výkon trestu 63 □ □ Smrt blízkého příbuzného 63 □ □ Vlastní zranění nebo nemoc 53 □ □ Sňatek 50 □ □ Výpověď z práce 47 □ □ Smíření manželů 45 □ □ Odchod do penze 45 □ □ Onemocnění rodinného příslušníka 44 □ □ Těhotenství 40 □ □ Sexuální potíže 39 □ □ Přírůstek nového člena do rodiny 39 □ □ Změna zaměstnání 39 □ □ Změna finanční situace 38 □ □ Smrt blízkého přítele 37 □ □ Změna pracovního zaměření 36 □ □ Zabavení zastaveného majetku 30 □ Změna zodpovědnosti v zaměstnání 29 Odchod syna nebo dcery z domu 29 Problémy s příbuznými ze strany partnera 29 Vnikající osobní úspěch 28 Manželka začala nebo přestala pracovat 26 Zahájení nebo ukončení studia 26 Změna životních podmínek 25 Změna osobních zvyků 24 Problémy s nadřízeným 23 Změna bydliště 20 Změna školy 20 Změna rekreace 19 Změna náboženských aktivit 19 Změna společenských aktivit 1 8 Změna spánkových návyků 16 Změna stravovacích návyků 15 Dovolená 13 Vánoce 12 Drobné orušení zákona 11 Lazarus □ Transakční pojetí stresu □ Význam poznávacích procesů □ Primární a sekundární hodnocení situace Kontinuum StreSOrŮ (Wheaton, 1996, s. 48) makrostresory traumata životní události každodenní starosti chronické stresory hrozby diskrétní stresory spojité stresory Zvládání zátěže (coping) □ nejednotnost vymezení — řada teorií □ http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/55/3/234.pdf □ původně — jen zvládání nadlimitní zátěže s důrazem na fyziologické projevy (Selye) □ současná pojetí □ obranné vs. zvládací reakce (Haanová) □ transakční model (Lazarus, Folkmanová) ■ vztah mezi prostředím a osobou; zdůrazňují i jeho procesuální povahu ■ zvládací strategie, zvládací styl vs. aktuální rešený problém □ teorie adaptační úrovně (adaption-level theory; Cohen a Evans) ■ úroveň stresoru posuzujeme podle naší předchozí zkušenosti; známé vnímáme jako méně závažné □ vědomá adaptace na stresor (např. Kohn) ■ daily hasless □ obsahově neutrální kategorie — příklady: □ pozitivní — aktivní přístup, hledání sociální opory... □ negativní — self-handicaping strategies, útěk do nemoci, abúzus, přejídání, „závadové party"... □ hlavní dimenze: □ funkce (zvládnutí situace / emoce); cíle (primární / sekundární kontrola); orientace (k / od problému); podstata řídících procesů (behaviorální / emocionální) Zvládání zátěže □ obranné nebo zvládací reakce — funkce □ redukují distres □ řídí emoce □ mají dynamickou povahu □ jsou potencionálně vratné □ obsahují dílčí složky □ rozvíjejí se s věkem (dle Ericksonová, 1997) Zvládání zátěže Obranné reakce □ obsahují implicitní operace □ aktivace intrapsychicky □ obtížněji pozorovatelné □ neuvědomované □ neovlivněné vůlí □ determinovány osobnostně □ základem instinktivní chování □ nepředchází hodnocení situace □ výsledkem automatické chování Zvládací reakce □ obsahují explicitní operace □ aktivovány okolnostmi □ snadněji pozorovatelné □ uvědomované □ ovládané vůlí □ determinovány osobnostně i situačně □ základem kognitivní procesy □ předchází analýza situace a vlastních možností □ výsledkem je promyšlené chování Hodnocení zátěže žákem □ Primární (apraisal) □ hodnocení stresoru a situace (možný problém — rozsah zkušeností žáka; vnímání ovlivněno ego-obranou atd.) □ Sekundární (secondary apraisal) □ odhad vlastních možností zvládnout stresor ■ úvaha, zda obstojím nebo selžu ■ úvaha, zda mám potenciál řešit problém ■ úvaha, zda zvládnu své vlastní emoce ■ odhad dalšího vývoje problému □ Je důležité, zda žák vnímá situaci jako ovlivnitelnou. □ Nácvik / intervence je snažší u aktivních strategií Typy zvládání školních zátěžových situací Skinnerová, Wellborn, 1997 — analýza teorií □ plánovité řešení problému □ hledání kontaktu s jinými lidmi □ vyhýbání se kontaktu s nepříjemnou situací □ nekontrolované vybití emocí □ absence zvládání Ayers et al. (dotazník HICUPS) — faktorová an. □ aktivní zvládací strategie □ strategie odvádějící pozornost □ strategie vyhýbání se □ strategie vyhledávání sociální opory Faktory komplikující zvládání □ Vnitřní □ naučená bezmocnost □ pesimistický vysvětlovací styl ■ příčiny neúspěchu stabilní, globální a vnitřní; úspěchu nestabilní, lokální a vnější (Eisner, Seligman, Taylor) □ Vneisi □ rozporné výchovné styly rodičů, či jejich chybění, nepříznivé vlivy vrstevníků, nepříznivé vlivy školy, nepříznivé vlivy komunity (např. etnicita — Gonzales, Kim 1997) Faktory usnadňující zvládání Vnitřní □ osobnost: temperament, well-being, sebedůvěra, self-efficacy, smysl pro humor... □ odolnost (resiliency) a nezdolnost (hardiness) □ optimistický vysvětlovací styl □ naděje □ vnímaná kontrola a řízení □ vnímaná osobní zdatnost (self-efficacy) □ Vnější □ sociální opora □ J. Křivohlavý - Psychologie zdraví (Portál, Praha 2001) Metody - příklady □ Pozorování □ (Coping Inventory — Zeitlin) □ Rozhovor □ (standardizovná či polostandardizovaná podoba) □ často problematický u chlapců (neradi hovoří o problémech) □ Dotazníky a posuzovací škály □ klasika žánru (pro dospělé) - Ways of Coping Questionnaire - Susan Folkman & Richard S. Lazarus □ diskutabilnípsychometrické parametry (self-report); často průřezový charakter, problematické statistické zpracování (FA); Lazarus doporučuje klastrovou analýzu (zajímá nás právě individuální specifičnost) □ přehled metod — Čáp, Mareš, s. 548-549 □ v ČR v současnosti neexistuje standardizovaný nástroj; převažují metody pro experimentální použití — např.: ■ CTK (T. Kohoutek, inspirováno Seifke-Krenke, Lazarus, Folkman) Metody — inventáře situací (př. CTK) vůbec neplatí trochu platí docela platí tla pl 1. Hádáme se s rodiči. 0 2 3 2. Rodiče se mezi sebou hádají. 0 2 3 3. Spatně se snášíme se sourozencem/sourozenci. 0 2 3 4. V naší rodině došlo k nějaké závažné nepříznivé události. 0 2 3 5. Mám pocit, že mě rodiče příliš omezují. 0 2 3 6. Rodiče nejsou spokojeni s mými kamarády. 0 2 3 7. Rodiče jsou nespokojení s mým školním prospěchem. 0 2 3 8. Rodiče nesouhlasí s tím, jak se chovám a jak se upravuji. 0 2 3 9. Mám pocit, že nemůžu zvládnout učivo tak, jak bych měl/a. 0 2 3 10. Často nosím poznámky. 0 2 3 11. Mám neshody a problémy s některými z učitelů. 0 2 3 12. Škola mě nebaví, nejraději bych už do školy nechodil/a. 0 2 3 13. V naší třídě jsou špatné vztahy. 0 2 3 14. Někteří z mých vrstevníků se ke mně chovají nepřátelsky. 0 2 3 15. Mám potíže s láskou. 0 2 3 16. S většinou svých vrstevníků si nerozumím. 0 2 3 17. Schází mi dobrý kamarád/kamarádka. 0 2 3 18. Mám málo volného času, který bych mohl/a trávit 0 2 3 s kamarády/kamarádkami. 19. Mám zdravotní problémy. 0 2 3 20. Jsem nespokojený/á se svými schopnostmi, s tím, co dovedu. 0 2 3 21. Trápí mě, že nevím, co chci dělat po ukončení školy. 0 2 3 22. Mám více neshod s dospělými než dřív. 0 2 3 23. Nemůžu se věnovat tomu, co chci a co plánuji. 0 2 3 24. Nevím si rady s některými svými pocity, které jsem dříve neznal/a. 0 2 3 25. Na řadu věcí se teď dívám o hodně jinak, než když jsem byl/a mladší. 0 2 3 26. Mám pocit, že nevím, co vlastně chci. 0 2 3 27. Představuji si, že bych chtěl/a hodně věcí ve svém životě změnit. 0 2 3 28. S mnoha lidmi si rozumím lépe než dřív. 0 2 3 Metody — inventáře reakcí (př. CTK) vůbec neplatí trochu platí docela platí platí 1. Usiluji o to otevřeně si prosadit svou. 0 2 3 2. Obrátím se na někoho, kdo mi může poradit, co mám dělat. 0 2 3 3. Hledám nějaké rozptýlení, zábavu, která by mě přeladila. 0 2 3 4. Nechci, aby na mě druzí viděli, že něco není v pořádku. 0 2 3 5. Nedělá mi obtíže vyříkat si problém s tím, koho se týká. 0 2 3 6. Zpětně si uvědomím, že se vlastně tolik nestalo a nemá smysl se tím dále 0 2 3 zabývat. 7. Promýšlím, jak by se dal problém řešit. 0 2 3 8. Představuji si, jak by bylo dobře, kdyby problém prostě nebyl. 0 2 3 9. Neskrývám svoje pocity a dávám je otevřeně najevo. 0 2 3 10. Snažím se něco aktivně podniknout, abych problém vyřešil/a. 0 2 3 11. Představuji si, jak se problém vyřeší sám. 0 2 3 12. Omlouvám se a snažím se napravit, co se stalo. 0 2 3 13. I když se snažím ovládat a jednat rozumně, často se mi to nakonec 0 2 3 nepodaří. 14. Raději „vypnu" a od problému si odpočinu u televize apod.. 0 2 3 15. Jsem zvyklý/á řešit věci v klidu. 0 2 3 16. Snažím se zapomenout na to, co se stalo. 0 2 3 17. Svěřím se kamarádovi/kamarádce, vypovídám se. 0 2 3 18. Snažím se dělat něco, u čeho můžu na problém zapomenout. 0 2 3 19. Pohovořím si s učitelem. 0 2 3 20. Nechci, aby o mém problému kdokoli věděl. 0 2 3 21. Snažím se najít si o problému co nejvíce informací v knihách, na 0 2 3 internetu a podobně. 22. Snažím se přijít na to, kde jsem sám/sama udělal/a chybu. 0 2 3 23. Myslím na neskutečné nebo fantastické věci, abych se cítil/a lépe. 0 2 3 Literatura (výběr) □ Čáp, Jan, Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2000. s. 527-563 □ Frydenberg, Erica. Adolescent Coping : Theoretical and Research Perspectives. Routledge 1 996. (a novější vydání) □ http://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpag e=1&docID=10057307&f00=text&frm=smp.x&hitsPerPage=10&layou t=document&p00=coping&sortBy=score&sortOrder=desc