ZÁSOBOVACÍ FUNKCE Zásobování …….a… o Pořizování, obstarávání = získávání vstupů různého charakteru pro různé potřeby podniku a podnikových procesů a aktivit o Nákup – proces získávání zboží, komodit, materiálů a služeb pro jejich další využití a naplnění podnikových cílů (účel: opětovný následný prodej; pro spotřebu nebo přepracování) - 80% z tržeb o Zásobování – procesy spojené s manipulací se vstupy materiální povahy („materiálový management“) u vstupu do podniku a v intrapodnikových tocích) o Outsourcing o Dodavatelský řetězec o Zajištění zpětných toků Nákup/pořizování/zásobování… a jiné podnikové funkce obstarávání Hodnotový řetězec infrastruktura podniku P O řízení pracovních sil D P technologický rozvoj (tj. obecně know-how, výrobní Ů postupy, resp. technologie) R N obstaravatelská činnost (nákup vstupů jako funkce, tj. É i jako technologie, tj. např. způsoby jednání s partnery, ICT, pravidla hodnocení…) č i řízení výroba řízení marketing n vstupných a výstupných a servis n operací provoz operací odbyt o s t P R I M Á R N Í činnosti i Nákup a Hodnotový řetězec VSTUPNÍ LOGISTIKA přijetí distribuce uskladnění,zařazení, přiřazení, začlenění skladování ošetřování vstupů ……………………. OBSTARAVATEL. ČINNOST plánování organizování přikazování koordinaci motivování (tj. vedení lidí) evidence kontrola …metody, způsoby jednání… Předmět nákupu a definování Nákup, zásobování…a… o Politika a etika podniku o Životní prostředí, stakeholdeři o Zdroje podniku Strategický nákup o Strategické cíle podniku - strategické cíle nakupování SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ, ZVYŠOVÁNÍ VÝKONŮ, DIFERENCIACE, ZACHOVÁNÍ AUTONOMIE… make-or-buy outsource o Strategické cíle na funkční úrovni – strategické cíle nakupování VÝVOJ NOVÉHO PRODUKTU, ZLEPŠENÍ IMAGE… o Počet a struktura dodavatelů o Náklady celkem a ve struktuře + Paretovo pravidlo o Kritické položky nákupu – kritické faktory? o Síla dodavatelů o Potřeba kontroly o Single versus multiple sourcing o 5 „R“ = správná cena, kvalita, čas, kvantita, místo Strategický nákup o Vztahy a rozvoj vztahů s dodavateli o Vyhledávání nových zdrojů a jejich hodnocení (koncentrace poptávky, rizika a rozdělení rizik: situační analýza volba nákupních cílů a strategie poznání potřeb analýza a volba nákupního trhu analýza a volba dodavatele poptávka a hodnocení nabídky jednání s dodavateli hodnocení dodavatele Vícefaktorové rozhodování, scoring modely, cenová analýza, portfolio dodavatelů, polarita dodavatelů… Nákupní rizika a kontinuita potřeby o Tržní (výpadek dodavatele, výkonu, ceny) o Podniková (materiálového hospodářství, výroby, prodeje, finanční, výzkumu a vývoje..) o Potřeba – kontinuální, nepravidelná, prvotní, jednorázová… o rutinní obstarávání o nerutinní obstarávání o ojedinělý/náhodný/ málo častý nákup o strategicky důležitý nákup (strategická příležitost, spekulativní nákup…) o problémový nákup (velké riziko) o + termínový nákup (forward buying), o + objemové obchody Co je strategický nákup…? Taktický a operativní nákup… o Některé činnosti podobné jako u S o Převaha „zásobování“ – individuální v případě potřeby, pořizování zásob, zásobování synchronní se spotřebou/výrobou o Odvolávka dodávky, rozpisy dodávek, dodací listy, fakturace, platební aviza, specifikace objednávek, zjištění kontroly kvality, reklamace o Příjem vykládka vybalování kontrola sklad/výroba zpětné toky Příklad „příjem vstupů“ o Určování stavu – atributů – vstupů o Tvar, velikost, rozměry….citlivost o Rozsah zásilek o Časové rozložení zásilek o Manipulace o kontrola o Prostorové uspořádání vstupu – stanovení potřebných ploch, objektů, uspořádání nakládací a vykládací zóny o Skladové zařzení o Dopravní a manipulační zařízení o Kontrolní a měřící zařízení o Likvidace odpadů Organizace a řízení nákupu…. Schopnosti a kompetence, potřeby a zdroje, charakter předmětů nakupování – strategický (S), taktický(T) a operativní (O) Začlenění do podnikové struktury, vymezení úkolů, vymezení postupů a procesů, vymezení kompetencí, pravidla informačních a dokladových toků… liniová, funkční, liniově-štábní, liniově-funkčně-štábní, projektová, maticová, síťová… Ø Centralizace strategického Ø Centralizace STO Ø Centralizace vs decentralizace jednotlivých procesů a činností nákupu (např. vstup, kontrola, evidence, sklad…) Ø Teritoriální, komoditní (produktové), projektové, charakter dodavatelů, dle fází nákupního procesu… Náklady nákupu… o přímé materiálové náklady (ceny surovin, materiálů, polotovarů, zboží…) o náklady na vázaný kapitál (souvisí se zásobami v podobě kalkulovaných úroků na cizí kapitál vázaný v zásobách) o vlastní náklady procesu nákupu (mzdy, dopravní náklady, náklady na manipulaci, skladování, obchodní jednání, poštovné, atd.) Příklad režijních N útvaru nákupu: režijní mzdy a platy, školení, odpisy DM, cestovné, pohonné látky, režijní materiál, N na prezentaci……. Atributy dodavatelů