Internetové poradenství Úvod do internetového poradenství Internetové poradenství (IP) – poradenská služba klientům, kteří se ocitli v situaci, pro jejíž řešení vyhledávají pomoc odborníků prostřednictvím internetu a zároveň nechtějí nebo nemohou komunikovat s odborníkem telefonicky či osobně. Dělení IP • Pasivní IP – výzor webových stránek poradenských institucí, poskytnuté informace • Aktivní IP – podle způsobu komunikace • Prostřednictvím e-mailu • Prostřednictvím písemného chatu • Prostřednictvím audiochatu (např. Skype) • Prostřednictvím videochatu Základní principy IP (maily) • Anonymita • Asynchronní komunikace – garance doby odpovědi • Vysoká dostupnost, disponibilita, nízkoprahovost • Nezávaznost • Určitá požadovaná technická úroveň • Princip trvanlivosti odpovědi – možnost vracení se klienta k odpovědi, větší důraz na to aby odpověď obstála i po čase, může být konzultována s dalšími lidmi v okolí, … Hranice internetového poradenství Internetové poradenství nemůže: • Nahrazovat klasickou psychoterapii • Provádět diagnostiku klientova problému • Interpretovat situaci (objasňovat, vykládat zdroje a příčiny problémů klienta) • Poskytovat „zaručené a univerzální rady“ • Být „důvěrným přítelem klienta“ a nahrazovat jeho přirozené prostředí • Manipulovat klienta k rozhodnutí • Navazovat klienta na organizaci a jí poskytovanou službu (zdroj L. Ptáček) Možnosti internetového poradenství Internetové poradenství může: • Poskytnout emoční podporu klientovi (pochopení, povzbuzení, ocenění a další) • Legalizovat jeho pocity a prožívání • Může být dobrým prvokontaktem (díky němu může klient získat důvěru a rozhodnout se pro další jiná řešení) • Poskytnout ověřené informace • Nabízet různé varianty řešení problémů a potíží, rozšiřovat pohled na danou věc • Poskytnout důvěru a anonymitu, bezpečný kontakt • Zplnomocňovat klienta k tomu, aby aktivně řešil svoji situaci • Doprovázet klienta (zdroj L. Ptáček) Fáze procesu práce s mailovým kontaktem • přijetí elektronické pošty • vyhledávání klienta v předchozích kontaktech • zjišťování zakázky • formulace odpovědi • porovnání s jinými maily, inspirace • konzultace s kolegou • odeslání odpovědi Struktura e-mailové odpovědi Má čtyři základní části: • Pozdrav a oslovení klienta • Úvodní text = sumarizace dotazu – nástroj jak eliminovat, že se s klientem úplně minu • Vysvětlující a komentující text – jiné možnosti, rozšíření obzorů, návrh jiného kontaktu (pokud je třeba) • Zakončení odpovědi – vyslání na cestu Typologie e-mailů v IP • Informativní e-mail • Testovací e-mail • Zneužívající e-mail • Naléhavý e-mail • Poradenský e-mail