Dospívání Pubescence a adolescence Období dospívání § Dlouhé období – od 11-12 roku do 20 let § § 1. Období pubescence – od 11 do 15 let § Fáze prepuberty – začíná prvními známkami pohlavního dospívání a urychlením v růstové křivce, u dívek trvá obvykle od 11 do 13 let, u chlapců o rok až dva později. § Fáze vlastní puberty – u dívek začíná nástupem menarché, u chlapců první polucí, trvá zhruba do 15 let § § 2. Období adolescence – dosahuje se plné reprodukční zralosti a dokončuje se tělesný růst, přechod na střední školu , častější a hlubší erotické vztahy, mění se sebepojetí dospívajících Sekulární akcelerace § Sekulární akcelerace – celkové urychlování růstu a vývoje v průběhu staletí. Menarché se u dívek objevuje zhruba o 4 měsíce dříve za desetiletí (od konce 19. století). § Otázka zda sekulární akcelerace tělesného vývoje přináší sebou také nástup duševního vývoje? Psychický vývoj opožděný x akcelerace paralelní v obou oblastech. § § E. H. Erikson – psychosociální moratorium Motorický vývoj § Výraznější zrychlený vývoj motoriky, získávají dovednosti vyžadující sílu, hbitost, jemnou pohybovou koordinaci i smysl pro rovnováhu. Zájem a seberealizace v oblasti sportu, z úspěchů v těchto aktivitách získává dospívající posilu pro své ohrožené sebehodnocení. Vývoj vnímání § Pokračuje významně rozvoj vnímání. § Důraz na vizuální vnímání, souvisí s abstraktním myšlením. § Představy méně živější, klesá eidetická schopnost. Změna systému výuky – důraz na abstrakce, ne jen jednostranné opření o názornost. Vývoj myšlení § Piaget – kolem 11., 12. roku přechod do stádia formálních operací. § Rozvíjí se: § 1. Schopnost pracovat s obecnějšími, abstraktními pojmy, které jsou vzdálené bezprostřední smyslové zkušenosti. § 2. Diferenciace – dospívající při řešení problému se již nespokojí s jediným řešením, které se nabízí. Uvažují o různých alternativách, hodnotí je. § 3. Schopnost práce s domněnkami, které nejsou opřeny o reálnou zkušenost, jsou pouze možné až fantastické. § 4. Schopnost aplikovat logické operace nezávisle na obsahu soudů. § 5. Schopnost metakognice – myslet o svém myšlení, vytváření soudů o soudech. Emancipace od rodiny § Potřeba postupně dosahovat vlastní samostatnosti, aniž by přitom ztratili pozitivní vztah ke svým rodičům. § Navazování vrstevnických vztahů § Skupinová izosexuální fáze § Individuální izosexuální fáze § Přechodná etapa § Heterosexuální fáze polygamní § Heterosexuální fáze monogamní – hlubší zamilovanost do jedné osoby Typické problémy dospívajících § Rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí § nutnost chodit do školy, ač se cítí zralí pro pracovní aktivitu a s ní spojenou ekonomickou nezávislost § fyzická zralost pro sexuální aktivitu a touha po ní, nutnost ze společenských důvodů odložit ji do pozdějšího věku § § Rozpor mezi rolí a statusem § § Rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace § § Rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společností