Reedukace zrakového vnímání Rozlišování barev a tvarů: * poznávání jedné barvy * rozlišování dvou a více barev * třídění předmětů podle barev a zároveň tvarů Zraková diferenciace: * hledání rozdílů * hledání shodných obrázků * podtrhávej písmena, která jsou shodná jako písmeno na zažátku řádku (m d k m n a e m r) * vybarvi písmeno b (b o l b b h r u s b) Zraková analýza a syntéza: * skládání rozstříhaných obrázků * skládání dřevěných kostek * dokreslování obrázků nebo písmen * skládání písmen z prvků * skládání slov z částí Zraková paměť: * Kimova hra * kreslení/sestavení dříve sledovaných sestav korálků, domina, kostek * krátkodobé exponování písmen, slabik, slov – dítě je opakuje, píše nebo kreslí * pexeso Rozlišování figura a pozadí (více obrázků přes sebe): * vyhledávání předmětů na pozadí * určení dvou písmen napsaných přes sebe Rozlišování reverzních figur (tvary lišící se ve vertikální nebo horizontální ose): * hledání stejných tvarů na řádku * označ stejné tvary * vybarvi všechna písmena „a“ červěně a všechna „e“ modře * podtrhni tvar, který je stejný jako první tvar na řádku (ab aa ba ab ab bb ab) Cvičení očních pohybů: * jmenování předmětů zleva doprava. pokládání předmětů podle diktátu * čtení izolovaných písmen, prvních písmen či slabik ve slovech na řádku * čtení ve dvojici s dipělým * usměrňování očních pohybů pomocí „okénka“ nebo záložky Postřehování (dítěti krátce ukážeme např. slabiku na kartičce, musí rychle přečíst – postřehnout), zvětšování rozsahu fixací: * rychlé postřehování písmen * postřehování předmětů, písmen a slabik promíátaných co nejkratší dobu * postřehování dvou slov lišících se hláskou (kus kos) Reedukace sluchového vnímání Nácvik naslouchání: * poznávání předmětů podle zvuku (klíče, šustění papíru) * určování délky zvuku, intenzity, kvality zvuku * poznávání písní podle melodie * poslech vyprávění * poslech nahrávek Sluchová paměť: * zapamatování hlásek, slabik, slov, číslic * rozvíjení vět (postupné přidávání dalších slov) * zapamatování melodie Sluchová diferenciace: * rozlišování slabik, slov (les – pes, vedl – vadl) * určování hlásky, kterou se dvě slova liší (pil – šil) * urči hlásku, kterou nahradíme ve slově „kos, aby vzniklo slovo „nos“ Sluchová analýza a syntéza (všechna cvičení provádíme sluchovou cestou!): 1. věta – slovo * určování počtu slov ve větě * určování pořadí slov ve větě * tvoření slov se zadanými slovy 2. slovo – slabika (přirozená rytmická jednotka řeči) * dělení slov na slabiky * poznávání určené slabiky ve slovech * vyhledávání slov s danou slabikou * vyanalyzování první, poslední slabiky ve slově * určování stejných slabik ve slovech * slovní fotbal * skládání slov ze slabik * tvoření nových slov záměnou slabik (lepí – píle) * tvoření slov ze zpřeházených slabik (le-no-ko = ko-le-no) 3. hlásková stavba slov (hláska je abstraktní, je nutná vyšší citlivost vnímání) * poznávání hlásky ve slově * vyhledávání slov s danou hláskou na začátku, na konci, uprostřed * rozklad slov na hlásky (postupujeme podle obtížnosti) * skládání slov z hlásek * tvoření slov přesmyknutím hlásek (tma – mat – tam) * rozklad slov na hlásky a tvoření nových slov * tvoření nových slov přidáním, ubráním, záměnou hlásky (b/rada, d/laň, h(l(ad, máte – dáte) * tvoření slov z pomíchaných písmen (písmenkový salát) Vnímání a reprodukce rytmu * posouzení shodnosti dvou rytmických struktur * vyhledávání grafického záznamu k slyšenému rytmu * reprodukce slyšeného rytmu * reprodukce rytmu vnímaného dotekem * provádění snadných cviků v rytmu * hra na tělo, hudební nástroje Alternativní přístupy k reedukaci SPU * Edukativně stimulační skupiny * Metoda dobrého startu * Kineziologie – One Brain * Nápravné techniky G. Fernaldové * Senzorická integrace J. Ayres * Deficity dílčích funkcí B. Sindelarové * Tréninkový program G. Spiela * Program instrumentálního obohacení R. Feuersteina * KUMOT, KUPOZ aj.