ZÁKLADY OFTALMOPEDIE - podzim 2009 SYLABUS: 1/ Paradigma oftalmopedie. 2/ Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 3/ Anatomie zrakového orgánu. 4/ Fyziologie procesu vidění (vizus, refrakce, akomodace, fixace, zornicový reflex). 5/ Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 6/ Zrakové vady – typy, etiologie, projevy 7/ Dopad zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). 8/ Vývoj zrakového vnímání, psychomotorický vývoj ZP dítěte. 9/ Raná péče – teoretická východiska, formy a služby RP, SRP, zraková stimulace. 10/ Edukace dítěte se zrakovým postižením v předškolním věku, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad, ortopticko-pleoptická cvičení. 11/ Edukace dítěte se zrakovým postižením ve školním věku, specifika výuky nevidomých a slabozrakých žáků). Výuka Braillova písma. 12/ Poradenství (SPC pro ZP, Tyfloservis, o.p.s., Tyflocentrum, o.p.s., sociální rehabilitace, SONS, Rekvalifikační centrum Dědina). 13/ Péče o později osleplé občany. 14/ Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. 15/ Kombinované postižení a jeho definice, nejčastější kombinace se zrakovým postižením. Hluchoslepota (klasifikace, vzdělávání). 16/ Metodika Lilli Nielsen, metoda bazální stimulace LITERATURA: * KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie, Brno: Paido, 2000 * PEŠATOVÁ, I. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky se zaměřením na oftalmopedii, Liberec, 1999 * PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 1998 * KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě, Praha: Septima, 2001 * KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením, Praha: Septima, 1996 * KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ, Praha: Septima, 1991 * KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku, Brno: Paido, 1996 * LITVAK, A. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých, Praha: Portál, 2002 * LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku, Olomouc, 2001 * LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I., II., Olomouc, 1991 * LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I., II., III. Praha: Scientia, 2001 * MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, Brno: Paido, 1996 * MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí, Brno: Paido, 2000 * Nielsen, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku Praha: ISV, 1998 * SMÝKAL, J. Tyflopedický lexikon jmenný, Brno: SONS, 1998 * VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku, Praha: Karolinum, 1995 * VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II.: Metoda bazální stimulace, Praha: IPPP ČR, 2001 * VÍTKOVÁ,M. A KOL. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení, Brno: Paido, 1999 * WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených, Praha: MŠMT, 1998 POŽADAVKY: * Zkouškový test KONTAKT: Helena Vaďurová e-mail: helena.vadurova@seznam.cz