Okruh č. 8 – Komunikace u osob se SP · communicatio – spojení, sdělování · obecně lidská schopnost využívat výrazových prostředků pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů · komunikační schopnost - užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách · komunikační proces – sdělování a výměna informací Komunikace * verbální - mluvená řeč, psaná forma řeči, znakový jazyk * neverbální - pohledy, mimika, gesta, fyzický postoj, haptika Dělení komunikačních forem u SP (Krahulcová-Žatková, 2002) * Daktylní abeceda (datylotika) – prstová abeceda * Pomocné artikulační znaky * Hand Mund systém, Cued speech * Mluvená hlásková řeč * Psaná forma řeči * Znakový jazyk * Znakovaný jazyk * Mimika * Gestikulace * Dramatizace * Pantomima Daktyl (prstová abeceda) * vizuálně-motorická komunikační forma * využívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek Druhy daktylu: * jednoruční * dvouruční * smíšený * dlaňový daktyl hluchoslepých – taktilní forma Nevýhody užívání prstové abecedy * nutná znalost jazyka v psané podobě * hláskování slova, věty * pomalejší než mluvení * ovlivněno úrovní motoriky Přednosti užívání prstové abecedy * podporuje zapamatování slov a jejich analýzu a syntézu (při počátečním čtení) * snadno reprodukovatelný, rychlejší než písmo * pomáhá při artikulaci * slouží k pojmenovávání tam, kde chybí znak Pomocné artikulační znaky (PAZ) · gestické pomůcky k podpoře vnímání a produkce hlásek · vztahují se k fonémům x daktylní znaky ke grafémům · používají se při tvoření, fixaci a automatizaci správné artikulace u SP · upozorňují na správnou - polohu mluvidel - rezonanci mluvidel - charakter výdechového proudu * SP děti se s PAZ seznamují v MŠ, příp. již při logopedické péči před nástupem do MŠ * jedna ruka znázorňuje PAZ a druhá ruka odhmatává vibrace nebo kontroluje výdechový proud * PAZ splňují požadavek multisenzoriálního vnímání – zrak, hmat, zbytky sluchu Hand Mund systém * manuálně orální systém * druh fonetické prstové abecedy, znázorňující činnost té části mluvidel, která je při artikulaci zraku nepřístupná * např. poloha jazyka znázorněna zvednutím prstů Cued speech - doplněné odezírání Mluvená hlásková řeč * kontakt s majoritní společností * rozvoj řeči v MŠ, ZŠ * individuální logopedická péče * nutný nácvik odezírání Odezírání * vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace * SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných * kinémů je 11 - 4 pro samohlásky (A,E,I,O+U) a 7 pro souhlásky. (Krahulcová, 1998) (Někteří autoři rozlišují 8 kinému pro souhlásky.) * * bilabiální kiném ( P,B,M) * labiodentální kiném (F,V) * lingvoalveolární kiném (T,D,N, Ť,Ď,Ň) * kiném ostrých sykavek (S,Z,C,Ř) * kiném tupých sykavek (Š,Ž,Č) * lingvoalveolární a vibrační kiném ( L,R,J) (někde právě bývá označována hláska J jako samostatný 8. kiném) * velární kiném (K,G) * bez viditelného kinému (např. H,CH,N) Stupně odezírání * Ideovizuální (globální, pasivní, primární) odezírání - dítě si na základě častého opakování spojuje pojem s faciálním obrazem osoby * Vizuálně-fonetické (technické, lexikální) odezírání - dítě, které začíná mluvit nebo už mluví, spojuje faciální obraz s konkrétním jevem a při vlastním vyslovování také s vnímáním své artikulace * Ideativní (rozumové, integrální) odezírání - dítě vnímá zrakem komplexně projev mluvící osoby a dokáže si (po pochopení obsahu) doplňovat to, co se mu nepodařilo odezřít Vnější podmínky pro odezírání * osvětlení - intenzita a směr * konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího * zrakový kontakt * mluvní technika - anatomické zvláštnosti mluvních orgánů - přiměřená artikulace - znalost konverzačního tématu Vnitřní podmínky pro odezírání · fyziologické – neporušené mentální funkce a zrak, schopnost využití zbytků sluchu a vibrační vnímání, celkový stav organismu · psychické – kvalita pozornosti, paměť, vrozené předpoklady, úroveň myšlenkových operací, schopnost převádět zrakové vjemy do pojmů, sociální zralost · verbální – slovní zásoba, znalost mluvnice užívaného jazyka, znalost větného kontextu, dosažený stupeň dorozumívacích schopností Psaná forma řeči - cílem je rozumět psanému textu a umět vyjadřovat myšlenky psanou formou Možnosti výuky čtení: - globální čtení - analyticko-syntetická metoda Mimika * vyjadřuje pomocí výrazu obličeje emoce, např. zlé nebo radostné pohledy * mimika může být součástí znaku (tzv. nemanuální faktory) Gestikulace * umožní první porozumění řeči * podporuje schopnost nápodoby * připravuje půdu pro používání slov Dramatizace * nácvik sociálních dovedností Pantomima * kultura neslyšících Doporučená literatura: KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002