SP4MP_MTO2 Úkol č. 2 Dana Brídziková Téma: Žáci dvakrát výjimeční Výzkumný problém: Sluchově postižení nadaní žáci na základní škole Výzkumná otázka: Jak sluchové postižení ovlivňuje vývoj nadání u dítěte na ZŠ? Teoretická hypotéza: Sluchové postižení ovlivňuje vývoj nadání u dětí na ZŠ. Pracovní hypotéza: * Čím závažnější je porucha sluchu, tím jsou horší podmínky pro rozvoj nadání.[u1] * Čím vyšší je míra vysokého nadání u dítěte, tím menší jsou dopady sluchového postižení na jeho osobnost. * Sluchové postižení ztěžuje rozvoj nadání[u2] . Koncept: Nadané dítě se sluchovým postižením Konceptualizace: Za nadané sluchově postižené dítě považujeme to dítě, kterému bylo diagnostikováno nadání a zároveň má sluchové postižení Operacionalizace: - nadání v přírodovědné oblasti - za sluchové postižení považujeme děti s praktickou nebo totální hluchotou - dítě musí splňovat obě výše uvedené kritéria [u3] Problematice vzdělávání sluchově postižených je v současnosti věnována velká pozornost. Stejně tak se čím dál častěji setkáváme s výzkumy problematiky výchovy a vzdělávání nadaných žáků. [u4] Ovšem do dnešního dne ještě nebyla zpracována studie zaměřující se na kombinaci těchto dvou výjimečností u jednoho žáka. Cílem výzkumu vlivu sluchového postižení na vývoj nadání je zjistit[INS: , :INS] jak je u sluchově postižených odhalováno nadání a jak na sebe tyto dva faktory působí. K mému výzkumu bych k získávání dat zvolila dotazník. Díky tomuto způsobu mám možnost získat mnoho dat za relativně krátkou dobu. [u5] O vyplnění mého dotazníku bych poprosila pedagogy v praxi, kteří již pracují se sluchově postiženými žáky. Při tomto výzkumu bych mohla narazit na neochotu učitelů s vyplňováním dotazníků. proto bych jim dotazníky chtěla dávat osobně a vysvětlit jim jejich využití. Také je velice obtížné najít nadaného žáka s takto závažným postižením sluchu. Dále by mohl být etický problém, jak posléze přijít na úskalí jejich vývoje. Ne mnoho nadaných žáků je rádo středem pozornosti, natož, jsou-li ještě handicapováni. V tomto případě bych určitě poprosila o spolupráci rodiče, kterým bych přislíbila anonymitu. 1) Jak se u sluchově postižených dětí může projevit nadání? * v matematice * v jazyce * jinak 2) Je možné optimálně rozvíjet u sluchově postižených žáků jejich talent? 3) Jakým způsobem můžeme působit na rozvoj nadání u sluchově postižených žáků? 4) Je možné odhalit u sluchově postižených žáků vysoké nadání? 5) Jakým způsobem můžeme u sluchově postižených žáků nadání odhalit? 6) Jakým způsobem bychom měli postupovat v případě odhalení nadání u sluchově postiženého žáka? 7) Existují obecná pravidla jak v takovémto případě postupovat? ano - ne 8) Můžeme v případě rozvoje nadání u sluchového dítěte postupovat stejně jako u dítěte intaktního? Proč? [u6] Doporučená literatura: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-721-6213-6 HORÁKOVÁ,R. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5120-0 KURIC, J. Ontogenetická psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2001. ISBN 80-214-1844-3 LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris, 2001. ISBN 80-88778-32-8 MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy - příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno, 2006. ISBN 80-210-3979-5 MÖNKS, J., F., YPENBURG, H., I. Nadané dítě. Praha: Grada Publishing a.s. 2002. ISBN 80-247-0445-5 NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0 NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0 PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23897-1 PIAGET, J. Psychologie inteligence, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. ISBN 14-018-66 PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-407-9 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4 ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-721-6232-2 [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Nepříliš zdařilý projekt, zásadní chybou je, že kladete výzkumné otázky respondentům. :INS] ________________________________ [u1]Lze předpokládat [u2]Lze předpokládat [u3]Musíte konceptualizovat a operacionalizovat všechny koncepty, které ve svém výzkumu používáte – tj. „dopad sluchového postižení na osobnost“, „podmínky pro rozvoj nadání“ atd. [u4]Bez konkrétních odkazů jsou to jen velmi obecná a nicneříkající tvrzení. [u5]Měla jste rozhodnout a zdůvodnit volbu své výzkumné strategie. [u6]Pokládat takové otázky rodičům nebo učitelům není dobrý způsob, jak odpovědět na vaši výzkumnou otázku – ta si žádá srovnání žáků s různým nadáním/postiženími atd. Tak jak se chcete dotazovat děláte spíš výzkum na téma „Názory učitelů na vzdělávání žáků s nadáním a sluchovou vadou.“