Kód kurzu: SP4MP_MTO2 Metodologie 2 Číslo úkolu: 6 Jméno autora: Lucie Dvořáková (učo: 366457) TÉMA: Problematika vývojových poruch řečové komunikace u dětí. VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Frekvence poruch řečové komunikace u dětí předškolního a mladšího školního věku. V dnešní době stále více slyšíme z médií, od pedagogů, že děti, které nastupují do 1. třídy nedají dohromady větu, není jim rozumět, mají problémy se sykavkami a vibranty. Cílem mého výzkumu je zjistit, zda je frekvence výskytu poruch řečové komunikace skutečně tak vysoká, jak je nám to prezentováno[u1] . Dále o jaký typ PŘK se jedná, zda je z tohoto důvodu odložena povinná školní docházka, zda je výskyt PŘK vyšší u chlapců či u dívek. A pokud se skutečně jedná o PŘK, tak jaké je poskytnutí potřebné logopedické péče. VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jaký je [INS: :INS] výskyt poruch řečové komunikace při nástupu do 1. třídy ZŠ?[u2] VÝZKUMNÁ STRATEGIE: kvantitativní – Cílem je testování hypotéz o skupinách, ne o jedincích. TEORETICKÁ HYPOTÉZA: Porucha řečové komunikace u dětí významně ovlivňuje nástup do 1. třídy ZŠ. PRACOVNÍ HYPOTÉZY: Počet chlapců, kteří budou mít uvedenou poruchu řečové komunikace, bude významně vyšší než u dívek. Výskyt poruch řečové komunikace u dětí na prvním stupni základních škol se projeví tak, že budou v tomto období pravidelně navštěvovat logopedická pracoviště. Objeví-li se porucha řečové komunikace, je odborná pomoc nejčastěji doporučena dětským lékařem. Vyskytuje-li se porucha řečové komunikace u dítěte předškolního věku, je z tohoto důvodu nástup školní docházky odložen o jeden rok. [u3] KONCEPTUALIZACE: Vývoj řeči žáků 1. stupně základní školy souvisí s problematikou vývojových poruch řečové komunikace. [u4] OPERACIONALIZACE: Kladná odpověď na otázku: Vyskytuje se porucha řečové komunikace? Frekvence návštěv logopedické ambulance. Přesvědčení, že návštěva logopeda vždy odstraní poruchu řečové komunikace. Souhlas s tím, že pokud se vyskytuje porucha řečové komunikace, vyskytují se i problémy s učením, čtením a psaním. Nástup do 1. třídy o rok později signalizuje poruchu řečové komunikace. [u5] METODA SBĚRU DAT: dotazník. Je určen především pro hromadné získávání údajů a jeho hlavní výhodou je získání velkého množství informací při malé investici času. Dotazníky bych rozesílala elektronicky, poštou nebo předala osobně do základních škol (učitelům a rodičům). VÝZKUMNÝ VZOREK: učitelé 1. stupně ZŠ a rodiče dětí předškolního věku a 1. stupně ZŠ. Velikost vzorku: 150-200.[u6] DOTAZNÍK PRO UČITELE: 1. Jaký je počet žáků ve Vaší třídě? Méně jak 10, 10-20, 20-30, 30 a více žáků 2. Vyskytují se u dětí nějaké poruchy řeči? Ano X ne X nevím 3. Pokud ano, je dětem poskytnuta v současnosti logopedická péče? Ano X ne X nevím 4. Nastoupily tyto děti do 1. třídy o rok či více později? Ano X ne X nevím 5. Doporučili jste někdy rodičům návštěvu logopeda? Ano X ne 6. Je častá odchylka ve výslovnosti některých hlásek (př. R, Ř)? Ano X ne 7. Pokud ano, u kolika dětí? Méně jak u 2, 2-4, 4-6, více jak 6 dětí 8. Mají děti s těmito problémy i potíže se čtením? Ano X ne 9. Vidíte zlepšení či vymizení těchto problémů? Ano, do pololetí X ano, do konce školního roku X částečně ano X ne 10. Vyskytují se problémy i se psaním? Ano X ne 11. Vidíte zlepšení či vymizení? Ano, do pololetí X ano, do konce školního roku X částečně ano X ne 12. Jsou přítomny i jiné poruchy řeči? Ano X ne 13. Pokud ano, jaké? Koktavost X breptavost X palatolalie X vývojová dysfázie 14. Osobní údaje Pohlaví: Doba pedagogické praxe: do 5 let, 5-15, 15-30, 30 a více DOTAZNÍK PRO RODIČE: 1. Vyskytovaly se či vyskytují se u Vašeho dítěte poruchy řeči? Ano X ne X nevím 2. Pokud ano, navštěvuje Vaše dítě v současnosti logopeda? Ano X ne 3. Byla Vám tato pomoc někým doporučena? Ano X ne 4. Pokud ano, kým? Rodiče X známí X přátelé X dětský lékař X učitel/ka MŠ nebo ZŠ X jiné 5. Kolik let bylo tehdy Vašemu dítěti? Do 3 let, 3-4, 4-5, 5-6, 6 a více 6. Má Vaše dítě problém ve výslovnosti některých hlásek (př. R, Ř)? Ano X ne 7. Má potíže i se čtením? Ano X ne X nevím 8. Vidíte zlepšení či vymizení těchto potíží? Ano X částečně ano X ne 9. Vyskytují se problémy i se psaním? Ano X ne X nevím 10. Vidíte zlepšení či vymizení? Ano X částečně ano X ne 11. Nastoupilo do 1. třídy o rok či více později? Ano X ne 12. Jsou přítomny i jiné poruchy řeči? Ano X ne 13. Pokud ano, jaké? Koktavost X breptavost X palatolalie X vývojová dysfázie 14. Osobní údaje Pohlaví: Počet dětí: 1, 2, 3, 4 a více 15. Osobní údaje dítěte Pohlaví: Věk: do 6 let, 6-7, 7 a více První slova: do 1 roku, 1-2, 2-3, 3 a více VÝHODY A NEVÝHODY VÝBĚRU VZORKU: Myslím si, že spojení učitelů a rodičů je v případě tohoto výzkumu nejlepší. Rodiče samozřejmě budou mít velice subjektivní názor na dané téma, což učitelé[u7] by měli vyvážit. Měla bych tedy najít rovnováhu mezi těmito 2 skupinami. SEZNAM LITERATURY: DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník. 3. vyd. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2007. 249 s. ISBN 978-80-902536-6-7. KLÉGROVÁ, Jarmila. Máme doma prvňáčka. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. 139 s. ISBN 80-204-1020-1. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. 228 s. ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, Viktor a kol. Logopedické repetitorium : teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. MATĚJČEK, Zdeněk. Diagnostika poruch čtené a psané řeči. IN: LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. s. 298-317 ISBN 80-7178-801-5. NEUBAUER, Karel. Logopedie : učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. 2. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 107 s. ISBN 978-80-7041-093-6. PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické minimum. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 89 s. ISBN 80-244-1233-0. Diagnostika a terapie poruch komunikace, 2008, roč. XI. (XV.), č. 1, s. 11-21. ISSN 1212-1053. NEUBAUER, Karel. Koktavost a dlouhodobý proces terapeutické pomoci. Diagnostika a terapie poruch komunikace, 2008, roč. XI. (XV.), č. 1, s. 11-21. VYŠTEJN, Jan. Dítě a jeho řeč. 1. vyd. Beroun : Baroko&Fox, 1995. 62 s. ISBN 80-85642-25-5. ________________________________ [u1]Neříkáte, jaké číslo je nám prezentováno – měla byste konkrétně odkázat, [u2]Těžko zjistíte v rámci malého vzorku ve vašem výzkumu. Dále je problematické toto zjišťovat na základě výpovědi rodičů nebo učitelů, jak navrhujete. [u3]To jsou spíše teze než hypotézy. Hypotéza musí obsahovat předpoklad vztahu mezi dvěma proměnnými. [u4]Vývoj těžko souvisí s problematikou. Toto navíc není konceptualizace. [u5]Toto není operacionalizace. [u6]Kdo je populací? Jak budete vybírat vzorek? [u7]Myslíte, že učitelé jsou objektivní?