Kód předmětu: SP4MP_MTO2 Jméno: Terezie Gřundělová Učo: 209020 Číslo úkolu: 1 TÉMA: Integrace osob se zrakovým postižením v běžné populaci. PROBLÉM: Nedostatečná informovanost veřejnosti o základních pravidlech kvalitního přístupu k osobám se zrakovým postižením a v důsledku její snížená snaha pomoci těmto lidem[S1] . OTÁZKA: Může znalost základních pravidel vhodného přístupu k lidem se zrakovým postižením zlepšit postoje a ochotu pomoci ze strany veřejnosti?[S2] Téma je relevantní, protože může pomoci zkvalitnit přístup běžné populace k lidem se zrakovým postižením. Může pomoci porozumět obyčejným lidem, jak se žije osobám s tímto postižením a pochopit, že je důležité nebát se nabídnout pomoc v různých situacích. Může dosáhnout zkvalitnění komunikace u obou těchto oblastí[S3] . Cílem je ověřit míru informovanosti veřejnosti o základních pravidlech kvalitního přístupu k lidem se zrakovým postižením. Číslo úkolu: 2 Hypotéza: Dobrá informovanost veřejnosti ovlivňuje její přístup a snahu pomoci lidem se zrakovým postižením. Čím větší je informovanost veřejnosti, tím kvalitnější je její přístup k lidem se zrakovým postižením.[S4] Čím menší je informovanost veřejnosti, tím nekvalitnější je přístup k lidem se zrakovým postižením[S5] . Nedostatečná informovanost veřejnosti blokuje snahu pomoci lidem se zrakovým postižením. [S6] Konceptualizace: Ochota veřejnosti nabídnout pomoc osobě se zrakovým postižením v každodenních situacích. Operacionalizace: - osobní zkušenost s osobou se zrakovým postižením - vnímání postižení jako bariéry - vnímání postižení jako problému v zahájení rozhovoru ( navázání kontaktu ) - přesvědčení, že abnormality vzbuzují pozornost[S7] [S8] Číslo úkolu: 3 Dotazník jsem zvolila jako nejvhodnější způsob ke sběru dat. Cílová skupina je veřejnost – věk od 15-75let.[S9] Výhody: - Anonymita - Přizpůsobivost terénu[S10] - Přesně formulované otázky - Rychlé a přesné vyhodnocení - Různorodost zpracování (grafy apod.) Nevýhody: - Možnost odmítnutí dotázaných respondentů - Možnost zkreslující pravdivost informací od dotazovaných 1. Jak často se setkáváte se zrakově postiženými osobami? a) Denně b) 1x týdně c) Měsíčně d) Vůbec 2. Znáte pojem „ Bílá pastelka“? a) Ano b) Ne c) Slyšel/a jsem již tento pojem 3. Nabídli byste pomoc osobě se zrakovým postižením při běžných denních situacích např. přes přechod pro chodce,nástup nebo výstup z dopravního prostředku apod.? a) Ano b) Ne c) Nevím [S11] [S12] 4. Víte, jak oslovit a nabídnout pomoc osobě se zrakovým postižením? a) Ano b) Ne c) Nevím 5. Víte, pro které postižení je určena bílá hůl s červenými proužky?[S13] a) Ano b) Ne c) Nevím 6. Při nabídnutí rámě zrakově postižené osobě jdete ve stejné úrovni ? a) Ve stejné úrovni b) Krok před ní c) Nevím 7. Pokud potkáte osobu zrakově postiženou s doprovodem, zahájíte rozhovor : a) S postiženým b) S doprovodem c) Ani s jedním 8. Nabídnete své místo v hromadném dopravním prostředku osobě se zrakovým postižením? a) Ano b) Ne 9. Mohou zrakově postižení studovat na všech typech škol v ČR? a) Ano b) Ne c) Nevím 10. Myslíte si, že je město Brno bezbariérové? a) Ano b) Ne c) Nevím Číslo úkolu: 4 Možné problémy: Za největší problém považuji nevyplnění daného dotazníku. Dále by mohl nastat problém se zkresleným vyplněním dotazníku, kde mohou být odpovědi smyšlené a nepravdivé. Ověření hypotézy by se stalo neplatným a mylným. Vzhledem k rozsáhlé věkové skupině dotázaných je potřeba poptávat stejné množství lidí z různých věkových skupin, aby byla pokryta celá daná cílová skupina rovnoměrně. Číslo úkolu: 5 Literatura: HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670402. CHRÁSTA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého.2006 ISBN 8024413671. CHRÁSTA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024713694. JESENSKÝ,J. Integrace – znamení doby. Praha: Univerzita Karlova.1998. ISBN 80-7184-691-0 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002. ISBN 80-7178-572-5 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton.2004. ISBN 80-7254-476-4 PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál,2008. ISBN 9788073673819 ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.2007. ISBN: 9788021043596. ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073673130. [INS: :INS] [INS: Váš projekt je nešťastně postavený, je velmi obtížné změřit dotazníkem „ochotu pomoci“ atd. Navíc, tak jak je položená vaše otázka, byste správně měla nejprve změřit tu ochotu u skupiny lidí, pak je nějak vzdělat, a pak změřit, jestli se ta ochota nějak změnila. :INS] [INS: Nepodařilo se vám zformulovat zajímavé hypotézy, ani definovat a operacionalizovat proměnné. :INS] [INS: :INS] [INS: Pokud chcete u tématu zůstat, doporučuji vymyslet jinou výzkumnou otázku, tak aby byla zodpověditelná. :INS] ________________________________ [S1]Výzkumný problém není „problémem“ v běžném slova smyslu. Doporučuji proto zaměnit za: Míra informovanosti veřejnosti o základních pravidlech kvalitního přístupu k lidem se zrakovým postižením [S2]Budete toto skutečně měřit? Postoje a ochotu (ta je dost špatně měřitelné) v závislosti na informovanosti? [S3]Určitě úvod rozšiřte a buďte konkrétnější [S4]Opět se musím ptát – jak toto budete měřit? Vezmete si několik „veřejností“ a budete porovnávat jejich „přístup“ a „informovanost“? [S5]Vyplývá z předchozí hyp. [S6]To není hypotéza. [S7]Pozor, v konceptualizaci byste měla definovat všechny proměnné z hypotéz – zde není vůbec jasné, co vlastně definujete. V operacionalizaci byste měla pro jednotlivé proměnné napsat, jak je budete měřit. [S8]Pozor [S9]Cílová skupina ve výzkumu neexistuje. Zde byste měla napsat, jaká je vaše populace, jaký je váš vzorek. [S10]??? [S11] [S12]Nemá cenu takové otázky v dotazníku klást! Kdo by odpověděl, že ne? [S13]Co když všichni řeknou, že „ano“, aniž by to věděli?