SP4MP_MTO2, SPSMP_MTO2
Bc. Monika Hurtová
učo: 209521
Závěrečný projekt
Téma: Standardy kvality sociálních služeb
Výzkumný problém: Naplňování Standardů kvality sociálních služeb v Domovech pro osoby se zdravotním
postižením se zaměřením na standard č.2 Ochrana práv uživatelů.
Výzkumná otázka: Jsou dodržována práva uživatelů v Domovech pro osoby se zdravotním postižením v
souladu se Standardy kvality sociálních služeb?
Kvalita sociálních služeb je v současné době jedním z velmi diskutovaných témat ve všech vyspělých
zemích světa.[INS: :INS] V současnosti při poskytování sociálních služeb je kladen důraz na
poskytování takových sociálních služeb, které dbají na dodržování lidských práv, respektují
svobodnou vůli osob a zajišťují jejich důstojný život a v neposlední řadě směřují k sociálnímu
začleňování uživatelů. V lednu 2007 začal v [INS: Č :INS] [DEL: č :DEL] eské republice platit nový
zákon 108/2006 Sb., v platném znění o sociálních službách, který přinesl změnu systému sociálních
služeb. Tato změna se týká poskytovatelů, uživatelů a zřizovatelů sociálních služeb. Nový zákon
klade důraz na respekt k základním lidským a občanským právům, oprávněným zájmům a lidské
důstojnosti uživatelů sociálních služeb. Vytvořil také lepší podmínky pro jednotlivce tak, aby se
každý uživatel mohl sám rozhodnout[INS: , :INS] jaký typ služby chce využívat a jakou podporu
vzhledem ke své nepříznivé sociální situaci bude chtít. Zcela nové jsou pojmy jako například
příspěvek na péči, registrace poskytovatelů sociálních služeb, standardy kvality sociálních služeb
a některé další. Právě kvalita poskytovaných sociálních služeb je definována ve standardech kvality
sociálních služeb, které jsou obsaženy ve vyhlášce 505/2006 Sb., v platném znění.
Cílem výzkumu je zmapovat naplňování Standardů kvality sociálních služeb v Domovech pro osoby se
zdravotním postižením, v souladu s novým zákonem o sociálních službách, se zaměřením na ochranu
práv osob žijících v těchto domovech.
Hlavní v.o.: Jsou dodržována práva uživatelů v Domovech pro osoby se zdravotním postižením v
souladu se Standardy kvality sociálních služeb?
Vedlejší v.o.: Jaká je informovanost personálu o právech uživatelů sociálních služeb?
Je brán ohled na soukromí uživatele?
Mohou uživatelé podávat stížnosti a jakou formou?
Je umožněno uživatelům žít v partnerském vztahu?
Zvolila jsem si kvantitativní výzkumnou strategii z důvodu ověření teorie v praxi ( v tomto případě
aplikaci nové zákonné normy) a chtěla bych závěry zobecnit na všechny Domovy pro osoby se
zdravotním postižením[INS: v ČR? :INS] .
Hypotézy
H 1: Většina respondentů je seznámena s právy uživatelů sociálních služeb.
H 2: Většina respondentů ví, jakou formou se mohou podávat stížnosti a kdo je zodpovědný za jejich
řešení.
H 3: V podmínkách ústavní péče nemají uživatelé možnost rozvoje partnerského života.
H 4: V ústavní péči není prostor pro soukromí uživatele sociálních
služeb.
[r1]
Konceptualizace
H 1: většina respondentů – zaměstnanci Domovů pro osoby se zdravotním postižením
seznámení s právy – respondenti mají prokazatelné znalosti standardu č.2 Ochrana práv
uživatelů, jsou schopni je vyjmenovat
H 2: většina respondentů – zaměstnanci Domovů pro osoby se zdravotním postižením
ví jak a komu podávat stížnosti – respondent dokáže správně popsat postup pro podávání
stížnosti, ví která osoba je zodpovědná za řešení stížností
H 3: podmínky ústavní péče – materiální zabezpečení zařízení, vztah personálu a ředitelství k
uživatelům
nemají možnost rozvoje partnerského života – uživatelům není umožněno společné bydlení
v páru, zakazují se vztahy mezi uživateli
H 4: ústavní péče – péče v pobytovém zařízení pro danou skupinu uživatelů
soukromí uživatele – kdy má uživatel čas jen pro sebe, není kontrolován, sděluje o sobě
jen informace, které chce
Operacionalizace
H 1: většina respondentů – Jaký je váš věk? Jaké máte vzdělání? Pohlaví?
Seznámení s právy – Prošli respondenti proškolením ohledně standardu č.2? Dokáží
vyjmenovat práva?
H 2: většina respondentů – Jaký je váš věk? Jaké máte vzdělání? Pohlaví?
Ví jak a komu podávat stížnosti – Umí jmenovat respondent osobu, u které se stížnost
podává?, Ví jestli lze podávat stížnosti anonymně?
H 3: podmínky ústavní péče – Jsou zajištěny materiální podmínky v zařízení?, Jaký postoj má vedení
k uživatelům?
Nemají možnost rozvoje partnerského života – Je umožněno uživatelům bydlet v páru?,
Mohou navazovat uspokojivé partnerské vztahy dle vlastní volby?
H 4: ústavní péče – Pro koho je zařízení určeno?, Jakého má zřizovatele?
soukromí uživatele – Kolik času tráví uživatelé bez dozoru zaměstnanců?, Mohou
uživatelé rozhodnout o sdělování osobních informacích?
Výzkumná metoda – standardizovaný[r2] dotazník
výzkumná populace – managment a personál pracující v přímé péči či výchově v Domovech pro osoby se
zdravotním postižením (počítáno s odesláním do 14 zařízení po 80 dotaznících, předpokládaná
návratnost je 700 dotazníků[r3] )
výzkumný vzorek - managment a personál pracující v přímé péči či výchově v DSS Slatiňany (mám
soukromé vztahy s tímto zařízením a mohu očekávat vysokou návratnost dotazníků – je počítáno s
odesláním 70 dotazníků, z toho návratnost je 55)
[r4]
Návrh dotazníku (příklady některých otázek)
Dobrý den, jmenuji se Monika Hurtová a jsem studentka navazujícího magisterského studia na
Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Chtěla bych Vás požádat o vyplnění tohoto dotazníku pro
účely výzkumu v mé diplomové práci na téma Zavádění standardů kvality sociálních služeb v Domovech
pro osoby se zdravotním postižením.
Dotazník je anonymní a bude použit pouze pro potřeby mé práce.
Prosím zvolte pouze jednu z nabídnutých možností.
Děkuji Vám za váš čas a spolupráci. S přáním pěkného dne Monika Hurtová
1.Jaké je vaše pohlaví[r5] ?
a) muž
b) žena
2.Na které pracovní pozici pracujete?
a) pracovník sociální péče v rodinné buňce
b) pracovník sociální péče v chráněném bydlení
c) zdravotní sestra
d) asistent pedagoga
e) speciální pedagog
f) ostatní
3. Mají uživatelé právo podávat stížnosti?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
4. Pořádají se v zařízení schůze, kde mohou uživatelé stížnosti hromadně probírat?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
[r6]
5.Mohou si uživatelé vybrat svého partnera?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
6.Mohou uživatelé, pokud chtějí bydlet s partnerem/partnerkou společně?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
7.Mají uživatelé možnost si o své sexualitě s někým důvěrně promluvit?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
8.Mohou uživatelé odmítnout jiným osobám přístup do svého pokoje?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
9.Mají uživatelé možnost rozhodovat o tom, jaké informace o nich sděluje personál?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
10. Klepete při vstupu do pokoje uživatelů?
a) ano
b) spíše ano
c) nevím
d) spíše ne
e) ne
Myslím si, že při sběru dat, by mohli mít někteří respondenti strach odpovídat z důvodu anonymity.
Hlavně v menších zařízeních, kde vedení pozná zaměstnance podle písma, se mohou bát postihu při
negativním výsledku dotazníku[r7] . Dále věřím, že někteří respondenti odpovědí podle toho jak to
má být, i[INS: :INS] když si sami myslí něco jiného. Což je sice správná odpověď podle legislativy,
ale někdy to může odporovat morálním zásadám respondenta. Např[r8] . velmi diskutovaná otázka, při
zavádění standardů v DSS Slatiňany, byla ohledně vlastních klíčů od pokoje – někteří zaměstnanci
namítají, že pro vlastní bezpečí by někteří uživatelé neměli mít klíče (např. uživatelé s
epilepsií).
Seznam literatury:
· Domov sociálních služeb Slatiňany [online]. [cit.2009-02-06]. Dostupné na WWW:
· GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
· Johnová, M. (ed.). Standardy kvality sociálních služeb. Praha: MPSV, 2003. ISBN
80-86552-98-5.
· KOZLOVÁ, L. Sociální služby. Praha: TRITON, 2005. ISBN 80-7254-662-7.
· KRUTILOVÁ,D., ČAMSKÝ, P., SEMBDMER, J. Sociální služby. Tvorba a zavádění Standardů
kvality poskytovaných sociálních služeb. Praha: APSS, 2008. ISBN978-80-254-3427-7.
· MICHALÍK, J. Smluvní vztahy v sociálních službách. Olomouc: VCIZP – sekce vzdělávání,
2008. ISBN 80-903658-1-7.
· MPSV. Sociální služby [online]. Praha: MPSV, 2007. [cit.2009-02-21]. Dostupné na WWW:
· MPSV. Standardy kvality sociálních služeb [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních
věcí České republiky, 2008. [cit.2008-12-28]. Dostupné na WWW:
· MPSV. Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb. [online]. Praha: Ministerstvo práce a
sociálních věcí České republiky, 2007. [cit.2009-01-16]. Dostupné na WWW:
· MPSV: Vyhláška 505/2006 Sb. [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí České
republiky, 2006. [cit.2009-01-17]. Dostupné na WWW:
· MÜHLPACHR, P. Vývoj ústavní péče. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2512-3.
· PIPEKOVÁ, J. Ústavy sociální péče pro osoby s mentálním postižením. In PIPEKOVÁ, J. (ed.)
Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
· STRAKOVÁ,M., ČERMÁKOVÁ,K. Standardy kvality sociálních služeb – příručka pro uživatele.
Praha: MPSV, 2008
________________________________
[r1]Pozor, to co tu máte, jsou spíše teze a ne hypotézy (ty by měly obsahovat vztah mezi dvěma
proměnnými).
[r2]Dotazník je VŽDY standardizovaný.
[r3]Myslím, že jste velice optimistická
[r4]Tomu nerozumím, předtím píšete, že budete posílat 14 x 80 dotazníků, teď, že jich bude 70
[r5]Dem. Otzky prosím nakonec
[r6]Jaký smysl mají varianty „spíše ano, spíše ne“ u těchto otázkách? Podobně i dále.
[r7]Co to je? Upřesněte.
[r8]Viděla bych také jako problém to, co zařízení deklaruje (například že dodržuje standardy atd.)
a jak to v něm skutečně chodí – možná by stálo za to udělat i nějaké pozorování nebo zapojit nějaké
kvalitativní metody.