Kód předmětu: SPSMP_MTO2 Metodologie 2 Vypracovala: Zdenka Nováková, učo 237487 Číslo úkolu: 6 Závěrečný projekt 1) Téma práce: Speleoterapie Výzkumný problém: vliv speleoterapie na děti s chronickým onemocněním horních a dolních cest dýchacích. [LS1] Četné záchvaty, stavy výdechové dušnosti a další příznaky, související obtíže a překážky v edukaci i osobním životě mají velký vliv na psychiku i socializaci dítěte s astmatickým onemocněním. Asthma bronchiale, chronické onemocnění alergického původu, vzniká důsledkem zhoršené průchodnosti dýchacích cest, především průdušek a průdušinek. Speleoterapie – léčebná metoda využívající jeskynního klimatu – představuje možnost podpůrné léčby, která je vedle léčby kauzální a symptomatické nedílnou součástí komplexní léčby astmatických a alergických onemocnění. Speleoterapie je i přes svou dlouhou historii stále aktuální a účinnou metodou; v jeskyních probíhá stálá pozorování. Speleoterapie je vědou stojící na pomezí věd geografických, medicínských, ale také pedagogických, psychologických a dalších, a tak podléhá mnohému vědeckému bádání. Cíl práce: Cílem práce je zjistit vliv speleoterapie na děti s chronickým onemocněním horních a dolních cest dýchacích a zmapovat, z čeho se sestává péče o děti. Hlavní cíl práce: analýza průběhu speleoterapie. Vedlejší otázky: zjistit, jak je vnímáno prostředí jeskyně dětmi; zjistit, kdy je speleoterapie indikována; jaký má vliv speleoterapie na zdravotní stav dětí. [LS2] 2) Výzkumná otázka: Hlavní otázka: jak probíhá proces speleoterapie[LS3] ? Vedlejší otázky: Jaký je vliv speleoterapie na zdravotní stav dětí s asthma bronchiale? Kdy je speleoterapie indikována? Jak je vnímáno prostředí jeskyně dětmi? 3) Výzkumná strategie: Zvolila jsem kvalitativní výzkum; jde totiž především o analýzu léčebné metody speleoterapie, při výzkumu bude užito výzkumných technik, především pozorování - dětí, jejich chování, projevů v průběhu speleoterapie v prostředí jeskyně, ale také jednotlivých částí speleoterapie, z čeho se sestává. Jde o analýzu konkrétní speleoterapie v jednom konkrétním zařízení, nejde o srovnávání mnoha léčeben (což by bylo typické, vhodné pro kvantitativní výzkumnou metodu). Dále se použiji rozhovoru a tří až čtyř kazuistik. Závěry výzkumu nebudou sloužit k přesnému zobecňování, nestanou se pravidlem pro ostatní. Získávám mnoho informací na základě pozorování menšího vzorku dětí (max 15 dětí). V tomto výzkumu neověřuji, zda jsou platné nějaké předem dané hypotézy. Celkově je pro tento výzkum vhodnější kvalitativní metoda. 4) Sběr dat, počet výzkumných jednotek. Kontaktovat budu pouze jedinou léčebnu – jediné zařízení. Při přímém pozorování dětí v jeskyni v průběhu speleoterapie bude přítomno 15 dětí; kazuistiky budou provedeny tři až čtyři – podle předchozí domluvy s primářem léčebny, a to na základě jejich písemných lékařských dokumentů; nestandardizovaný rozhovor budu provádět pouze s primářem léčebny. 5) Plán pozorování. Pozorování bude probíhat dvakrát, ve dnech po předchozí domluvě s primářem léčebny – nebude to tedy příliš ke konci pobytu, abych mohla pozorovat přímé reakce dětí, ale také v době, kdy se již začíná dětem stýskat a léčba probíhá alespoň dva dny. Přímé pozorování bude probíhat pouze po dobu pobytu dětí v jeskyni, a po cestě k jeskyni a zpět do léčebny, kdy mohu pozorovat bezprostřední reakce dětí před a po speleoterapii. Vlastní průběh speleoterapie nevím předem, jaký bude; z teorie mám pouze stručnou osnovu – různé cvičení dětí v jeskyni, odpočinková činnost na lehátkách, hry. Jeden pobyt v jeskyni trvá celkem asi tři hodiny. 6) Možné problémy při výzkumu. Je nutné orientačně si předem rozpracovat orientační osnovu, domlouvat se průběžně na termínech pro rozhovor s primářem léčebny, pro pozorování dětí v jeskyni, na možnosti nahlédnutí do dokumentace dětí. Vše se odráží v základě na domluvě a otevřenosti primáře léčebny (dále pak zdravotních sester). Je také nutno počítat s dopravou do léčebny a zpět v pozdějších, večerních hodinách, atd. 7) Terénní poznámky z pozorování. Při pozorování bylo přítomno patnáct dětí a čtyři zdravotní sestry a jeden pedagog. Při vstupu do jeskyně děti dostávají výstroj, jsou teple oblečeny, vše probíhá klidně, přirozeně, prostředí je pro děti přirozené, zajímavé, nemají problém při vstupu, pobytu v jeskyni ani odchodu z ní, spíše naopak. Na začátku se prochází společně do velkého dómu, kde začíná program rozcvičkou, včetně rozdýchání, protažení celého těla. Dále se děti rozdělí do skupinek, v nichž společně obchází a plní jednotlivé cviky, které má na starosti (měří a zapisuje) vždy buď sestra nebo pedagog (veškeré výkony dětí se zapisují, uchovávají a později porovnávají). Která skupinka je dříve hotova, může si vypůjčit nějaké sportovní náčiní (v jeskyni mají stále připevněny koše, pinpongový stůl a veliký koš se sportovním náčiním). Poté následuje klidná část, kdy děti přechází do další chodby v jeskyni, kde jsou trvale umístěny lehátka. Zde děti odpočívají, mohou i spát, (nesmí však rušit ostatní, dodržuje se klid na lůžku); pedagog předčítá pohádku. Na konci všichni odchází z jeskyně (výstroj se nechává v blízkosti jeskyně) a přechází se zpět do léčebny (vzdálena asi 1 km). Speleoterapie (v jeskyni) probíhá každý den, o víkendech je program upraven (včetně návštěv). 8) Modifikace výzkumného návrhu. Změnila jsem sběr informací od dětí i na dobu po přímém pozorování na dobu před a zejména po vyjití z jeskyně, kdy jsou dětí více „plné dojmů“ z jeskyně, vypráví, hodnotí, co se událo, co se jim líbilo, co je bavilo, je tak lépe možné získat informace o pocitech dětí, jak na ně prostředí jeskyně působí, a také mám větší prostor si o tom s dětmi promluvit během cesty zpět, než během programu v jeskyni. 9) Seznam literatury. · DOBROVOLNÁ, M. a kol. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky a patopsychologie. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 102 s. ISBN 80-210- -0240-9. · GEISLER, L. Život s astmatem, bronchitidou a plicní rozedmou. České Budějovice: Dona, 1994. 171 s. ISBN 80-85463-43-1. · GUTVIRTH, J. a kol. Základy dětského lékařství pro speciální pedagogy. 2. vydání. Praha: SPN, 1984. 376 s. · JIRKA, Z. a kol. Speleoterapie – principy a zkušenosti. 1 vydání. Olomouc: UP v Olomouci, 2001. 282 s. ISBN 80-244-0346-3. · MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepracované vydání. Jinočany: H&H, 2001. 147 s. ISBN 80-86022-92-7. · MUSIL, J. a kol. Pneumologie (učebnice pro studenty lékařství). Praha: Karolinum, 2005. 248 s. ISBN 80-246-0993-2. · MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. · OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 292 s. ISBN 80-210-3977-9. · OPATŘILOVÁ, D.; ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido – edice pedagogické literatury, 2007. 123 s. ISBN 978- -80-7315-137-9. · PETRŮ, V. a kol. Alergie u dětí. Praha: Grada – Avicenum, 1994. 151 s. ISBN 80-7169-090-2. · PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vydání. Brno: Paido, 1998. 240 s. ISBN 80-85931-65-6. · ŠPIČÁK, V.; PANZNER, P. a kol. Alergologie. 1. vydání. Praha: Galén, Karolinum, 2004. 348 s. ISBN 80-7262-265-X (Galén) ISBN 80-246-0846-4 (Karolinum). · ŠPIČÁK, V.; VONDRA, V. Asthma bronchiale v dětství a v dospělosti. 1. vydání. Praha: Avicenum, 1988. 300 s. ISBN 08-075-88. · TEŘL, M. a kol. Plicní lékařství. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2004. 218 s. ISBN 80-246-0820-0. · TŘESOHLAVÁ, Z. a kol. Některá chronická onemocnění u dětí. 1. vydání. Praha: SPN, 1986. 198 s. · VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. 302 s. ISBN 80-73151340. · Dětská léčebna. Dětská léčebna se speleoterapií v Ostrově u Macochy, p.o. [online]. speleotherapy.cz, [cit. 13.11.2008]. Dostupné na www: http://www.speleotherapy.cz/ · Slavík, P. Speleoterapie (základní informace) [online]. speleotherapy.cz, [cit. 21.1.2005]. Dostupné na www: http://www.speleotherapy.cz/ · Základní škola Ostrov u Macochy. [online]. zsdl.net.cz, [cit. 31.3.2010]. Dostupné na www: http://www.zsdl.net/Linky/ucitele.php · Kluterthöhle. [online]. kluterthoehle.de, [cit. 31.3.2010]. Dostupné na www: http://www.kluterthoehle.de/ · Teufelshöhle Pottenstein. [online]. teufelshoehle.de, [cit. 29.3.2010]. Dostupné na www: http://www.kluterthoehle.de/ [INS: Mám pocit, že je ve vašem výzkumu příliš mnoho různých okruhů témat a doporučila bych se zaměřit na jedno – buď na hodnocení dětí, nebo na vztah lékařů k této formě terapie, nebo na její efekt na určitou diagnózu. Ale je to samozřejmě na vás :INS] [INS: J :INS] [INS: Obecně je to zdařilé. :INS] ________________________________ [LS1]To je pak jen jedna vaše výzkumná otázka, další se ptají zase na jiné věci [LS2]Tento cíl je velmi ambiciózní, jste si jistá, že jej zvládnete svým výzkumem naplnit? [LS3]To upřesněte – u jaké diagnózy, v jakém zařízení….