SP4MP_MTO2 Závěrečný projekt Vypracovala: Lenka Svobodová Téma: Logopedická terapie u osob se získanou dysartrií Výzkumný problém: Význam skupinové logopedické terapie v rámci komplexní logopedické péče. Výzkumná otázka: Je skupinová terapie u osob se získanou dysartrií subjektivně shledávána jako přínosná? Práce se bude zabývat formami logopedické terapie u osob se získanou dysartrií (akutní, individuální, skupinová). Práce bude zaměřena zejména na skupinovou formu logopedické terapie a to u osob s Parkinsonovou nemocí a u osob po CMP. Skupinová terapie se stává důležitou součástí komplexní terapie u osob s afázií. U osob s dysartrií je aplikována zatím zejména u osob s Parkinsonovou nemocí, jinak tato možnost ale zůstává spíše nevyužita. Skupinovou terapií u osob se získanou dysartrií se v české literatuře nikdo podrobněji nezabývá. [LU1] Cíl práce: Zmapovat subjektivní pohled klientů, členů rodiny a terapeutů na přínosnost logopedické terapie u osob s dysartrií. Zmapovat případný zájem o skupinovou terapii u osob s Parkinsonovou nemocí v Brně (Klub Parkinson). Výzkumná otázka - hlavní Je skupinová logopedická terapie (dále jen SLT) u osob se získanou dysartrií subjektivně shledávána jako přínosná? Výzkumné otázky – vedlejší: Má SLT vliv na míru frustrace klientů SLT? Nachází se signifikantní rozdíl v názorech na přínos SLT mezi skupinami klientů s Parkinsonovou nemocí a klientů s dysartrií po CMP? Má SLT vliv na rodinné soužití v rodinách osob s SLT? Má SLT vliv na sebevědomí klientů SLT v sociální interakci s neznámými lidmi? Zvolila jsem kvantitativní formu výzkumu, z důvodu možnosti generalizování výsledků získaných prostřednictvím této metody a také z důvodu nízké přístupnosti možnosti kvalitativního zkoumání vzorku (neochota spolupráce ze strany vedení organizací). Teoretická hypotéza: Skupinová forma logopedické terapie ovlivňuje pozitivně kvalitu života osob se získanou dysartrií. Pracovní hypotézy: 1)Čím déle dochází osoby se získanou dysartrií a skupinovou logopedickou terapii, tím více funkční je jejich komunikace s rodinou. Koncept: Délka doby docházky Konceptualizace: Délka časového období, po které klient víceméně pravidelně navštěvuje skupinovou terapii Operacionalizace: Odpověď na otázku: Jak dlouho docházíte na SLT? Koncept: funkční komunikace Konceptualizace: komunikace, jež uspokojuje oba komunikační partnery a při níž je bez problémů sdělena daná informace Operacionalizace: Odpověď klienta na otázku: Na škále od jedné do deseti zaškrtněte míru spokojenosti s vaší komunikací s rodinnými příslušníky. Odpověď členů rodiny klienta SLT na otázku: Na škále od jedné do deseti zaškrtněte míru spokojenosti s vaší komunikací s klientem SLT. 2) Čím více bude klient hodnotit skupinovou logopedickou terapii jako přínosnou, tím častěji a pravidelněji bude sám cvičit doma. Koncept: Hodnocení přínosnosti Konceptualizace: Názor na míru užitečnosti a přínosnosti terapie Operacionalizace: Odpověď na otázku: Hodnotíte Skup.Log. terapii jako přínosnou?(Ano, Spíše ano, Spíše ne, Ne) Koncept: Frekvence cvičení doma Konceptualizace: Frekvence provádění naučených rehabilitačních cviků v domácím prostředí bez odborného dozoru. Operacionalizace: Odpověď na otázku: Jak často doma sám cvičíte? Po jak dlouhou dobu doma sám cvičíte? S jakou pravidelností doma sám cvičíte? 3)Čím déle klient navštěvuje skupinovou logopedickou terapii, tím menší pociťuje ostych v komunikaci s cizími lidmi. Koncept: Délka doby docházky Konceptualizace: Délka časového období, po které klient víceméně pravidelně navštěvuje skupinovou terapii Operacionalizace: Odpověď na otázku: Jak dlouho docházíte na skup.log. terapii? Koncept: Ostych při komunikaci s cizími lidmi Konceptualizace: Pocit studu, nervozity a nejistoty při komunikaci s lidmi, kteří nejsou z jeho nejbližšího sociálního okolí. Operacionalizace: Odpověď na otázku: Na škále od jedné do deseti zaškrtněte míru ostychu, kterou cítíte při komunikaci s cizími lidmi? Na škále od jedné do deseti zaškrtněte míru ostychu, kterou jste při komunikaci s cizími lidmi pociťoval před nástupem na skup. log. terapii. Dotazník pro klienty skupinové terapie, dotazník pro rodinné příslušníky skupinové terapie. Výzkumná populace: Klienti skupinové terapie se získanou dysartrií, Rodinní příslušníci těchto klientů Vzorek: Klienti skupinové terapie v rámci o.s. Parkinson Praha, Klienti skupinové terapie pro osoby se získanou dysartrií v LOGO s.r.o. a jejich rodinní příslušníci Tento výzkumný vzorek jsem zvolila, protože SLT pro tuto skupinu lidí je v ČR minimum a nevím o žádných jiných fungujících SLT (fungujících výhradně pro skupinu těchto klientů). Navíc jedna s těchto skupin funguje v Praze - nedaleko od mého bydliště a druhá skupina v Brně - v místě mého studia. Výhody: Dostupnost. Předchozí spolupráce s o.s. Parkinson a logopedkou vedoucí skupinu Nevýhody: Nejistota ohledně akceptování dotazníků v LOGU s.r.o. Pravděpodobné problémy s možností kontaktování rodinných příslušníků klientů LOGA s.r.o. Dotazník pro klienty (úryvek): 1)Jak dlouho docházíte na terapii? A)Méně než půl roku. B)6-12 měsíců C)12-24 měsíců D)Více než 24 měsíců. 2) Jak jste se dozvěděli o možnosti skupinové terapie? A)Od logopeda B)Od osobního lékaře C)Od lékařů v nemocnici D) Z letáku E)Z internetu F) ......................................(vypište jak) 3) Jak vycházíte s ostatními účastníky? A)Velice dobře B)Dobře C)Akceptuji je D)Ne příliš dobře E) Špatně F).............................................. 4) Našel/našla jste si mezi ostatními účastníky nové přátele? A)Ano B)Spíše ano C)Spíše ne D) Ne E)Nevím F).............. 5) Máte pocit, že je skupinová terapie pro vás přínosná? A)Ano B)Spíše ano C)Spíše ne D)Ne E)Nevím F)........................................... 6) Těšíte se na každé další setkání[LU2] ? A)Ano B)Spíše ano C)Spíše ne D)Ne E)Nevím F)............................................................. 7) Cvičíte doma cviky, které se během terapie naučíte? A)Ano B)Spíše ano C)Spíše ne D)Ne 8) Máte pocit, že se pohyblivost vašich orofaciálních svalů zlepšuje? A)Ano B)Spíše ano C) Spíše ne D)Ne E)Nevím F)...... 9) Co Vám na skupinové terapii vadí (můžete zaškrtnout více odpovědí)? A)Finanční stránka B) Ostatní klienti C) Přístup logopedky D)Příliš náročné cvičení E) Nezábavná cvičení F).......................................... 10) Co se Vám na setkáních líbí (můžete zaškrtnout více odpovědí)? A) Setkání s ostatními klienty B)Přístup logopedky C)Zábavná cvičení D)Procvičování oromotoriky E) Zlepšování mluvních funkcí F)............................... 11) Navštěvujete i individuální logopedickou terapii? A)Ano B)Ne 11.a) Jak často navštěvujete individuální logopedickou terapii? A)1 za týden B)1 za 14 dní C)1 za 3 týdny D) 1 za měsíc E)méně často uveďte prosím jak často:........... 11.b) Jak dlouho navštěvujete ILT? Praktické a etické problémy: Jako praktický problém bych viděla nejistotu ohledně přijetí dotazníků v LOGU s.r.o. Nevím, jestli mi bude umožněno klientům dotazníky nabídnout. Není také jisté, že všichni klienti budou schopni a ochotni dotazník vyplnit. Dalším problémem bude kontaktování rodin klientů SLT a to zejména v LOGU s.r.o. Problémem by mohla být neochota rodinných příslušníků dotazník vyplnit. Zdroje: GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing, 2004. 232s. ISBN 80-247-0534-6 KOŽNAR, J. Skupinová dynamika (Teorie a výzkum). 1.vydání. Praha: Karolinum, 219s. 1992. ISBN 80-7066-632-3 KRATOCHVÍL, S. Terapeutická komunita. 1.vydání. Praha: Academia, 1979. 124s. 21-082-79 LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1.vydání. Praha: PORTÁL, 2002. 392 s. ISBN 80-7178-961-5 NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. 1.vydání. Praha: Portál. 2006. 227 s. ISBN 978-80-7367-159-4 PERKINS, WILLIAM H. Dysarthria and apraxia. 1.vydání. New York: Thieme-Stratton Inc., 1983. 126s. ISBN 0-86577-086-7 PERKINS, WILLIAM H. Language handicaps in adults. 1.vydání. New York: Thieme-Stratton Inc., 1983. 148s. ISBN 0-86577-090-5 RIEGER, Z. Loď skupiny. 1.vydání. Hradec Králové: KONFRONTACE, 1998. 189s. ISBN 80-86088-03-0 RŮŽIČKA, E., ROTH, J., KAŇOVSKÝ, P. et al. Parkinsonov nemoc a parkinsonské syndromy. 1. vydání. Praha: Galén 2000. 293s. ISBN 80-7262-048-7 RŮŽIČKA, E., ROTH, J., SEKYROVÁ, M. A KOL. Parkinsonova nemoc. 3. vydání. Praha: MAXDORF. 2005. 181s. ISBN 80-7345-044-5 [INS: Zdařilý výzkumný návrh! Napsala jste do úvodu :INS] [INS: „subjektivní“ zhodnocení, ale – na rozdíl od mnoha vašich kolegů – se mimo jiné snažíte hodnotit i objektivně (porovnání míry ostychu s délkou terapie atd.), takže přinášíte jak subjektivní tak objektivní zhodnocení. Chválím také dobře provedenou operacionalizaci a konceptualizaci. :INS] ________________________________ [LU1]Rozepište se více, vysvětlete co to je dysartrie, co to je skupinová terapie. [LU2]Zkuste najít nějakou „neutrálnější“ otázku, tato je příliš sugestivní. Třeba: „s jakými pocity chodíte na terapii“ – nechce se mi, je to pro mě povinnost, s neutrálními, těším se, …